Majoritatea motocicliștilor își închid vehiculele în garaj când vine frigul și le reactivează primăvara. Cu toate acestea, mai sunt unii care preferă să „motociclească” și pe vreme potrivnică, în extrasezon. Cum se procedează?
Încep acest scurt articol despre pilotajul pe timp de iarnă prin a declara că nu cred în dictonul „Motocicliștii adevărați merg și iarna.” De fapt, nu cred că există acești motocicliști „adevărați” și singurii motocicliști „falși” sunt aceia care au povești de capă și spadă în șaua motocicletei, fără să se fi suit vreodată cu adevărat pe una. Și aceștia sunt foarte puțini.
De-a lungul timpului am întâlnit câțiva rideri care preferă să meargă pe două roți și atunci când vremea se înrăutățește vizibil. Unii o fac din pură plăcere, alții pentru că e singurul mod în care se pot deplasa eficient prin oraș. Și sunt destui care ar merge, dar au auzit prea multe povești de groază cu aderența inexistentă, degerături și alte asemenea.
Ca un rider care folosește motocicleta tot timpul anului, cu excepția momentelor când drumurile sunt acoperite de zăpadă și gheață, cred că vă pot ajuta cu câteva sfaturi în acest sens. În primul rând, pot spune că mersul pe timp de iarnă, în cazul meu, nu este legat atât de mult de plăcere, cât de utilitate. Cu motocicleta ajung foarte repede oriunde în București, indiferent de oră și de nivelul de aglomerație. Apoi, chiar și pe frig, ploaie, chiar și pe lapoviță, continuă să mi se pară mult mai antrenant decât cu mașina, care este de-a dreptul plictisitoare. Nu este extraordinar de plăcut să merg pe motocicletă iarna, dar continuă să fie mult mai plăcut decât cu metroul, tramvaiul sau taxiul.
Pe timp de iarnă, dacă nu ai echipament încălzit de bună calitate, trebuie să-ți cam iei gândul de la drumuri lungi sau deplasări în afara orașului. În mediul urban, unde clădirile te protejează cât de cât de rafalele de vânt, temperaturile se mențin cu câteva grade peste cele din câmp, vitezele sunt mai mici și drumurile mai scurte, așa că poți ajunge în stare bună la destinație chiar și cu niște echipament textil mai gros și straturi judicios îmbrăcate pe dedesubt. La fel, pe timp de iarnă trebuie să-ți cam iei gândul de la orice drum în zonele de munte, chiar dacă vremea pare îmbietoare la un anumit moment. La munte poate să înceapă ninsoarea de la o oră la alta și te poți trezi blocat undeva, fără posibilitatea de a mai pleca pe roți (dacă nu cumva ai pneuri cu cuie).
Evident, o motocicletă echipată cu manșoane încălzite poate face o diferență destul de mare între degete înghețate și confort termic deplin, chiar și cu mănuși groase.
Apoi, să trecem la alt subiect interesant: aderența. E clar că majoritatea pneurilor de motocicletă nu se comportă grozav la temperaturi negative. Deci aderența, chiar și pe uscat, nu va fi foarte multă. Dacă mai e și ud, cu atât mai mult. Dar asta nu înseamnă că aderența e zero și te paște accidentul la fiecare pas. Atâta timp cât acționezi toate comenzile foarte lin, anticipezi bine traficul și îți iei o marjă de siguranță cât mai mare, ai toate șansele să fii OK. Adică să nu te pui în situația de a avea nevoie de o frână de urgență din scurt, căci pentru asta nu prea ai aderență. Trebuie să eviți înclinările mari și bruște, frânările trebuie să fie cât mai progresive, la fel ca accelerările. Ajută să schimbi mai devreme decât de obicei în treapta următoare, ca să nu ai foarte mult cuplu la roată și să minimizezi probabilitatea derapajelor.
Cel mai mult contează însă atenția și experiența în trafic. Dacă știi unde să te uiți și ești concentrat, poți evita fără probleme majoritatea situațiilor periculoase.
Sfaturi pentru mersul pe timp de iarnă
- Îmbracă-te gros, în cât mai multe straturi. Cu cât ai mai multe straturi, cu atât vei fi mai bine izolat. O lenjerie de corp funcțională este foarte utilă. Menține căldura și absoarbe umezeala. Dacă te îmbraci în echipament de schi, ia-ți protecții pe dedesubt.
- Nu fi erou. Nu se dau medalii pentru mers pe timp de iarnă, deci nu exagera. Mergi doar dacă și când ai cu adevărat nevoie. Nu merge pe zăpadă sau pe gheață. Nu merge dacă nu ești foarte bine echipat. Dacă ți-e extrem de frig, nu mai poți fi atent la drum.
- Folosește o motocicletă adecvată. Dacă ai o Honda CBR1000RR cu pneuri Pirelli Supercorsa, ar fi mai bine s-o păstrezi pentru vreme mai caldă. Are prea multă putere, frâne prea puternice, geometrie axată pe manevrabilitate, poziție incomodă și pneuri care nu ajută deloc. Iarna este sezonul Transalpurilor, al CBF-urilor și al Dominatoarelor.
- Păstrează o marjă de siguranță mai mare decât de obicei. Tot timpul. Stai mai departe de mașina din față și de cele din lateral decât ai face-o vara. Mergi ceva mai încet. Încetinește mai din timp când observi ceva suspect și nu te pune în situația în care să ai nevoie brusc de multă aderență, că nu există.
- Folosește o cască adecvată, cu vizieră cu pinlock sau tratată anti-aburire. Dacă nu vezi pe unde mergi, va fi cam greu să fii în siguranță. La fel și dacă îți îngheață sinusurile. Folosește o cască care te protejează de vânt și prin a cărei vizieră vezi foarte bine.
- Nu merge dimineața devreme. Chiar dacă la prânz sunt 5 grade cu plus, dimineața temperaturile vor fi negative și se va forma polei în multe locuri. Poleiul este aproape invizibil de multe ori și extrem de periculos de fiecare dată. Dacă este o perioadă uscată, poți merge și la -5 grade.
- Dacă ești începător, ia metroul. Mersul iarna nu este o activitate foarte sănătoasă pentru riderii fără experiență. Dacă nu ești obișnuit să te descurci în trafic nici pe timp de vară, iarna va fi mult mai periculos pentru că nu poți evalua corect situațiile. Acumulează experiență două-trei sezoane și avântă-te după aceea, dacă vrei.
Text: Marius Băcilă
Foto: Andrei Barbu