Test Ride Triumph Tiger 1200 Rally Pro: De neoprit

Triumph Tiger 1200 reprezintă, fără îndoială, una dintre noutățile cele mai importante ale anului 2022 în materie de motociclete adventure. Noi am testat versiunea Rally Pro, cu roată de 21 de țoli pe față, jante cu spițe și suspensii înalte. Și, pentru că Triumph vrea să înfrunte în mod direct liderul segmentului, pe BMW R 1250 GS, l-am testat cât se poate de intens: pe circuitul de asfalt, pe circuitul de cros și pe stradă.

Versiunea 2022 a lui Triumph Tiger 1200 este un proiect complet nou. Arată mai bine decât oricând, fiind desenată de renumitul italian Rodolfo Frascoli. Este mai puternic decât oricând, motorul cu trei cilindri dezvoltând acum 150 CP. Este mai ușor decât oricând, grație noului cadru din oțel, basculei tri-link care include transmisia cu arbore cardanic și rezervorului din aluminiu. Și acum are și o variantă adaptată pentru pilotajul în off-road, cu roată față de 21 de țoli.

Noul motor tricilindric cu arbore cotit T-Plane, cu intervale de aprindere neegulate, este combinat cu o ciclistică mai agilă și cu un pachet electronic foarte complex. Există, de fapt, cinci versiuni de Triumph Tiger 1200:

Modelul de bază, Tiger 1200 GT, este adaptat folosirii preponderent pe asfalt, având roată față de 19”, roată spate de 18” și jante turnate. Apoi există variantele Tiger 1200 GT Pro, mai bine echipat, și Tiger 1200 GT Explorer, cu rezervor de 30 de litri, care păstrează ambele aceeași ciclistică și aceleași roți.

Versiunea Tiger 1200 Rally Pro are jante cu spițe (fața de 21”, spatele de 18”) și suspensie mai înaltă, cu cursă mai lungă. Există și varianta Rally Explorer, cu rezervor de 30 de litri.

Tiger 1200 cântărește cu 25 de kilograme mai puțin decât modelul precedent și, conform celor de la Triumph, cu 17 kg mai puțin decât concurentul principal cu transmisie finală cu cardan (oare la cine s-or referi aici?), la dotare echivalentă.

Motorul cu trei cilindri cu arbore cotit T-Plane este nou, fiind derivat din cel de pe Speed Triple 1200, doar că aici are intervale de aprindere neregulate (180, 270 și 270 de grade), pentru mai mult caracter și mai mult cuplu la turații joase și medii. Noul motor de 1.160 cmc dezvoltă cu 9 CP în plus față de modelul precedent, ajungând astfel la 150 CP la 9.000 rpm. Cuplul maxim este și el impresionant, cu 130 Nm la 7.000 rpm (8 Nm în plus față de vechiul Tiger). Triumph promite și un plus de durabilitate și de robustețe, intervalele de revizii fiind fixate la 16.000 km.

Versiunile GT vin echipate cu pneuri Metzeler Tourance, cele Rally primesc modelul Metzeler Karoo Street sau Michelin Anakee Wild.

La capitolul frâne, etrierele față sunt radiale monobloc Brembo Stylema pentru toate versiunile de Tiger 1200. Grație sofisticatei platforme inerțiale IMU, există și un sistem Cornering ABS optimizat. Manetele reglabile sunt Magura HC-1.

Noul cadru este mai compact și mai ușor (cu 5,4 kg) decât al predecesorului. Rezervorul și bascula sunt din aluminiu, și ele mai ușoare decât înainte. Șaua este mai îngustă în zona de racord cu rezervorul, facilitând atingerea solului cu picioarele. Șaua este reglabilă pe înălțime în două poziții, cu o diferență de 20 mm între ele. Pentru versiunile GT, înălțimea șeii este 850/870 mm, iar pentru cele Rally 875/895 mm. Parbrizul este reglabil pe înălțime cu o singură mână, reglajul putându-se face și în mers. Ghidonul este cu 20 mm mai lat decât înainte.

Electronica este la cel mai înalt nivel, versiunile de top incluzând și noul sistem Triumph Blind Spot Radar, dezvoltat împreună cu Continental, care include două funcții importante: Blind Spot Assist (avertizare pentru vehicule în unghiul mort) și Lane Change Assist (care alertează pilotul în mod mai invaziv dacă acesta semnalizează pentru a schimba banda atunci când aceasta este ocupată de un alt vehicul).

Există Cornering Traction Control, prezent de serie pe toate versiunile, care acționează în funcție de modul de conducere selectat. Totul se controlează prin intermediul unui display TFT color de 7”, care se poate conecta și la smartphone, prin My Triumph Connectivity System. În funcție de model, numărul de moduri de pilotaj selectabile poate ajunge la șase, acestea acționând asupra răspunsului la accelerare, intervenției sistemelor ABS și controlul tracțiunii și funcționării suspensiilor adaptive. Modul Off-Road Pro, prezent doar pe versiunile Rally, permite decuplarea completă a controlului tracțiunii și ABS-ului.

