Marquez continuă marșul inexorabil către titlu la Assen. Dar ce cursă incredibilă!

Marquez continuă marșul inexorabil către titlu la Assen. Dar ce cursă incredibilă!

Dacă ar fi să ne luăm după rezultat, cursa de MotoGP de la Assen a fost orice, numai benefică pentru spectacol nu. Căci Marc Marquez și-a mărit avantajul deja considerabil în clasamentul general, zdrobind speranțele adversarilor la titlu. Dar cursa în sine a fost superbă, cu zeci de depășiri într-un grup fruntaș numeros.

O imagine sugestivă pentru cursa de la Assen: șapte piloți se luptă la limită timp de o cursă întreagă. În exterior, Marc Marquez aproape cade, împins fiind de Alex Rins. Dar Marc n-a rămas dator și i-a întors favorul în același viraj spaniolului de la Suzuki.

Cursa de pe tărâm olandez se anunța interesantă, căci mai mulți piloți păreau să aibă un ritm de cursă similar, cu Marquez într-un ușor avantaj față de Dovizioso, Lorenzo, Rossi, Vinales, Crutchlow și Rins. În plus, circuitul TT din nordul Olandei este aproape mereu garanția unei curse aventuroase la toate clasele. Șicana Geert Timmer (care adună laolaltă ultimele trei viraje) a văzut mai multe momente dramatice în cursele moto decât o telenovelă turcească în zece sezoane.

Și momentele tensionate au început încă din calificări, când, în ultimele minute din Q2, șiruri întregi de piloți se succedau la conducerea clasamentului provizoriu cu o rapiditate incredibilă. Aceștia erau „trași” de Jorge Lorenzo și de Johann Zarco, care au fost marii perdanți ai calificărilor. Marc Marquez a obținut un pole-position la limită, cu prima linie a grilei completată de Cal Crutchlow și de Valentino Rossi. Istoricul lui Rossi la Assen este unul absolut impresionant, cu 10 victorii în total, dintre care opt la clasa regină. Tot Assen era și locul ultimei victorii a doctorului (și a celor de la Yamaha), cu un an în urmă, într-o cursă disputată în condiții dificile.

Primul viraj: Marquez conduce, dar Lorenzo vine de pe 10 pe la exterior și este pe cale să ajungă al doilea după un start fulminant.

Anul acesta, vremea pe cel mai nordic circuit din Motomondial a fost însă complet atipică, cu soare continuu, fără pic de nor și cu temperaturi de-a dreptul caniculare pentru această zonă a lumii. Și, în aceste condiții, Marc Marquez părea să aibă un ritm de cursă devastator, indiferent de tipul de pneuri pe care rula. Pe de altă parte, la Assen, Doctorul a putut mai mereu să scoată un iepure din pălărie, în stilul care l-a consacrat. În plus, Lorenzo venea după plusul major de încredere dat de două victorii consecutive, iar Vinales părea să-și găsească, în sfârșit, forma de odinioară.

Cursa a fost una căreia cuvintele nu-i pot face dreptate. Depășirile s-au ținut lanț și momentele tensionate nu mai conteneau. Asta și pentru că pista olandeză este una care favorizează spectacolul. Schimbările de direcție la viteze mari (peste 240 km/h), cu patru-cinci piloți unii lângă alții, căutând aceeași trasă, dau emoții puternice atât riderilor, cât și privitorilor. La un moment dat, Lorenzo, aflat la conducerea cursei, a pierdut ușor fața la 200 km/h, încetinind brusc pe trasă, iar Rossi a intrat în el, ambele motociclete fiind înclinate la marginea pistei în acel moment. Au reușit cumva amândoi să rămână atât pe trasă, cât și pe pistă, dar momentul a fost suficient de emoționant încât să-l facă pe Rossi să se închine când s-a întors la boxe. Și italianul nu este un om religios defel.

Jorge Lorenzo a reușit un start incredibil, plecând de pe 10 și ajungând al doilea după primul viraj, după ce a stat la exterior și a păstrat viteza mai bine decât adversarii. Câteva viraje mai târziu, Lorenzo îl depășea pe Marquez și prelua conducerea.

