Tocmai s-au încheiat ultimele teste din presezonul Mondialului de Superbike, cu rezultate destul de previzibile. La Phillip Island, în Australia, unde se va alerga în primele curse ale sezonului, Jonathan Rea a fost o zecime de secundă pe tur mai rapid decât oricare dintre adversarii săi.
foto: Andrew Gosling

Tom Sykes strânge din dinți și iese la treabă. Și el a fost victima unei căzături zdravene în virajul 11 la Phillip Island în teste.
Regulile s-au schimbat în WSBK pentru noul sezon, dar Rea continuă să domine încă din testele din presezon. Cu două săptămâni în urmă, nord-irlandezul era cel mai rapid în testele de la Jerez, iar acum, la Phillip Island, Rea a repetat isprava, după o primă zi dificilă, în care a făcut un high-side zdravăn la viteză destul de mare, în virajul 11.
De fapt, în ciuda schimbărilor de regulament și de configurație a echipelor, se pare că actorii principali ai campionatului vor fi, în mare, aceiași. Rea pare de neoprit. Într-un eșalon doi valoric ar fi Tom Sykes, Marco Melandri și Chaz Davies. Apoi, în zona locurilor 4-5-6 luptele se vor da, pare-se, între piloții Pata Yamaha, Alex Lowes și Michael van der Mark, pilotul Barni Ducati, Xavi Fores, apoi Eugene Laverty, de la Milwaukee Yamaha, Leon Camier, nou-venit în echipa Red Bull Honda, și eventual Loris Baz, revenit în campionatul WSBK în șaua motocicletei BMW a echipei Althea.

Leon Camier a început promițător în șaua motocicletei Honda CBR1000RR a echipei Ten Kate. Aceștia vor trece la electronica Magneti Marelli după primele etape, deocamdată încă folosesc sistemul Cosworth.
Foarte interesant de urmărit va fi parcursul lui Toprak Razgatlioglu, tânărul discipol al lui Kenan Sofuoglu. Toprak are 21 de ani și în 2015 a câștigat în mod absolut spectaculos campionatul european Stock 600, iar anul trecut a terminat pe locul 2 în Stock 1000. Acum, tânărul turc va alerga la clasa mare în șaua unui Kawasaki ZX-10R al echipei Puccetti (aceiași echipă cu a lui Kenan). Pilotul din Alanya este foarte talentat, are o foame de victorie incredibilă și, în testul de la Jerez, primea lecții private de la însuși Jonathan Rea, după ce fusese observat de acesta pe pistă.

Marco Melandri este în continuare printre cei mai rapizi piloți din WSBK, dar are de furcă foarte mult cu stabilitatea motocicletei pe linie dreaptă.
După ce Jonathan Rea a spulberat atât competiția, cât și spectacolul în ultimii trei ani, Dorna (care, vă reamintim, controlează acum și Mondialul de Superbike, nu doar MotoGP) a decis să intervină prin limitarea selectivă a performanțelor unora dintre motociclete, folosind un algoritm de calcul complex în detrimentul producătorilor care au rezultate foarte bune în serie și pentru a-i ajuta pe ceilalți care nu par să facă față. Astfel, performanțele motoarelor vor fi controlate acum prin limitarea turației maxime a fiecărui propulsor, nu prin folosirea restrictoarelor de aer pe admisie, ca până acum. Kawasaki, spre exemplu, va avea turația maximă redusă cu aproape 1.000 rpm încă de la început, în timp ce producători care au avut probleme în a ține pasul, precum Aprilia sau Honda, vor putea avea o turație maximă ceva mai mare.

Motocicleta lui Rea după căzătura din virajul 11, un high-side enorm. Britanicul a fost scos pe tușă pentru restul zilei după trântă.
Interesant este faptul că aceste limite vor fi recalculate și ajustate la fiecare trei etape, în funcție de rezultatele obținute între timp. Astfel, dacă Rea continuă să câștige, performanțele motocicletei sale ar putea fi limitate și mai mult. Triplul campion mondial a protestat la finalul anului trecut: „Sunt de acord cu limitarea performanțelor prin noi reguli la începutul sezonului, dar nu mi se pare corect ca situația să se schimbe pe parcurs. O schimbare aparent simplă, precum limitarea turației motorului, poate implica un stil de pilotaj complet diferit din partea mea, pentru că am o altă plajă de turație la dispoziție la ieșire din viraj.”

