Nouă lucruri pe care trebuie să le știi despre uleiul de motor

Mai ales la început de sezon, întrebările de genul „Eu ce ulei să pun?” și dezbaterile pe teme de lubrifiere sunt în plin avânt. E momentul când venim spre lămurire cu câteva răspunsuri la cele mai populare întrebări despre licoarea care curge prin venele vehiculelor noastre preferate.

Cine l-a inventat?

În îndepărtatul an 1866, doctorul american John Ellis a fondat compania Continuous Oil Refining Company, cu scopul de a studia potențialul medicinal al țițeiului. Spre dezamăgirea bunului doctor, țițeiul s-a dovedit a nu avea nicio valoare medicinală, dar în cursul experimentelor, s-a constatat că are proprietăți de lubrifiere foarte promițătoare. Așa că omul nostru a abandonat medicina și a început să dezvolte un lubrifiant pentru motoarele cu abur, care la acea vreme erau unse cu o combinație ineficientă de petrol și grăsimi animale și vegetale. Marea descoperire a venit atunci când Ellis a dezvoltat un ulei care își păstra proprietățile și la temperaturi ridicate.

Nevoia de lubrifiere a apărut de dinainte de existența vehiculelor pe care le folosim astăzi, așa că mai multe companii cu tradiție în producția de lubrifianți și-au început activitatea înainte ca mașinile sau motocicletele să fie inventate. Compania Motul, de exemplu, a fost înființată în 1853, cu denumirea Swan & Finch, ca subsidiară a uriașei companii Standard Oil a lui John Rockefeller.

Ce face, de fapt, uleiul în motor?

Face o mulțime de lucruri de fapt. În primul rând, după cum îi spune și numele, lubrifiază piesele aflate în mișcare. Piesele metalice ale motorului se freacă una de cealaltă în timpul funcționării și, dacă nu ar exista acea peliculă de ulei ca să le faciliteze mișcarea cu un minimum de rezistență, acestea s-ar supraîncălzi imediat și s-ar uza extrem de repede. Pistoanele și a segmenții aferenți care se mișcă în cilindri, arborii cu came și a arborele cotit care se rotesc în lagăre, bielele și bolțurile pistoanelor – toate acestea sunt doar câteva dintre piesele care nu ar funcționa prea mult fără acea peliculă de lubrifiant.

Uleiurile Motul din gamele 5100 și 7100 vin acum în recipiente noi, cu un cod QR pe care îl poți folosi să afli informații detaliate despre uleiul respectiv.

Dar uleiul îndeplinește și alte roluri. În primul rând, ajută la evacuarea căldurii din cele mai încinse zone ale motorului. Pe motoarele foarte solicitate (sau pe unele motoare răcite cu aer) există și un radiator de ulei, pentru a exploata la maximum potențialul de răcire al uleiului în motor. Pelicula de ulei ajută și la etanșarea pistonului în cilindru, pentru pierderi minime de presiune.

Pelicula de ulei care acoperă piesele metalice le protejează pe acestea împotriva oxidării, care tinde să se întâmple foarte mult la temperaturi ridicate. Astfel, se împiedică ruginirea și coroziunea metalului.

Apoi, frecarea dintre piesele metalice din motor produce mici particule metalice care sunt preluate de fluxul de ulei, ajungând în filtrul de ulei aflat pe traseu, unde sunt blocate pentru a nu circula prin motor, sporind uzura acestuia.

Uleiurile moderne conțin și agenți dispersanți și detergenți, care curăță suprafețele metalice și împiedică formarea „dopurilor” din ulei îngroșat cu impurități.

 

De ce trebuie să schimbi uleiul periodic?

Iată răspunsul specialiștilor de la partenerul nostru, Motul:

„Structura fiecărui motor în parte este unică. Forma camerei de ardere, condițiile de funcționare, tipul și calitatea combustibilului, toate afectează durata de viață a lubrifiantului. Chiar și așa, există câteva procese care se petrec în orice motor:

  • Oxidarea: uleiul din vehiculul tău intră în contact cu oxigenul și cu elementele care rezultă din ardere. Acest lucru duce la creșterea vâscozității și la formarea de lacuri, depuneri noroioase și sedimente. Creșterea vâscozității va reduce performanța uleiului.
  • Descompunerea termică: temperaturile înalte accelerează procesul de degradare, de aceea temperatura lubrifiantului trebuie ținută mereu sub control. Deși păstrarea uleiului la temperatură constantă pe cât posibil îi va prelungi viața, temperaturile înalte vor apărea din când în când și, în cele din urmă, uleiul se va degrada.
  • Pierderea aditivilor: pentru a proteja motorul și a asigura performanțe optime, componentele active din lubrifiant se consumă în timp ce motorul funcționează.
  • Contaminarea: murdăria, apa, aerul etc. influențează viteza cu care apare degradarea lubrifiantului. În plus, suprafețele metalice se află adesea în contact unele cu altele în motorul tău, ceea ce duce la uzura acestor suprafețe. Acest lucru duce la apariția un unor particule metalice mici în ulei (practic, mici bucățele ale pieselor metalice), ceea ce accelerează procesul de degradare.”

Iată, așadar, de ce trebuie să schimbăm uleiul la intervalele specificate de producătorul motocicletei.

 

Are sens să schimb uleiul mai des decât specifică producătorul? Vreau să fiu extra atent cu motocicleta mea.

