De foarte multe ori, când vorbim despre motociclete și despre ce vrem/putem să facem noi cu ele, ne referim la cauciucuri, tobe, suspensii, setări și upgrade-uri de tot felul, ca să ne asigurăm că motocicleta face ce vrem noi să facă, fie că vorbim despre timpi mai buni pe pistă, de un confort mai bun la ture lungi sau de o precizie mai bună pe virajele de pe Lepșa. Dar rareori ne îndreptăm atenția în interior, către noi înșine. Acum, despre îmbunătățirea abilităților de control al motocicletei vă tot bat la cap de ceva vreme cu tot felul de articole pe teme de pilotaj, plus la cursurile școlii Rider Academy.
Acum vreau să explorez un alt subiect la care ne gândim mult prea puțin când vine vorba despre interacțiunea noastră cu motocicleta, și anume antrenamentul fizic și abilitatea noastră de a ne susține, echilibra și mișca trupul pe motocicletă astfel încât să avem un control cât mai bun, să obosim cât mai puțin și să minimizăm riscul apariției diferitelor dureri, amorțeli și alte neplăceri.
Pentru asta, am apelat la cineva mult mai în temă decât subsemnatul, vechiul meu prieten Marc Sandu, antrenor personal cerificat Level 1 si Level 2 și facilitator Postural Alignment.
Desigur, mulți dintre voi, când vă gândiți la antrenament fizic pentru a merge pe motocicletă, veți avea în minte antrenamentele serioase, frecvente și epuizante specifice piloților profesioniști – sprinturi, mountain-bike, sala de forță etc.. „Ce-mi trebuie mie așa ceva, eu mă plimb doar de ici-colo și fac două ture mai lungi pe an, la ritm lejer, pe stradă!”, poate își spune motociclistul „obișnuit” care citește aceste rânduri. Dar mulți dintre noi dezvoltăm diverse probleme la articulații, tendoane sau de postură pentru că nu ne susținem corpul corect. Mulți dezvoltăm dureri de spate după o tură mai lungă și mai mulți cădem ca loviți de trăsnet după ce petrecem două-trei zile mai lungi în șa, din simplul motiv că nu ne folosim corpul cum trebuie pe motocicletă și neglijăm complet orice minimă pregătire fizică pentru a face față fizic mersului îndelungat pe două roți. De ce e important? Pentru că, atunci când obosești mai devreme decât ar fi cazul și mergi cu ultimele resurse de rezistență fizică pentru a ajunge la cazarea din seara respectivă, te expui pericolului mai mult decât ar trebui: când obosești îți scade atenția și pierzi mult din capacitatea de a reacționa în caz de pericol. Dacă vrei să fii în deplin control și să îți îmbunătățești mersul pe motocicletă, să obosești mai greu și să nu-ți uzezi excesiv corpul în decursul miilor de kilometri, ia aminte la prietenul Marc, care vine cu niște răspunsuri interesante la întrebări pe care prea puțini dintre noi ni le punem.
Ciao, Marco! În primul rând, de ce să nu stau pur și simplu ca un sac de cartofi pe motocicletă, așa cum făceam până acum?
Pentru că până și simțul comun ne-ar spune ca dacă stai ca un sac, probabil o să și pilotezi ca un sac. Ceea ce nu ar fi o problemă neapărat, nu suntem aici să judecăm pe nimeni, singura problemă ar fi să nu se verse sacul pe jos, atât și nimic mai mult. Hai să începem de exemplu cu respirația, în momentul în care pieptul e prăbușit, iar spatele e cocoșat, nu ne oxigenăm pe cât de bine am putea să o facem, iar creierul nostru are nevoie de oxigen în parametri pentru a putea fi ”sharp”. Apoi, deși postura de sac poate părea comodă, în comparație cu efortul conștient de alungire a trunchiului – practic baza antrenamentelor Postural Alignment, înălțarea coastelor, împingerea pieptului în sus, la sfârșitul zilei, tocmai postura asta de sac ne face să ne simțim obosiți și ”bătuciți”. Acum, știu că nu prea dă bine ca un ditai motociclistul să ajungă la cazare seara și să se spună celor din gașcă, mă duc să îmi fac exercițiile de stretching și de yoga, imaginați-vă cât de comic ar fi să vedem o astfel de scenă într-un grup de Hell’s Angels, dar clar ți-ar prinde bine. De fapt, ca și bicicletă, pe motor, poziția, cel puțin la mersul pe stradă este una statică, în care cam înțepenești și de aceea e bine să faci ceva pentru a compensa acest lucru. Dacă yoga ți se pare prea gay, mai există și animal flow sau diverse rutine pentru mobilitate articulară. Am învățat ca antrenor de fitness că forța se pierde mai greu odată cu vârsta, dar mobilitatea se duce rapid… Acum, nu cred că există studii științifice pe această temă, dar o postură corectă, non-cocoșată, are legătură cu performanța cognitivă aș spune, uitați-vă doar la piloți, chiar și cei auto cum stau atunci când sunt în exercițiul funcțiunii. Cred că orice motociclist, a simțit cum se ”restructurează” în momentul în care s-a hotărât să tragă de gaz, îmi aduc aminte pe supermoto, când mă pregăteam să iau tare un viraj, parcă se întâmpla ceva ca unui transformer cu trunchiul meu, se înălța, se tonifia, trecând în modul atac…
Ce este propriocepția asta și de ce e importantă în mersul pe două roți?
