Deşi piaţa germană începuse să scadă după anul 2000, BMW Motorrad a continuat să crească de la an la an, depășind în 2000 pragul de 100.000 de motociclete vândute pe an. Motorul acestor vânzări? Nimeni altul decât R 1200 GS!
Această motocicletă a parcurs un drum lung din 1980: patru victorii în Raliul Dakar și o perpetuă transformare, grație versiunilor R 100 GS în 1988, R 1100 GS, cu suspensie Telelever și injecție electronică de benzină (1994), R 1150 GS în 1999 – 85 de cai și șase trepte de viteză.
Lansată la sfârșitul lui 2003, R 1200 GS era o motocicletă dezvoltată de la zero, cu 30 de kilograme mai ușoară decât precedentă. Ea a fost apoi sistematic revizuită, în 2007, 2010 și în 2012. Cu 15 cai mai puternic, motorul boxer aparține unei noi generații, care, din 2005 propulsează și R 1200 GS Adventure. Cu al ei rezervor de 30 de litri și sistem de bagaje special, și această motocicletă începe să urce în topurile de vânzări la nivel mondial.
La categoria mijlocie, BMW Motorrad s-a bazat pe un propulsor de 798 cmc cu doi cilindri paraleli și abore suplimentar de echilbrare, dezvoltat împreună cu Rotax. Ordinea de aprindere de 360 de grade făcea ca nota sonoră a motorului să evoce boxerele răcite cu aer.
Acesta a echipat motociclete precum F 800 GS şi F 650 GS, prezentate în 2007. Nu, nu este nici o greșeală, despre această „încurcătură” se vorbea și la acea vreme: F 800 GS era varianta orientată spre off-road, cu roată față de 21 de inch și o putere de85 de cai, în timp ce F 650 GS avea roată față de 19 inch și un motor de 71 cai.
BMW sfida astfel normele implicite ale industriei, potrivit cărora capacitatea cilindrică a modelului trebuie neapărat să se reflecte în numele său. Și genera un subiect de conversație la cafea, între doi motocicliști.
Prima motocicletă din seria F 800 a fost sportiva semi-carenată F 800 S, cu un cadru tip pod ușor și transmisie finală pe curea. Criticată în epocă pentru că nu este suficient de „agresivă”, această motocicletă cu „doar” 85 de cai și un cuplu de 86Nm la doar 6.000 rpm seamănă destul de mult ca si filosofie, cu sportivele din ziua, așa cum a fost nevoie ca ele să se reinventeze.
Grației cuplului puternic la cele mai joase turații, motocicleta a devenit rapid preferata regretatului campion mondial de stunt riding, Chris Pfeiffer. Modificările pe care sportivul i le-a adus i-au inspirat pe bavarezi să lanseze naked-ul F 800 R. Acesta împacă spectaculos plăcerea pilotajului cu uzabilitatea cotidiană și, la ora redactării prezentului episod din istoria BMW tocmai ce vine cu noutăți pentru 2025.
A existat și o variantă touring a modelului F, încarnată mecanic de F 800 ST, cu al său carenaj complet, ghidon plasat mai sus și suport pentru valize laterale. Aceasta a evoluat în F 800 GT, produsă până în 2018.
Aventuri într-un cilindru
Cu modelele F 650 GS și F 650 Dakar, BMW a transferat cu succes conceptul de enduro la modele cu un singur cilindru. S-a întâmplat în 2000, iar victoriile lui Richard Sainct la Raliul Dakar din 1999 și 2000 au atras un interes suplimentar din partea publicului și presei.
Succedând F 650, această motocicletă arăta ca un frate mai mic al R 1150 GS și a fost prima motocicletă monocilindrică, cu propulsor controlat electronic și dotată cu un catalizator reglat. Un sistem ABS a fost dezvoltat anume pentru această motocicletă, fiind disponibil ca dotare opțională.
Cu F 650 CS, BMW a creat un așa numit „street carver“ – primul BMW cu roata spate acționată de o cureaua dințată. La Intermot 2006, BMW a prezentat apoi seria G – o nouă interpretare a motocicletei cu un singur cilindru, iar asta în trei declinări: supermoto-ul XMoto, dual sportul XChallenge și Xcountry, haideți să îl etichetăm drept „un fel” de scrambler. Designul lor era unul fără compromisuri, iar dinamica de condus una agilă. Modelele erau, evident, dedicate unei clientele tinere.
În 2004, BMW a reînnoit complet gama K. Motorul cu patru cilindri, de 1.200 cmc, a fost amplasat transversal în cadru, cu blocul înclinat în faţă la 55 de grade.
Modelul sportiv complet carenat, K 1200 S, putea atinge viteze de 280 km/h la o putere maximă a motorului de 167 CP, acelaşi propulsor echipând în 2005 cea mai puternică motocicletă naked din lume în acea vreme, K 1200 R, cu 163 CP.
K 1200 GT, cu parbriz reglabil şi sistem integrat de bagaje, era tourer-ul seriei K. Împreună cu R 1200 RT acest model a adus BMW o cotă de peste 50% din segmentul de piaţă rezervat tourer-elor de cilindree mare.
Tehnologie și diversitate pentru secolul XXI
Sistemul de control al tracţiunii ASC, reglarea electronică a suspensiilor ESA, suspensii adaptive DDC, acceleraţie ride-by-wire E-Gas şi un ABS perfecţionat sunt principalele inovații tehnologice propuse de BMW noilor generații de motocicliști.
În 2005, BMW a lansat gama HP, compusă din modelele HP2 Enduro, o motocicletă uşoară, compactă, cu motorul boxer de 110 CP de pe R 1200 GS și suspensii convenţionale, gândită pentru a performa în off-road, Megamoto, o varianta supermoto a sa și HP2 Sport, o „devoratoare” de viraje pe circuit, cu un motor boxer de 133 CP.
S 1000 RR: o săgeată „à la Cupidon”, direct în inima clienților
În 2009, BMW a produs primul Superbike modern, în forma lui S 1000 RR, cu un motor cu patru cilindri, de 1.000 cmc şi 193 CP, la o masă de circa 200 kg la plin. BMW a mizat pe S 1000 RR la revenirea în competiţiile de nivel înalt pe circuit, în Campionatul Mondial de Superbike, modelul obţinând primele victorii în 2012, cu Marco Melandri în şa.
Puterea, cadrul din aluminiu, frâne radiale, designul „racing”, cu codița în sus și partea frontală coborâtă spre asfalt, sistemele electronice de asistență pentru pilot au făcut din această motocicletă un învingător în lumea curselor. Actualmente, Toprak Razgatlioglu este primul campion WSBK BMW Motorrad, în șaua M1000RR.
Și ca model de producție, S 1000 RR a rămas fidel ADN-ului său de curse. Experiența acumulată pe circuit a fost încorporată în dezvoltarea continuă a producției RR , transferul de cunoștințe funcționând în ambele direcții.
Compania a crescut constant în primul deceniu grație unei politici solid structurate de devoltare continuă și de lansare de noi modele.
Nu putem încheia acest capitol fără a menționa că în 2009, motorul seriei K a crescut la 1.300 cmc, puterea fiind acum de 175 CP, iar în 2010. Apoi, în 2010, odată cu K 1600 GT şi GTL, BMW a realizat primul motor cu şase cilindri în linie pentru motociclete din istoria companiei. Cu o putere maximă de 160 CP, un cuplu de 175 Nm şi o funcţionare foarte lină, tourer-ele hexacilindrice au devenit puncte de referinţă în categorie.
Foto: BMW Motorrad, Ramón Cutanda López