Yamaha MT-09 a fost lansată în 2014, reușind să surprindă lumea motociclismului și, alături de MT-07, să revigoreze imaginea producătorului japonez.
Cât despre vânzări, toată lumea a fost mulțumită, Yamaha s-a ales cu două modele best seller, iar publicul moto, inclusiv cel autohton, era încântat la vremea respectivă de prețul plasat sub 8.000 de euro.
De fapt, dacă vrei să citești un review care surprinde exact gândurile și trăirile unui motociclist de la acea vreme, bravul nostru Marius Băcilă, avea deja o grămadă de ani de experiență, astfel încât să vină cu un material de referință, pe care îl poți studia aici. De fapt, ca și paranteză, despre Marius Băcilă se spune că s-a născut experimentat.
Iată și verdictul: MT-09 se prezintă „mai ușor și mai puternic decât oricare dintre concurenții direcți”. În plus, acest naked cu alură de supermoto elimina, grație propulsorului cu trei cilindri, obișnuita reclamație la adresa japonezelor: da, dar parcă îi lipsește caracterul.
Bun, să vedem ce s-a întâmplat de atunci!
Potrivit Yamaha, MT-09 s-a vândut în peste 50.000 de unități doar în Europa. La doar un an de la lansare, ea urca pe podiumul de vânzări și în România, unde dacă facem abstracție de specializatul KTM 300 EXC, doar BMW R 1200 GS și a sa variantă Adventure au reușit să o surclaseze!
Bucureștenii își amintesc apoi de acele MT-09 strunite de agenții de securitate BGS. Zece bucăți au fost cumpărate de Divizia de Securitate BGS, iar ele au tot putut fi observate prin trafic, până în vremurile recente. În sfârșit, după o epocă în care motocicletele se împărțeau în sportive de șase sute, de o mie și… restul, lumea înțelegea că oricât de macho ar fi părut, nu prea aveai cum să alergi toată ziua la intervenții, călare pe un…R1!
Să stabilim așadar cu ce te alegi dacă te gândești la un MT-09 second hand: 115 cai putere generați de propulsorul de 847 cmc, gata să satisfacă toate gusturile, de la motocicliștii care vor un companion potent pentru oraș, la obsedații de wheelie. De fapt, acest propulsor, care s-a dovedit a fi și foarte fiabil, a fost atât de îndrăgit, încât proprietarii au trecut cu vederea două aspecte care au primit critici de-a lungul timpului: suspensiile cam moi, care, atunci când se merge tare, fac ca motocicleta să oscileze în plan sagital. Cealaltă plângere vizează un răspuns prea „abrupt” – pentru unii, al accelerației ride by wire.
Să nu uităm însă că versiunea MT-09 Street Rally, exploata tocmai cursa lungă a suspensiei față și faptul că amortizorul era prea moale pentru a satisface toate gusturile.
Oricum, pentru MT-09, 2017 a fost un moment în care Yamaha a operat o serie de update-uri: o furcă de 41 mm, care oferă o plajă mai largă de setări, alături de un subcadru mai compact. Chiar dacă secțiunea posterioară a fost ascuțită agresiv, pasagerul beneficiază de mai mult spațiu.
Bordul LCD și evacuarea sunt reproiectate, iar dacă modurile de putere A, B și STD au fost instalate de la bun început pe MT-09, a doua generație MT-09 primește Traction Control pe două niveluri, cu posibilitatea dezactivării.
Totodată, sistemul ABS, doar opțional în prealabil, devine standard, motocicleta fiind înzestrată și cu un quickshifter. Desigur, se cuvine să menționăm și faimosul far „Transformer” și schema de culoare Night Fluo.
Totuși, anul cu adevărat revoluționar pentru MT-09 este 2021. Foarte pe scurt, cilindreea motorului CP3 a crescut la 889 cmc, motocicleta câștigând 4 cai putere și controversatul far ciclopic. Poți citi pe larg despre actuala generație MT-09 aici.
Rămânând ancorați în prezent, Yamaha a prezentat la recent încheiata ediție a EICMA, tourerul sportiv Tracer 9 GT+, o adevărată vitrină tehnologică a companiei. Aceasta este motocicleta Yamaha cu cel mai avansat pachet de asistență electronica din istoria mărcii. Și, chiar dacă Tracer a devenit un brand în sine, tot MT-09 a fost cel care a facilitat acest, putem spune, fenomen.