Propriocepția se referă la modul în care conștientizez plasamentul în spațiului per ansamblu și a diferitelor sale segmente. Haide să îți povestesc un lucru interesant care mi s-a întâmplat. Toată viața eu mi-am dorit să fac diverse trickuri și să mă „dau tare”, indiferent că era vorba de skateboard, snowboard, bicicletă sau motor. Ceva mi-a ieșit, dar nu pe cât mi-aș fi dorit, pentru că din păcate nu sunt vreun talent. Dar, când m-am apucat de fitness și de Postural Alignment în special și am dat de diverse exerciții relativ simple, hai să zicem un „warrior pose”, un soi de cumpănă de fapt, care presupuneau stabilitate și echilibru, m-am cam luptat cu ele. Și atunci mi-a căzut fisa, păi de aia nu am aterizat eu niciodată un 360 pe snowboard, pentru că uite, nu aș fi în stare să țin o axă de rotație. Pentru că nu simțeam cât de mult ar fi trebuit să simt și pe lângă asta, nu reacționam pe cât de mult trebuia să reacționez. Practic, ce face diferența între un pilot bun și unul mai lent? O face și cantitatea de informații pe care o poate procesa, cât de rapid și cât de complex poate răspunde.
Pe bicicletă, după ce m-am antrenat în Postural Alignment, am observat că încep să mișc la un bunny hop, la mersul pe o roată, la un manual, pentru că mi-a fost ușor să simt implicit ce se întâmplă cu corpul meu și să îl controlez mai bine. Asta se întâmplă din cauza mai multor progresii de exerciții, variante de „plank” de exemplu, în care antrenorul îți indică, prin vorbe și punând mâna efectiv să ”strângi” mai mult sau mai puțin un mușchi, să relaxezi un altul, practic se învață reconectarea cu corpul. Faptul că am reușit ca în această perioadă stupidă pe care o traversăm să fac un „ollie” pe skateboard corect, cred că o demonstrează. Important este să descompui o mișcare, un exercițiu, o tehnică, în pașii potriviți și să ai răbdare să-i exersezi. Și aici, în opinia mea, de aceea atât de puțini pot face chestii spectaculoase, știu și eu, „handstand” într-o mână, pentru că în fapt, trebuie exersate chestii mici iar și iar, ceea ce clar că poate deveni plictisitor pentru unii.
De ce mă doare spatele după o zi petrecută în șa?
Am atins acest subiect la prima întrebare, dar uite acum m-am mai gândit la ceva. Pe lângă faptul că poate stăm cocoșati, poate că lăsăm mai multă greutate într-o fesă, poate că oasele bazinului sunt puțin rotite, ceea ce înseamnă că pătrații lombari se activează diferit, că erectorii spinali se activează diferit, astea sunt niște cauze fizice clare. Dar, să nu uităm că datorită concentrării, a unor emoții pe care le putem trăi, știu și eu, când dăm de mai mulți șoferi ”grosieri” in manevre, noi ne rigidizăm trupul și îl uităm așa. Aceasta se numește o ”postură de forță”, care pe noi ne face să ne simțim puternici mental, dar asta nu înseamnă că e și corectă fizic, iar aici, pentru a nu o da în ”magie” , înseamnă că pur și simplu articulațiile, oasele și mușchi nu sunt plasate simetric în spațiu, nu sunt aliniate. Ca un șasiu ce e ușor strâmb să zicem. Ei, pe fier nu îl doare (sau poți să știi, dacă e să devenim poetici…), însă pe noi ne doare. Ca să pregătesc răspunsul la următoarea întrebare, Postural Alignment te învață și cum să dobândești postura corectă prin relaxare.