Dacă o folosești într-un regim normal de funcționare, nu prea are sens. Dacă o folosești foarte des în regim de competiție (track-day sau curse) sau în condiții dificile (mult praf, temperaturi foarte ridicate etc.), probabil nu ar strica să schimbi uleiul mai des decât scrie în carte. Motocicletele folosite la competițiile de viteză au parte de cel puțin un schimb de ulei per etapă.

Ce-i aia „vâscozitate” și ce trebuie să fac cu ea?

Vâscozitatea se referă la rezistența la curgere a unei substanțe. În cazul uleiului, cu cât aceasta este mai mare, uleiul este mai „gros”. Vâscozitatea uleiului depinde și de temperatură – la temperaturi scăzute, cu motorul rece, uleiul este mai vâscos (deci va curge mai greu prin motor), în timp ce în miezul verii, cu motorul încins, uleiul este mai „subțire” și curge ușor, dar dacă vâscozitatea scade prea mult, pelicula de ulei devine prea subțire și nu protejează suficient.

Acestea erau problemele cu care se confruntau șoferii și motocicliștii în prima jumătate a secolului trecut, când uleiul era monograd (adică avea o vâscozitate fixă) și trebuia schimbat în funcție de anotimp: iarna se punea un ulei mai „subțire” (SAE 10, spre exemplu), ca să lubrifieze motorul imediat după pornire și să circule bine prin motor, iar vara unul mai vâscos (SAE 50, de exemplu), ca să nu se subțieze excesiv la temperaturi ridicate.

O piatră de hotar în acest sens a stabilit-o Motul în 1953, când a lansat uleiul Century – primul ulei multigrad veritabil de pe piața europeană. Uleiul multigrad conține aditivi speciali cu polimeri care îmbunătățesc semnificativ indexul de vâscozitate, ceea ce înseamnă că un singur tip de ulei poate fi folosit indiferent de anotimp. Astfel, un ulei multigrad are indicele de forma 15W-50. Asta înseamnă că, de exemplu, uleiul Motul 5100 15W-50 se comportă ca un ulei de vâscozitate 15 la temperaturi de iarnă (W vine de la „Winter”) și ca unul de vâscozitate 50 la 100 de grade Celsius.

Ce înseamnă ulei sintetic?

Inițial, uleiul era exclusiv mineral, adică era bazat pe țiței. Procesul de dezvoltare al uleiurilor sintetice (create adică din alte elemente, nu din țiței) a început la finalul anilor ’30 și începutul anilor ’40, când oamenii de știință germani încercau să compenseze insuficiența țițeiului pentru nevoile armatei. Primul ulei 100% sintetic pe piața auto-moto a fost lansat de Motul în 1971- deja legendarul Century 300V. Acesta a fost dezvoltat din esteri vegetali, folosind tehnologie din industria aeronautică.

Uleiul sintetic are proprietăți mecanice mai bune la temperaturi extreme (scăzute sau ridicate). Vâscozitatea acestora scade mai puțin o dată cu creșterea temperaturii decât în cazul uleiurilor minerale echivalente. Uleiurile sintetice tind să necesite mai puțini aditivi pentru îmbunătățirea indicelui de vâscozitate, aceștia fiind aditivii cei mai sensibili la degradare termică și mecanică de-a lungul funcționării motorului.

Așadar, să pun de acum doar ulei full sintetic în chopperul meu din 1989?

Nu. Sau nu neapărat. Uleiurile 100% sintetice cele mai performante sunt gândite să dea maximul de eficiență la regimuri de utilizare intense, pe motoare moderne și performante. Cel mai bine este să respecți recomandarea producătorului motocicletei, mai ales dacă folosești motocicleta respectivă în regim „civil”. Doar pentru că uleiul 100% sintetic este foarte performant la 15.000 rpm și 120 de grade nu înseamnă că ai musai nevoie de el într-un V2 liniștit, la 2.000 rpm și 70 de grade.

Uleiul trebuie schimbat la fiecare început de sezon, nu?

Mmm, nu chiar. Uleiul trebuie schimbat la intervalele specificate de producătorul motocicletei, în primul rând. De obicei, asta coincide cu un sezon întreg (de obicei, specificația este x km sau un an, unde x este oricât între 5.000 și 15.000 km). Dar ideal este ca schimbul de ulei anual să se facă înainte de a pune motocicleta la iernat. De ce? Pentru că în uleiul uzat își pierde din proprietăți și este plin de reziduuri, astfel încât substanțele din el pot ataca suprafețele din interiorul motorului. Un schimb de ulei proaspăt te va ajuta să păstrezi motorul în mai bună stare. În plus, motocicleta va fi gata de drum la primăvară.

Ce-ai tu acolo, nenea Toprak? O Yamaha R1 de Superbike? Păi e clar, men, îți trebuie 300V 10W-40. Cu plăcere!

Deci, până la urmă, eu ce ulei pun în motor?

Depinde de motor. Ca să te orientezi mai bine, prietenii de la Motul au un motor de căutare special unde specifici marca și modelul motocicletei tale și ți se listează frumos uleiurile compatibile cu modelul respectiv, pe toată plaja de performanță și de preț. Îți apar și toate celelalte produse de care ai putea avea nevoie, potrivite pentru armăsarul tău (ulei de furcă, antigel etc.).

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account