Pentru că dintâi a fost Yamaha MT-09 Tracer, produs între 2015 și 2018. Îl putem privi ca pe un urmaș spiritual al Yamaha Fazer, știind să le facă pe toate. Este restrictiv să îl privești doar ca pe un tourer sportiv sau să îi pui eticheta de all-rounder. Pentru că ar trebui să uiți de distracția care e gata să erupă din propulsorul CP3, motocicleta fiind gata să îti șoptească în orice moment, hey, sunt un MT-09! De fapt, conceptul invocat în dezvoltarea sa a fost cel de „sporty multi-use bike”.
Aceasta pentru că motorul a fost doar ușor revizuit, în ceea ce privește mapele care însoțesc modurile de pilotaj. STD poate fi folosit în majoritatea timpului, modul B oferă 95 de cai putere fiind recomandat în condiții de ploaie, în timp ce modul A adăugă un caracter (și) mai agresiv zonei medii de turații.
Cât despre pregătirea aerodinamică a lui MT-09 putem vorbi mai degrabă de „module” decât despre carene, ansamblul fiind foarte coerent și eficient. Punem la socotoală și handguards-urile, parbrizul reglabil și cricul central. Totodată, suspensiile sunt mai rigide, gata pentru misiunile cu pasager și bagaje, dar, de notat că motocicleta cântărește doar 210 kilograme cu toate plinurile făcute.
Cu un preț extrem de atractiv, MT-09 Tracer s-a vândut foarte bine, deturnând atenția motocicliștilor din direcția unor modele precum Honda VFR800X Crossrunner, pe care îl bătea de departe la preț. Totodată, într-o vreme în care segmentul sport-touring era într-o scădere de popularitate, MT-09 Tracer a demonstrat că epoca acestor motociclete nu a apus. Plus că, oferea, ca și acum, în variantă second hand, o alternativă de luat în calcul față de modelele de 1.000 cmc, care vin la pachet cu sofisticate și costisitoare sisteme electronice.
Lucrul acesta rămâne și acum valabil. Tracer 9 GT+, Tracer 9 GT și Tracer 9 se trag practic din aceeși „coastă”, propulsorul CP, suficient de versatil încât să susțină un vârf de gamă dar și o variantă celor care vor un sport tourer fără o întreagă suită de sofisticări electronice.
Ajungem astfel la Tracer 900 și la Tracer 900 GT, create tocmai pentru cei care sunt gata să plătească în plus pentru așa ceva. De această dată, după cum sugerează și numele, ADN-ul MT-09 rămâne mai discret imersat în motocicletă, care o ia hotărât pe calea touringului: poziția de pilotaj mai compactă, un rezultat al ghidonului mai îngust, parbriz mai mare, mai mult spațiu pentru pasager și bagaje. Aici modificările sunt subtile, dar de efect: mânerele pasagerului au fost mărite, iar spațiile de prindere pentru sistemul de bagaje coborâte. Șaua primește un capitonaj mai generos, care o face cu 5 mm mai înaltă decât cea de pe MT-09 Tracer. Totodată, bascula a fost lungită cu 60 de mm, iar setările suspensiei regândite, în urma acestei modificări. Masa motocicletei rămâne însă sub control, la 214 kilograme.
Ca ofertă second hand, am găsit două exemplare deosebit de bine de îngrijite de MT-09 Tracer, vândute de prietenii noștri de la Motomus, unul cu top case și valize laterale Yamaha, iar celălalt „blindat” cu topcase și valize laterale, toate din aluminiu, Givi Trekker. Cât despre acest Tracer 900, se pare că proprietarul l-a îndrăgit suficient de mult, încât pe lângă accesoriile pe care te lăsam să le descoperi aici, a găsit de cuvință să instaleze o furcă și un amortizor Öhlins.
Trebuie să știi că, la fel ca în cazul oricărei motociclete second hand achiziționată de la MotoMus, aceasta beneficiază de garanție de 12 luni. Totodată, dacă nu te împaci cu motocicleta, în termen de zece zile calendaristice de la data achiziței sau în limita parcurgerii a 300 de kilometri, poți cere înlocuirea motocicletei cu alta de aceeași valoare sau mai scumpă.
În încheiere, putem spune că Yamaha a trebuit să dea o raită prin „universul întunecat” al Japoniei, așa cum vrea să ne convingă foarte elaborata campanie de marketing a gamei MT – Masters of Torque, să nu uităm – pentru a veni cu acest concept care de fapt încorporează atât de mult joie de vivre!