Apoi există farul cu LED adaptiv în viraje (Adaptive Cornering Lights), prezent de serie pe toate versiunile în afară de 1200 GT, funcția Hill Hold (pentru pornire în rampă), manșoanele încălzite, șaua încălzită (opțional), sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri,  pilot automat și comenzi pe ghidon luminate pe timp de noapte.

Prețurile încep de la 17.790 de euro pentru modelul de bază Tiger 1200 GT și ajung până la 22.490 de euro pentru vârful de gamă Rally Explorer. Versiunea testată de noi, Rally Pro, costă 20.990 de euro, un preț deloc mic, ce-i drept, dar care include o echipare de serie absolut impresionantă.

Triumph Tiger 1200 reprezintă, fără îndoială, una dintre noutățile cele mai importante ale anului 2022 în materie de motociclete adventure. Noi am testat versiunea Rally Pro, cu roată de 21 de țoli pe față, jante cu spițe și suspensii înalte. Și, pentru că Triumph vrea să înfrunte în mod direct liderul segmentului, pe BMW R 1250 GS, l-am testat cât se poate de intens: pe circuitul de asfalt, pe circuitul de cros și pe stradă.

 

Versiunea 2022 a lui Triumph Tiger 1200 este un proiect complet nou. Arată mai bine decât oricând, fiind desenată de renumitul italian Rodolfo Frascoli. Este mai puternic decât oricând, motorul cu trei cilindri dezvoltând acum 150 CP. Este mai ușor decât oricând, grație noului cadru din oțel, basculei tri-link care include transmisia cu arbore cardanic și rezervorului din aluminiu. Și acum are și o variantă adaptată pentru pilotajul în off-road, cu roată față de 21 de țoli.

Noul motor tricilindric cu arbore cotit T-Plane, cu intervale de aprindere neegulate, este combinat cu o ciclistică mai agilă și cu un pachet electronic foarte complex. Există, de fapt, cinci versiuni de Triumph Tiger 1200:

Modelul de bază, Tiger 1200 GT, este adaptat folosirii preponderent pe asfalt, având roată față de 19”, roată spate de 18” și jante turnate. Apoi există variantele Tiger 1200 GT Pro, mai bine echipat, și Tiger 1200 GT Explorer, cu rezervor de 30 de litri, care păstrează ambele aceeași ciclistică și aceleași roți.

Versiunea Tiger 1200 Rally Pro are jante cu spițe (fața de 21”, spatele de 18”) și suspensie mai înaltă, cu cursă mai lungă. Există și varianta Rally Explorer, cu rezervor de 30 de litri.

Tiger 1200 cântărește cu 25 de kilograme mai puțin decât modelul precedent și, conform celor de la Triumph, cu 17 kg mai puțin decât concurentul principal cu transmisie finală cu cardan (oare la cine s-or referi aici?), la dotare echivalentă.

Motorul cu trei cilindri cu arbore cotit T-Plane este nou, fiind derivat din cel de pe Speed Triple 1200, doar că aici are intervale de aprindere neregulate (180, 270 și 270 de grade), pentru mai mult caracter și mai mult cuplu la turații joase și medii. Noul motor de 1.160 cmc dezvoltă cu 9 CP în plus față de modelul precedent, ajungând astfel la 150 CP la 9.000 rpm. Cuplul maxim este și el impresionant, cu 130 Nm la 7.000 rpm (8 Nm în plus față de vechiul Tiger). Triumph promite și un plus de durabilitate și de robustețe, intervalele de revizii fiind fixate la 16.000 km.

Versiunile GT vin echipate cu pneuri Metzeler Tourance, cele Rally primesc modelul Metzeler Karoo Street sau Michelin Anakee Wild.

La capitolul frâne, etrierele față sunt radiale monobloc Brembo Stylema pentru toate versiunile de Tiger 1200. Grație sofisticatei platforme inerțiale IMU, există și un sistem Cornering ABS optimizat. Manetele reglabile sunt Magura HC-1.

Noul cadru este mai compact și mai ușor (cu 5,4 kg) decât al predecesorului. Rezervorul și bascula sunt din aluminiu, și ele mai ușoare decât înainte. Șaua este mai îngustă în zona de racord cu rezervorul, facilitând atingerea solului cu picioarele. Șaua este reglabilă pe înălțime în două poziții, cu o diferență de 20 mm între ele. Pentru versiunile GT, înălțimea șeii este 850/870 mm, iar pentru cele Rally 875/895 mm. Parbrizul este reglabil pe înălțime cu o singură mână, reglajul putându-se face și în mers. Ghidonul este cu 20 mm mai lat decât înainte.