Alex Lowes luptă din greu, dar se pare că el și van der Mark au cam atins limitele motocicletei japoneze, cel puțin deocamdată.
De altfel, Rea spunea după primele teste din presezon că a trebuit să-și schimbe destul de mult stilul de pilotaj față de ultimii doi ani. Pentru că motocicleta are mai puțină turație la dispoziție la ieșire din viraj, trebuie să-și mențină o viteză de parcurgere a virajului mai mare și să nu mai pună accent atât de mult pe gaz la ieșire.
Pe lângă limitele de turație, va exista și un sistem de puncte de concesie, similar cu cel din MotoGP. Practic, producătorii vor aduna puncte în funcție de pozițiile pe podium pe care le ocupă (3 puncte pentru victorie, 2 puncte pentru locul 2, 1 punct pentru locul 3). În două momente de-a lungul sezonului, se vor aduna punctele fiecărui producător, iar cei care sunt cel mai în urmă față de producătorul cu cele mai multe puncte vor putea introduce piese noi, mai performante.

Loris Baz revine în WSBK cu forțe proaspete, dar va avea un prim an dificil.
În plus, piesele care pot fi introduse ca îmbunătățiri au limite de preț acum, tocmai pentru a nu mai favoriza producătorii cu bugetele cele mai mari. De asemenea, producătorii sunt obligați să ofere aceste piese la un preț plafonat către toate echipele satelit care folosesc motocicleta lor, astfel încât echipele de uzină vor fi mai puțin favorizate.
Rămâne de văzut dacă toate aceste măsuri, plus o mulțime de piloți rapizi și înfometați, vor putea să-i dea bătăi de cap lui Jonny Rea. Sau dacă și sezonul 2018, întrebarea în fiecare cursă va fi: „Cine termină pe doi?”
Iată listele combinate cu timpi din cele două zile de teste la Phillip Island, unde prima etapă de WSBK începe vineri, 23 februarie:
Poz. | Nr. | Pilot | Moto | Clasă | Timp | Diferență | Anterior |
1 | 1 | Jonathan Rea | Kawasaki ZX-10RR | SBK | 1:30.598 | ||
2 | 33 | Marco Melandri | Ducati Panigale R | SBK | 1:30.726 | 0.128 | 0.128 |
3 | 66 | Tom Sykes | Kawasaki ZX-10RR | SBK | 1:30.804 | 0.206 | 0.078 |
4 | 50 | Eugene Laverty | Aprilia RSV4 RF | SBK | 1:31.074 | 0.476 | 0.270 |
5 | 12 | Xavi Fores | Ducati Panigale R | SBK | 1:31.076 | 0.478 | 0.002 |
6 | 60 | Michael van der Mark | Yamaha YZF R1 | SBK | 1:31.131 | 0.533 | 0.055 |
7 | 22 | Alex Lowes | Yamaha YZF R1 | SBK | 1:31.370 | 0.772 | 0.239 |
8 | 2 | Leon Camier | Honda CBR1000RR | SBK | 1:31.537 | 0.939 | 0.167 |
9 | 76 | Loris Baz | BMW S 1000 RR | SBK | 1:31.542 | 0.944 | 0.005 |
10 | 32 | Lorenzo Savadori | Aprilia RSV4 RF | SBK | 1:31.579 | 0.981 | 0.037 |
11 | 7 | Chaz Davies | Ducati Panigale R | SBK | 1:31.614 | 1.016 | 0.035 |
12 | 54 | Toprak Razgatlioglu | Kawasaki ZX-10RR | SBK | 1:31.822 | 1.224 | 0.208 |
13 | 81 | Jordi Torres | MV Agusta 1000 F4 | SBK | 1:31.866 | 1.268 | 0.044 |
14 | 36 | Leandro Mercado | Kawasaki ZX-10RR | SBK | 1:32.069 | 1.471 | 0.203 |
15 | 45 | Jake Gagne | Honda CBR1000RR | SBK | 1:32.288 | 1.690 | 0.219 |
16 | 17 | Troy Herfoss | Honda CBR1000RR | SBK | 1:32.297 | 1.699 | 0.009 |
17 | 68 | Yonny Hernandez | Kawasaki ZX-10RR | SBK | 1:32.453 | 1.855 | 0.156 |
18 | 40 | Román Ramos | Kawasaki ZX-10RR | SBK | 1:32.520 | 1.922 | 0.067 |
19 | 47 | Wayne Maxwell | Yamaha YZF R1 | SBK | 1:32.651 | 2.053 | 0.131 |
20 | 99 | Patrick Jacobsen | Honda CBR1000RR | SBK | 1:32.663 | 2.065 | 0.012 |
21 | 25 | Daniel Falzon | Yamaha YZF R1 | SBK | 1:32.828 | 2.230 | 0.165 |
22 | 37 | Ondrej Jezek | Yamaha YZF R1 | SBK | 1:33.143 | 2.545 | 0.315 |