Ce este acest Postural Alignment și de ce e important?
Pai, definiția „după manual”, se poate găsi aici, pe www.posturalalignment.ro, dar hai mai bine să îți spun cum îl înțeleg si aplic. Practic, aceasta metodă are ca obiectiv învățarea celui sau celei care își dorește, desigur, șablonul corect de poziționare a corpului în spațiu. Asta înseamnă alinierea articulațiilor, ceea ce se face prin control muscular, dobândit printr-o mai bună conexiune minte-corp. Din profil, sau în plan sagital, ne interesează, pe scurt, fără a intra în detalii anatomice, ca urechea, umărul, soldurile, genunchii, gleznele, să fie aliniate, să se poată trasa o dreaptă prin aceste puncte. La fel, privit din față, sau în plan frontal, ne interesează un aliniament al umerilor, crestelor iliace, genunchilor și gleznelor, atât pe latitudine cât și pe longitudine, dacă mă pot exprima astfel, și poziționarea neutră a gâtului și capului. Dacă nu uităm la obiceiurile de posturare ale oamenilor, vom observa că suntem destul de ”deviați” de la acest șablon, că există anumite obiceiuri de sta pe un picior, de a sta cu bazinul rotit, de a sta pe vârfuri, de a ne cocoșa, care, în timp ajung să cauzeze dureri articulare și durerile de spate despre care mai toată lumea se plânge. Desigur, aceasta nu se face prin vorbe, ci prin exerciții specifice, pentru care se are în vedere îmbunătățirea propriocepției, de la simplu la complex. Se adaugă în ecuație și detensionarea fascială (a membranelor care acoperă mușchii, și a sistemelor în care acestea se organizează) care este făcută de antrenor, exercițiile de stretching. Practic, statul pe motocicletă e un soi de prelungire a statului pe scaun, iar asta însemnă flexori ai coapsei care se tensionează, se scurtează și fesieri care se dezactivează. Ceea ce se va simți atunci când mergi de exemplu și va pune presiune asupra vertebrelor lombare. Programul este complex, există mai multe module, unul de bază, iar apoi module dedicate mobilității, stabilizării trunchiului și forței integrate, foarte util sportivilor, inclusiv prin componenta de coordonare pe care o aduce.
Ce exerciții pot face acasă pentru a-mi îmbunătăți situația?
Recomand să îți cumperi o rola de spumă pentru detensionare musculară, vei găsi pe youtube suficiente exerciții pentru aceasta. Cred că e puțin probabil să iei una cu tine într-o călătorie pe motocicletă, așa că să o lăsăm pentru acasă. Aș mai recomanda stretching și yoga, ceea ce iarăși poate nu-i va încânta pe bikeri, deși le este foarte util dacă vor să ”bikerească” până la adânci bătrâneți. Eu am ajuns la Postural Alignment, tocmai din cauza ”faimosului” meu accident de motocicletă, pe când mă străduiam să practic enduro pe un doi timpi de 300 cmc. În timp, deși aveam pătrățele și eram fit ca look, mi-am dat seamă că sunt un soi de ”omul de tinichea” ca și mobilitate, având și o problemă la încheietura dreaptă, asta de când am devenit vice-campion național la rally-raid cu prețul unui scafoid (asta e desigur, mai mult spus într-un spirit de glumă și nu neapărat să mă dau mare) și la o gleznă, din cauza patinajului in-line pe care îl studiam în liceu. Cred că sunt bikeri care se regăsesc în aceste limitări, cauzate de diverse accidentări căpătate de-a lungul vremii, iar aceste limitări se accentuează pe măsură ce îmbătrânim și afectează și mai mult ”șasiul”. Iar exerciții de yoga sau stretching se găsesc la greu pe Youtube, inclusiv cele pentru mobilitatea articulară sau pot să recomand canalul Postural Alignment (https://www.youtube.com/channel/UC8yJdFjXbRU93er6cRDm0Yg), care are o sumedenie de clipuri utile. Acum, cu această întrebare mi-ai dat o idee să filmez un video cu o rutină de stretching și mobilitate pentru bikeri!