Electronica este la cel mai înalt nivel, versiunile de top incluzând și noul sistem Triumph Blind Spot Radar, dezvoltat împreună cu Continental, care include două funcții importante: Blind Spot Assist (avertizare pentru vehicule în unghiul mort) și Lane Change Assist (care alertează pilotul în mod mai invaziv dacă acesta semnalizează pentru a schimba banda atunci când aceasta este ocupată de un alt vehicul).

Există Cornering Traction Control, prezent de serie pe toate versiunile, care acționează în funcție de modul de conducere selectat. Totul se controlează prin intermediul unui display TFT color de 7”, care se poate conecta și la smartphone, prin My Triumph Connectivity System. În funcție de model, numărul de moduri de pilotaj selectabile poate ajunge la șase, acestea acționând asupra răspunsului la accelerare, intervenției sistemelor ABS și controlul tracțiunii și funcționării suspensiilor adaptive. Modul Off-Road Pro, prezent doar pe versiunile Rally, permite decuplarea completă a controlului tracțiunii și ABS-ului.

Apoi există farul cu LED adaptiv în viraje (Adaptive Cornering Lights), prezent de serie pe toate versiunile în afară de 1200 GT, funcția Hill Hold (pentru pornire în rampă), manșoanele încălzite, șaua încălzită (opțional), sistemul de monitorizare a presiunii în pneuri,  pilot automat și comenzi pe ghidon luminate pe timp de noapte.

Prețurile încep de la 17.790 de euro pentru modelul de bază Tiger 1200 GT și ajung până la 22.490 de euro pentru vârful de gamă Rally Explorer. Versiunea testată de noi, Rally Pro, costă 20.990 de euro, un preț deloc mic, ce-i drept, dar care include o echipare de serie absolut impresionantă.

Când te sui în șaua lui Tiger 1200 Rally Pro, simți că ești pe o motocicletă înaltă. Chiar și cu șaua în poziția cea mai joasă, un lucru e clar: dacă nu ești foarte sigur pe abilitățile tale și nici peste medie de înalt, poate ar trebui să te orientezi către una dintre versiunile GT. Simți și ghidonul lat și înalt, parcă plutești deasupra drumului și senzația este una de suveranitate totală. Motocicleta pare stabilă și de neclintit din drumul ei, astfel încât ai senzația că ai putea trece peste mașinile mai mici din fața ta. Deși nu recomandăm să dai curs acestei porniri.

Ergonomia postului de pilotaj este excelentă, ai spațiu din plin, stai confortabil și poți controla foarte bine motocicleta. Finisările sunt excelente, în ton cu modelele mari de la Triumph din ultimii ani.

La viteze de oraș, după o scurtă perioadă de acomodare, te simți excelent. Motocicleta se controlează ușor, iar livrarea puterii la turații joase este lină și previzibilă. Deși este o motocicletă mare, e și destul de îngustă și ghidonul înalt trece peste oglinzile majorității mașinilor. Centrul de greutate se simte puțin cam înalt, dar nu în felul de-a dreptul deranjant în care se simțea la modelele vechi. Frânele sunt puternice, dar ce apreciezi cel mai mult atunci când mergi în oraș este cât sunt de dozabile.

Când ieși la drum întins, simți că motorul are „vână” serioasă, mai ales în zona de regimuri medii. Și se aude foarte frumos, ca o uzină care produce putere și care te propulsează cu forță către orizont. Motocicleta se simte foarte confortabil la viteze de croazieră de autostradă (chiar și de autostradă din Germania, fără limită de viteză), cu parbrizul care oferă exact atâta protecție cât trebuie. Cei mai mofturoși vor dori și mai multă protecție de atât, dar eu prefer să simt că merg pe motocicletă, nu cu mașina, de aceea nu simt nevoia unui parbriz de două hectare care să mă izoleze complet de fluxul de aer.

Pe viraje, Tiger 1200 Rally Pro este plăcut, precis și eficient, deși se simte minusul de manevrabilitate cauzat de roata de 21”, mai ales la viteze mai mari. Dar suspensiile lucrează excelent, plutind peste denivelări și susținând bine motocicleta în viraje și senzația este una de stabilitate imperturbabilă, chiar și pe drumuri virajate puternic denivelate. Te poți mișca foarte rapid pe viraje, ceea ce am constatat inclusiv pe circuit, dar punctul forte este cât de rapid te miști pe drumuri de munte plin de denivelări, nisip și suprafețe alunecoase.

