Dacă te-ai întrebat vreodată ce se ascunde în carenajul frontal al motocicletele de rally-raid, cei de la Red Bull te lămuresc în acest videoclip: instrumentele de navigație.
Protagonistul său, Sam Sunderland, câștigator al Dakar cu KTM în 2017 și Gas Gas în 2022, ne oferă explicații detaliate despre cum se folosesc. După cum putem observa, nu este deloc ușor, ba chiar, ne scuzați exprimarea dar suntem încă sub efectul celor văzute, este de-a dreptul foarte complicat.
Astfel, imaginea de tip „joy ride”, pe care ne-o facem despre Dakar, de pe canapeaua din sufragerie, cu riderii care țin gazul deschis la maxim pe dune de nisip, poate suferi modificări importante.
Desigur, nimic nu te împiedică să ții gazul deschis, dar ține minte că în tot acest timp, trebuie să și gândești : unde fac stânga, unde fac dreapta, ce repere am în față, ce cap am, sunt sau nu în apropiere waypoint, etc.
Pilotajul motocicletei în aceste condiții extreme este atât de automatizat, încât piloții își permit, ba chiar e musai să arunce scurte priviri pe road book și pe tripmaster pentru a compara informațiile codate acolo, cu realitatea din teren.
Și, desigur, se pot comite erori monumentale.
Inclusiv din partea organizatorilor, de-a lungul anilor, aceștia au fost nevoiți să învețte cum să evite o eroare de raționament care ar putea fi trecută la categoria biasul supraviețuitorului. Adică faptul că aceeași persoană care scrie roadbook-ul este și cea care știe exact pe unde o va lua în continuare nu este deloc de ajutor pentru cineva care ajunge pentru prima dată în teren.
De fapt, asta s-a întâmplat în 2022, la categoria auto, când în etapa specială din ziua doi, peste 50 de echipaje auto au luat-o într-o direcție greșită, inclusiv duo-ul Sainz-Cruz, care și-a anulat astfel șansele la un rezultat în Top 5. Felul în care a fost întocmit roadbook-ul nu avea cum să nu intre în discuție.
„Uneori aproape că trebuie să-ți imaginezi ce se întâmplă în mintea tipului care face roadbook-ul”, spune Lucas Cruz, cel care a făcut navigația pentru dublu campion mondial de raliuri Carlos Sainz” în cele trei victorii ale sale la Dakar, citat de Dirtfish
De aceea, există mai multe persoane care scriu un roadbook și tot de aceea, marile echipe au angajau inclusiv localnici, pentru ca în noaptea dinaintea startului, aceștia să studieze roadbook-ul primit de la organizatori, piloții beneficiind de un „extra-briefing”. Dar toate astea s-au schimbat odată cu introducerea tabletelor pe post de roadbook, la clasa auto și, din acest an, la clasa Malle Moto.
Totodată, organizatorii fac în mod intenționat navigația cât mai complicată, pentru a elimina riscul accidentelor la viteză mare, care, an de an au făcut să se scrie titluri în presa mainstream. „Este mai degrabă gymkhana decât rally raid”, spunea chiar marele Carlos Sainz, în 2021. Nu e glumă, multitudinea de simboluri și adnotări este menită și să-i mai încetinească pe bravii piloți. Chiar ei spun că „flat out” sau chiar „blană” dacă nu suporți romgleza, nu mai e abordare viabilă, deși unora le mai reușește.
Dar, imaginea unei motociclete sau a unei mașini care rulează cu viteză maximă, pe o pistă interminabilă de nisip, este una ce ține astăzi de cărțile de istorie.
Dar, deși criticate la început, tabletele s-au dovedit a fi o soluție superioară, de la detalii precum economia de hârtie, la schimbări de ultim moment care, suportul fiind digital, pot fi introduse aproape instantaneu de către organizatori, până la un aspect extrem de interesant: primite cu puțin timp înainte de start, piloții spun că sunt luați practic „ca din oală”, neștiind în unele situații nici măcar dacă se îndreaptă spre munte sau șes. Și, deși credeau că rolul lor s-a încheiat, navigatorii spun că de fapt trebuie să muncească dublu.
Așadar, acesta este mediu în care operează piloții clasei Malle Moto, ultimii gladiatori ai sistemului de navigației analog fiind piloți de uzină. Dacă nu ai răbdare să urmărești clipul până la sfârști îți spunem noi că se încheie după 5 kilometri, „problema” este că piloții profesioniști fac asta cale de 300-400 de kilometri, pentru 14 zile.
foto – RallyZone, KTMBlog, GasGasMedia