Sezon nou, motocicletă nouă, dar second-hand? Iată cum trebuie să o verifici și să o întreții

Sezon nou, motocicletă nouă, dar second-hand? Iată cum trebuie să o verifici și să o întreții

Așadar, ți-ai luat motocicletă. Chiar dacă ai avut grijă să alegi una în stare cât mai bună, este vorba, totuși, de o motocicletă rulată, care nu a costat foarte mult. Dacă vrei să te asiguri că te vei bucura de ea în condiții cât mai bune, este ideal să faci câteva operațiuni ca s-o pregătești pentru exploatare.

foto: Dragoș Savu

Primul lucru de făcut ar fi un schimb de ulei. În exemplul nostru, folosim 7100 10W40 din gama Motul, un ulei 100% sintetic și foarte indicat pentru motoare performante, exploatate intens. În mod normal, atunci când cumperi o motocicletă rulată, chiar dacă vânzătorul spune că i-a schimbat recent consumabilele, cel mai bine este să le schimbi oricum, pentru liniște sufletească și ca să ai un prim schimb ca punct de reper pentru următoarele revizii. Așadar, se face un schimb de ulei și de filtru.

Poți continua cu schimbul lichidului de frână. Aceasta este o operațiune de întreținere foarte des neglijată de riderii obișnuiți pentru că, atâta timp cât motocicleta frânează decent și noi nu o exploatăm la limită, nu sesizăm o problemă și nu ne gândim la lichidul de frână. Dar acesta, pe măsură ce se învechește, acumulează apă. La frânările intense și repetate, această apă se evaporă din cauza căldurii și se formează bule de aer în instalație, ceea ce duce la reducerea drastică a eficienței frânării.

Ideal este să se schimbe lichidul de frână la fiecare două sezoane, pentru motocicletele folosite pe stradă și mai des pentru cele folosite la track-days sau competiții. Schimbarea lichidului de frână presupune o anumită grijă pentru scoaterea completă a aerului din instalație, deci, dacă nu te pricepi foarte bine, e mai bine s-o lași pe mâinile unui service profesionist. Una dintre cele mai recomandabile variante de lichid de frână este Motul RBF660, un produs foarte performant, cu punct de fierbere foarte ridicat.

Pentru a afla ce produse Motul se potrivesc motocicletei tale, poți consulta motorul de căutare online al producătorului. Este foarte ușor de folosit.

Apoi urmează lichidul de răcire. Și aici avem de-a face cu o operațiune neglijată de multe ori, dar destul de importantă. Lichidul lăsat în sistem prea mult timp dezvoltă depuneri nocive și își pierde eficiența, astfel încât motorul se va încinge mai tare, ceea ce poate duce la uzuri mai mari. De asemenea, dacă lichidul de răcire nu are o concentrație corectă de antigel, poate îngheța în instalație în nopțile reci de primăvară sau de toamnă și pot apărea crăpături în structura motorului. Și la schimbul lichidului de răcire este nevoie de o mână pricepută, pentru că trebuie să ne asigurăm că am scos corect aerul din instalație. Recomandăm lichidul de răcire Motocool Factory Line, un lichid de răcire foarte performant, care nu necesită diluare cu apă.

Uleiul în furcă trebuie schimbat o dată la fiecare doi ani, pentru motocicletele de stradă. Asta pentru că în timp își pierde proprietățile și calitatea amortizării are de suferit. Și aceasta este o operațiune pe care este cel mai bine s-o lăsăm la îndemâna experților, căci necesită pregătire și unelte specializate. Din nou avem de-a face cu o operațiune foarte des neglijată, căci pierderea calității amortizării se întâmplă în timp și nu este sesizată de fiecare dată. Noi am folosit Motul Fork Oil Factory Line.

Acum că avem o motocicletă cumpărată de pe piața second-hand, verificată cu grijă și asupra căreia s-au efectuat toate schimburile inițiale necesare, să ne concentrăm asupra întreținerii curente de care are nevoie o motocicletă. Căci, pe lângă reviziile regulate, care depind de modelul motocicletei și de condițiile în care o folosim, mai avem nevoie să facem câteva operațiuni periodice ca să ne asigurăm că armăsarul nostru pe două roți este mereu în condiții optime.

În cazul motocicletei noastre, o Honda Hornet din 2004, uleiul se verifică cu o jojă gradată. Unele motociclete au fereastră de vizitare.

O verificare neglijată de foarte mulți rideri este cea a nivelului uleiului din motor. Motocicletele, mai ales cele mai vechi, pot consuma ulei sau pot avea mici pierderi, pe ici, pe colo. De aceea este indicat să verificăm din când în când nivelul uleiului. Modul de verificare diferă de la o motocicletă la alta, așa că documentați-vă în legătură cu felul în care se verifică uleiul la motocicletele voastre și respectați-l întocmai, altfel puteți să aveți un rezultat complet eronat.

O altă verificare importantă este a presiunii aerului din pneuri. Anvelopele fac legătura dintre motocicletă și șosea, așa că presiunea în roți este foarte importantă. O motocicletă cu roțile prea slab umflate nu va putea vira sau frâna optim, iar una cu roțile prea umflate nu va încălzi pneurile suficient de mult pentru a putea asigura un nivel bun de aderență. Ideal ar fi să faceți această verificare săptămânal. Viața voastră poate depinde de cum se comportă motocicleta într-o situație de urgență, deci luați foarte în serios acest subiect. Desigur, se subînțelege că pneurile trebuie să nu fie foarte vechi, crăpate, foarte uzate sau uzate neuniform, adică „pătrățite” în jargonul moto.

Lanțul este un element important al transmisiei care, dacă este neglijat, consumă din puterea motorului, poate avea o durată de viață mult mai scurtă și poate chiar să se rupă. Deci este important să-l curățăm și să-l gresăm regulat. În plus, trebuie să ne asigurăm periodic că este întins corect. Lanțul murdar sau uscat se va uza mai repede, iar lanțul prea larg poate sări de pe pinion în mers. Curățăm lanțul cu sprayul Motul Chain Clean și cu o perie, apoi îl lăsăm să se usuce și îl ungem cu Motul Chain Lube, în cazul nostru Chain Lube Road +. Dacă aveam o motocicletă de enduro, foloseam Chain Lube Off-Road.

Nu strică să verificăm periodic și sistemul de frânare. La majoritatea motocicletelor, plăcuțele de frână se pot vedea cu ochiul liber dintr-un anumit unghi, în lungul discului de frână. Așa putem vedea dacă plăcuțele noastre mai au sau nu material de fricțiune pe ele. Dacă mergem cu plăcuțele consumate, eficiența frânării scade și uzăm foarte puternic discul de frână, o piesă nu tocmai ieftină.

Maneta de ambreiaj se poate regla la majoritatea motocicletelor, astfel încât punctul de cuplare al ambreiajului să fie mai jos sau mai sus, în funcție de preferințele riderului. Dacă ambreiajul este reglat prost, riscăm să patineze atunci când este cuplat, ceea ce îl va uza prematur și va dăuna accelerației și reprizelor motocicletei.

Articol susținut de Motul România.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account