De ce trebuie să-i încetinim pe piloții clasei moto la Dakar

De ce trebuie să-i încetinim pe piloții clasei moto la Dakar

Colegii noștri de la www.hartenduro.at au publicat un articol foarte interesant, în urma unei discuții cu veteranul Heinz Kinigardner. De ce este Raliul Dakar prea periculos pentru piloții de top, care ating viteze prea mari și își asumă prea multe riscuri pentru a câștiga? Să vedem.

Heinz Kinigardner a luat startul în Raliul Dakar de șapte ori. Este o legendă, un om care a pus bazele poveștii de succes a celor de la KTM în rally-raid. Este considerat unul dintre cei mai spectaculoși piloți din istoria raliului – și unul dintre cei mai rapizi. Dar raliul din zilele noastre este prea rapid, spune el. Mult prea rapid: „Calitatea motocicletelor și a echipelor este foarte ridicată. Nivelul piloților este foarte ridicat. Această combinație a dus raliul într-o zonă complet nesănătoasă. Piloții de azi merg cu viteze incredibile pe un traseu al căror specificități și pericole nu le cunosc.” Pentru Kinigardner aceasta este o ruletă rusească, riscul fiind greu de controlat.

Din 2015 încoace, Heinz Kinigardner încearcă să-și câștige aliați pentru a determina încetinirea clasei de top al Dakar. Mai mulți alți specialiști au prezentat câteva idei utile. Inițiativa a primit un răspuns pozitiv, conform lui Kinigardner. „Am vorbit cu Nani Roma și cu Stephane Peterhansel, printre alții. Ambii au câștigat în trecut Dakarul pe motocicletă. Ambii spun că este înfricoșător să-i privești pe piloții de elită din acest moment. Unele sugestii au venit de la Marc Coma. La campionatele mondiale de ciclism UCI din Innsbruck am vorbit și cu CEO-ul ASO, Yann Le Moenner. A înțeles îngrijorarea mea și susține sugestiile noastre.”

În primul rând, propunerile ar trebui să încetinească piloții de top. Dar ar face și rezultatele mai puțin previzibile. Factorul aventură ar juca din nou un rol mai mare.

Interdicția folosirii de mousse în pneul spate

Heinz Kinigardner: „Dacă piloții ar fi obligați să folosească din nou cameră în roata spate, nu ar mai trage extrem de tare pe teren stâncos și în albiile de râu presărate cu pietre. Dacă pierzi timp prețios schimbând o cameră, cu siguranță nu vei mai ataca atât de serios următoarea secțiune similară. Vor fi nevoiți să piloteze mai precaut și să aibă grijă de motocicletă.”

 

Regulă de pneuri monomarcă pentru toți piloții clasei Elite

„Avem nevoie de un pneu standard, marcat și asamblat de producător. Astfel, putem să ne asigurăm că nu se trișează undeva pe traseu.”

 

Fără mecanici

„Fiecare pilot să-și serviseze singur motocicleta. Doar piloții au dreptul să lucreze la motociclete în Parc Ferme. Desigur că pot accepta ajutorul altor piloți. Dar sunt limite de timp. Și, dacă la anumite ocazii, mecanicii au dreptul să lucreze la motociclete, atunci trebuie definit precis când și pentru cât timp.”

 

Roadbook digital, fără pregătire îndelungată

„Pe termen lung, roadbook-ul digital trebuie să fie scopul. Cu aproximativ 10 minute înainte de start, piloții primesc roadbook-ul cu toate marcajele colorate făcute deja și pornesc. Se renunță complet la orele de pregătire de seara. Cu toate acestea, această recomandare a întâmpinat ceva rezistență, mai ales din partea piloților de mașini.”

 

Limită de viteză

„Viteza este limitată la 155 km/h. La 150 km/h auzi un sunet de avertizare. Dacă treci de 155, vei primi o penalizare de timp.”

 

Mai puține opriri pentru realimentare

„Aceasta este o problemă mare pentru Marc Coma. Astfel s-ar reduce viteza medie. Distanțele mai mari între punctele de realimentare ar face cursa ceva mai dificilă pentru concurenți, dar pentru organizatori, logistica devine mai simplă.”

Acum circa două luni, propunerile grupului strâns de Kinigardner au fost discutate cu ASO și cu echipele mari. Printre alții, Alexandre Kowalski (Yamaha), Ruben Faria (Honda), Pela Renet (Husqvarna) și Jordi Viladoms (KTM) au stat la masă. A fost o conversație constructivă, în care s-au putut formula anumite reforme ale clasei de elită, care ar fi trebuit să fie implementate deja la Dakar 2019.

S-a confirmat regula cu pneul monomarcă, dar mousse-ul în roata spate ar fi urmat să fie încă permis, de data asta. Echipele au căzut de acord asupra pneului Michelin Desert. Și au fost de acord să testeze interdicția mousse-ului la Raliul Merzouga, în martie.

S-a acceptat și limita de viteză de 155 km/h.

Toate părțile au căzut de acord ca piloții să fie obligați să lucreze mai mult la motociclete, fără ajutorul mecanicilor. Astfel, în anumite locuri ar fi urmat să se facă un Parc Ferme. Dacă problema era prea mare să fie rezolvată de unul singur, pilotul ar avea dreptul să revină în Parc Ferme și să primească ajutor de la un mecanic în ziua următoare. Dar cu cronometrul de cursă pornit.

Echipele au acceptat și roadbook-ul gata colorat, înmânat piloților cu puțin timp înainte de startul etapei. Într-o primă fază ar urma să fie încă tipărit pe hârtie, iar versiunea digitală ar urma să fie implementată ulterior, în colaborare cu FIM.

Imediat după această întâlnire, Kinigardner s-a declarat destul de mulțumit. „Aceștia ar fi fost niște primi pași foarte buni. Din păcate, cu câteva zile mai târziu, a venit un veto.”

Astfel, discuția a fost amânată. În cele din urmă, una dintre echipele mari a respins acordul referitor la pneul monomarcă într-un e-mail, cu câteva zile mai târziu. Echipa respectivă a spus că testează pneurile Pirelli de ceva vreme, mai ales pentru etapele scurte. Și nu vor să renunțe la aceste teste.

„Cred că acesta e un argument cam slab”, spune Heinz Kinigardner. „Mai ales la Dakar, unde pneurile nu sunt un subiect atât de important, pentru că se merge foarte mult în nisip. Cu toate acestea, ASO a luat hotârârea ca aceste schimbări să se implementeze doar dacă există un acord autentic între producători. Din moment ce nu s-a întâmplat acest lucru, Raliul Dakar 2019 se întâmplă fără reformele despre care discutaserăm. Este o dezamăgire pentru că e foarte important și urgent să-i încetinim pe piloții de top. În plus, aceste măsuri ar fi făcut raliul mai interesant și mai variat.”

Dar s-a început de undeva. Unele dintre sugestiile de mai sus vor fi testate împreună cu ASO la Raliul Merzouga și, în colaborare cu FIM, în Campionatul Mondial de Rally Cross Country 2019. În funcție de succesul lor, aceste măsuri vor fi introduse treptat în Dakar.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account