În off-road, suspensiile lucrează impecabil pentru o motocicletă atât de mare, motorul îți dă exact cât trebuie și nu deranjează lipsa sistemelor de siguranță în modul Off-Road Pro, atâta timp cât ai un minim de experiență și o mână sigură. Tiger 1200 Rally Pro nu este ideal pentru riderii fără experiență în off-road pe motociclete mari, cu combinația dintre șaua înaltă, centrul de greutate relativ sus, greutatea nu tocmai mică și motorul puternic. Dar, dacă știi ce faci, te vei distra de minune chiar și în off-road serios, cum am întâlnit la TCS Racing Park.

Când te sui în șaua lui Tiger 1200 Rally Pro, simți că ești pe o motocicletă înaltă. Chiar și cu șaua în poziția cea mai joasă, un lucru e clar: dacă nu ești foarte sigur pe abilitățile tale și nici peste medie de înalt, poate ar trebui să te orientezi către una dintre versiunile GT. Simți și ghidonul lat și înalt, parcă plutești deasupra drumului și senzația este una de suveranitate totală. Motocicleta pare stabilă și de neclintit din drumul ei, astfel încât ai senzația că ai putea trece peste mașinile mai mici din fața ta. Deși nu recomandăm să dai curs acestei porniri.

Ergonomia postului de pilotaj este excelentă, ai spațiu din plin, stai confortabil și poți controla foarte bine motocicleta. Finisările sunt excelente, în ton cu modelele mari de la Triumph din ultimii ani.

La viteze de oraș, după o scurtă perioadă de acomodare, te simți excelent. Motocicleta se controlează ușor, iar livrarea puterii la turații joase este lină și previzibilă. Deși este o motocicletă mare, e și destul de îngustă și ghidonul înalt trece peste oglinzile majorității mașinilor. Centrul de greutate se simte puțin cam înalt, dar nu în felul de-a dreptul deranjant în care se simțea la modelele vechi. Frânele sunt puternice, dar ce apreciezi cel mai mult atunci când mergi în oraș este cât sunt de dozabile.

Când ieși la drum întins, simți că motorul are „vână” serioasă, mai ales în zona de regimuri medii. Și se aude foarte frumos, ca o uzină care produce putere și care te propulsează cu forță către orizont. Motocicleta se simte foarte confortabil la viteze de croazieră de autostradă (chiar și de autostradă din Germania, fără limită de viteză), cu parbrizul care oferă exact atâta protecție cât trebuie. Cei mai mofturoși vor dori și mai multă protecție de atât, dar eu prefer să simt că merg pe motocicletă, nu cu mașina, de aceea nu simt nevoia unui parbriz de două hectare care să mă izoleze complet de fluxul de aer.

Pe viraje, Tiger 1200 Rally Pro este plăcut, precis și eficient, deși se simte minusul de manevrabilitate cauzat de roata de 21”, mai ales la viteze mai mari. Dar suspensiile lucrează excelent, plutind peste denivelări și susținând bine motocicleta în viraje și senzația este una de stabilitate imperturbabilă, chiar și pe drumuri virajate puternic denivelate. Te poți mișca foarte rapid pe viraje, ceea ce am constatat inclusiv pe circuit, dar punctul forte este cât de rapid te miști pe drumuri de munte plin de denivelări, nisip și suprafețe alunecoase.

În off-road, suspensiile lucrează impecabil pentru o motocicletă atât de mare, motorul îți dă exact cât trebuie și nu deranjează lipsa sistemelor de siguranță în modul Off-Road Pro, atâta timp cât ai un minim de experiență și o mână sigură. Tiger 1200 Rally Pro nu este ideal pentru riderii fără experiență în off-road pe motociclete mari, cu combinația dintre șaua înaltă, centrul de greutate relativ sus, greutatea nu tocmai mică și motorul puternic. Dar, dacă știi ce faci, te vei distra de minune chiar și în off-road serios, cum am întâlnit la TCS Racing Park.

Una peste alta, Triumph Tiger 1200 Rally Pro ne-a convins că este un adversar redutabil pentru orice motocicletă adventure de cilindree mare, indiferent că pe ea scrie BMW, KTM, Ducati sau Honda: arătos, rapid, eficient, plin de caracter și foarte polivalent. Este, fără îndoială, una dintre cele mai bune alegeri pe care le poți face în segmentul său.

 

 

DATE TEHNICE

Motor  3 cilindri în linie, 1.160 cmc, răcit cu lichid

Putere  150 CP la 9.000 rpm

Cuplu   130 Nm la 7.000 rpm

Transmisie  cutie de viteze cu 6 trepte, finală prin arbore cardanic

Suspensii   față furcă inversată, spate monoamortizor, reglabile electronic și adaptive, cursă 220 mm față/spate

Frâne  față 2 discuri de 320 mm, etriere radiale monobloc, spate 1 disc de 282 mm

Masă proprie   249 kg cu plinurile făcute

Preț   20.990 euro (www.triumphromania.ro)

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account