Yamaha a dezvoltat un sistem de echilibrare a motocicletei la viteze mici

Advanced Motorcycle Stability Assist System (AMSAS) este un sistem dezvoltat de Yamaha cu rolul de a menține motocicleta echilibrată la viteze mai mici de 5 km/h.

„Look mom, no hands!”

Un motor electric plasat pe roata față și un altul  montat pe jugul furcii lucrează corelat pentru a păstra motocicleta dreaptă, pe baza informațiilor primite de la o unitate de măsură inerțială cu șase axe. Sistemul a fost testat, după cum se poate vedea în acest video, pe o Yamaha R3 cu motor electric.

Desigur, acest sistem îi va face pe mulți motocicliști să se încrunte, de aceea trebuie să devin subiectiv și să îmi aduc aminte de episodul în care, strecurându-mă printre benzi, cu pasager și bagaje cu un BMW F800R, proprietate Automobile Bavaria, l-am scăpat pe un Mercedes S Class. Știu că am mai menționat acest episod, dar pur și simplu e ceva la ce mă gândesc atunci când citesc despre sisteme AI (în stadiu incipient…) care vor să ne „răpească” plăcerea mersului pe motor.

Nu s-a mai auzit nimic de Motobot sau de Motoroid, în schimb Yamaha a câștigat experiență în ce privește sistemele care pot face ca o motocicletă să se conducă singură.

Bun, vei spune că habar nu am să mă dau pe motocicletă. Unul din avantajele de a trece de vârsta de 40 de ani este că pot primi cu toată seninătatea astfel de feedback-uri. Dar, dacă fac apel la memoria mea de motociclist, sistemul meu uman de operare îmi scoate tot soiul de incidente la viteze de parcare, în care nu am fost protagonist. Unele chiar hilare și care s-au întâmplat la case mai mari și cu asistență aleasă.

Pe de altă parte, tot folclorul motociclist are acea vorbă, care pe mine m-a enervat mereu: există două feluri de motociclști, cei care nu au căzut și cei care vor cădea. Iată așadar cum o mioritică fatalitate pândește la colț.

Mi-am permis să scriu aceste gânduri, tocmai pentru că am citit puțin din „de ce-ul” corporatist al Yamaha în ce privește accidentele de motocicletă. Dacă nu știai, Casa din Iwata și-a propus un ambițios obiectiv și anume ca până în 2050 să reducă la zero accidentele fatale de motocicletă.

Pentru aceasta, Yamaha a identificat trei direcții de dezvoltare: crea unui ecosistem de vehicule conectate, dezvoltare tehnologică și de sisteme care vin în ajutorul riderului și antrenarea motocicliștilor pentru o tehnică mai bună de manevrare a motocicletei.

Potrivit statisticilor, între 1990 și 2020, numărul de accidente mortale a scăzut în cazul automobiliștilor, fiind în schimb într-o ușoară creștere pentru motocicliști. Potrivit lui Heiji Maruyama, Director și Executive Officer Yamaha Motor Co. Ltd., 41% din accidentele fatale suferite de motocicliști sunt cauzate de „erorile de recunoaștere” ale automobiliștilor. Dar, 17% sunt cauzate de „erori de decizie” ale motocicliștilor, iar 14% de „erori de recunoaștere” și alte 5% de erori de operare.

De notat că datele pe care s-a lucrat sunt culese din rapoartele de investagație rutieră din cinci mari țări europene. Mai departe, lucrurile devin și mai interesante. Din momentul apariției factorilor cauzatori ai unui accident, în 70% din cauze, acesta apare în două secunde. Iar două secunde, oricât de mult ne-ar plăcea să ne considerăm „piloți” este pur și simplu prea puțin pentru ca, majoritatea dintre noi să aplice manevrele de evitare.

Am investigat puțin cum se pune problema în cazul piloților de avion, aducându-mi aminte de filmul „Sully: Miracolul de pe râul Hudson”. Pe 15 ianuarie 2009, căpitanul Chesley „Sully” Sullenberger a efectuat o aterizare de urgență pe suprafața râului Hudson, salvând toate cele 155 de suflete aflate la bordul aeronavei Airbus A320. Dacă îți mai aduci aminte, la procesul care a urmat, Comitetul de Investigații a Siguranței Transporturilor Naționale a folosit simulări pentru a stabili dacă avionul lăsat fără propulsie de impactul cu un stol de păsări putea fi aterizat pe un alt aeroport sau plana până la cel de plecare. Întrucât un număr de simulări a avut succes, judecătorii au considerat realist să se adauge un număr de 15-20 de secunde necesare timpului de reacție uman.

În acest răgaz, un aviator precum Sullenberger, cu 29 de ani de experiență, inclusiv pe avioane militare, a trebuit să recunoască o urgență, să preia controlul și să răspundă cu cea mai bună decizie. De altfel, următoarea listă, întocmită de U.S. Department of Transportation, Federal Aviation Administration ne arată cum se comportă factorul uman în cazul unei eventuale coliziuni în aer.

Percepția obiectului ———————– 0.1 secunde

Recunoașterea aeronavei —————- 1.0 secunde

Conștientizarea rutei posibilei coliziuni —5.0 secunde

Decizia de a vira stânga sau dreapta——–4.0 secunde

Timpul de reacție musculară —————-0.4 secunde

Timpul de răspuns al aeronavei————–2.0 secunde

Total: 12.5 secunde

Ce ne interesează pe noi ca motocicliști sunt percepția obiectului și timpul de reacție musculară, ceea ce ne lasă, în cel mai bun caz, 1.5 secunde de reacție și de decizie. De aceea, deși cunoaștem discursul cu motocicletele care nu mai sunt ce au fost odată, devenind computere pe roți, iată că această evoluție ne poate salva pielea. Desigur, sunt voci care se tem că nu peste așa mult timp motocicletele vor fi în stare să se piloteze singure, nu doar de la 5 km/h pe oră așa cum Yamaha și alți producători au dovedit deja că e posibil prin diverse proiecte.

Motoroid. În cazul în care Inteligența Artificială va dori să se dea cu motorul…

Concluzia mea personală este că oricât de automatizate și inteligente vor deveni mașinile și motocicletele mereu vor exista acei indivizi care vor dori și vor fi capabili să exploateze la nivel de artă posibilitățile pe care le oferă. Pentru a nu complica lucrurile, piloți de top din ziua de azi au fost puși în mașini de raliu din anii’80 și au făcut spectacol, demonstrând că teoria potrivit căreia generația smartphone/TikTok etc. nu se descurcă cu monștrii pur mecanici este falsă.

Am păstrat pentru final conceptele filosofice cu care lucrează Yamaha în această lume digitalizată.

Jin-Ki Kanoo: idealul de dezvoltare al Yamaha Motor, conceptul care oferă utilizatorului bucuria de a deveni una cu „mașinăria”, în acest caz, motocicleta. Kanno Seino este procesul prin care se ajunge la acest ideal, care presupune o muncă din partea constructorului mașinii, iar Jin-Ki Anzen este credința Yamaha că oamenii și mașinile sunt complementari, evoluând împreună. Astfel, pe de o parte, tehnologia devine și mai sofisticată, dar cresc și deprinderile omului care o folosește.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account