Depășirile au fost atât de frecvente și de spectaculoase încât nu le-am mai putut ține șirul. Din fericire, cineva a făcut-o. Se pare că au avut loc nu mai puțin de 175 (!) de depășiri de-a lungul cursei de la Assen. În același weekend a fost și cursa de Formula 1 pe Red Bull Ring, în Austria. După ce am văzut la MotoGP, cea mai tare competiție pe patru roți din lume avea farmecul unei înmormântări solemne.

Luptele la vârf au fost acerbe, dădeau senzația unei bătălii între soldați de elită, niciunul dintre ei nefiind dispus să cedeze niciun centimetru în fața adversarilor. Dar Marc Marquez avea un as în mânecă: cu patru tururi rămase de disputat, a trecut la conducere și a semnat cea mai rapidă serie de tururi din cursă, terminând cu un avantaj de două secunde față de următorii clasați. Înainte de intrarea în ultima șicană, aceștia păreau să fie Vinales și Rins, în această ordine, dar Rins avea alte planuri. Tânărul spaniol de la Suzuki l-a atacat agresiv pe compatriotul său și a obținut cea mai bună clasare a sa într-un mare premiu. Vinales a completat podiumul după ce s-a luptat ca o bestie de-a lungul întregii curse. Apoi au terminat Dovizioso și Rossi, în această ordine, după ce Dovi l-a scos pe Doctor de pe pistă în primul viraj, într-un duel la baionetă.

Regia de transmisie MotoGP a inaugurat o nouă grafică în vederea de la bord. Datele sunt afișate pe conturul parbrizului motocicletei. Arată excelent.

La finalul cursei, mai-marii Dorna își frecau mâinile de bucurie, fără îndoială. Modificările de regulament efectuate de-a lungul ultimilor ani au făcut Motomondialul mai competitiv și mai spectaculos de urmărit decât oricând. Primii 15 clasați au fost acoperiți de cel mai mic ecart din toate timpurile la clasa regină: 16 secunde. Ca termen de comparație, în prima cursă de Motomondial de la Assen, în 1949, diferența dintre primul și al cincilea clasat era de 4 minute și 38 de secunde.

În același timp, devine din ce în cel mai clar că, pe anumite piste, chiar și cu normele și echipamentele de siguranță moderne, limita pericolului este din ce în ce mai aproape. La Mugello l-am văzut pe Michele Pirro zburând prin aer și pierzându-și cunoștința după o frânare ratată la 350 km/h în primul viraj; acum, la Assen, Rossi și Lorenzo erau foarte aproape să cadă împreună la 250 km/h; mai mult, opt piloți rulau grupat și se depășeau la câțiva centimetri distanță unul de altul, câteodată chiar atingându-se: frumos și spectaculos de privit, dar cu potențial de dezastru dacă un pilot greșește în pluton, la viteze enorme. Există accidente aviatice care se întâmplă la viteze mai mici decât se rulează pe unele viraje din Motomondial. Ce vreau să spun cu asta? Că e OK, spectacolul e la un nivel maxim, dar nu trebuie exagerat mai departe în această direcție.

Rossi își salută fanii. Și la Assen aceștia erau de departe cei mai numeroși.

Apoi, situația în campionat este una tristă, oricât de interesantă a fost cursa superbă de la Assen. Marc Marquez are din nou un avantaj enorm în campionat și ne îndreptăm spre Sachsenring, locul unde campionul en-titre are opt victorii consecutive cu plecare din pole-position între 2010 și 2017, indiferent de clasa la care a rulat. Apoi urmează Brno, unde are șanse mari la victorie. Și nici la Phillip Island, Motegi sau Valencia nu-l putem scoate deloc din calcul. De altfel, adversarii săi, atunci când sunt întrebați despre perspectivele lor din campionat, preferă să schimbe vorba, căci își dau seama că situația e absolut deprimantă pentru ei.

Chiar dacă pilotul din Cervera își va asigura titlul înainte de vreme (cam așa pare acum situația), nu putem să ne plângem prea mult, atâta timp cât vom mai avea parte de curse măcar pe jumătate atât de frumoase precum cea de duminica trecută.

BMW

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account