Am testat crossover-ul bavarez derivat dintr-un superbike, cu motor de 165 CP, postură de motocicletă adventure și abilități de rachetă sol-sol.
Foto: Dragoș Savu
Deși BMW S 1000 XR a apărut în 2015, până acum nu s-au aliniat planetele să publicăm un test cu bestia bavareză. Cel puțin nu unul clasic, ca acesta de față. Asta deși am parcurs ceva mii de kilometri în șaua mai multor exemplare. Anul trecut am și comparat unul cu un SUV musculos al aceluiași producător, pe circuitul Motor Park România:
Conceptul lui BMW S 1000 XR este unul interesant: o motocicletă care arată ca un adventure, dar are motor cu patru cilindri și performanțe de superbike, roți și frâne pe măsură, dar capacitate de încărcare și confort de sport-tourer. Cumva, pentru cei care n-au ambiții să ajungă prea departe de civilizație, pare că promite tot ce-i mai bun pentru devorat asfaltul pe distanțe lungi.
Baza tehnică a lui S 1000 XR este ultra-performantul S 1000 RR: cu acesta împarte motorul cu patru cilindri de 999 cmc, care pe XR dezvoltă 165 CP la „doar” 11.000 rpm, dar are un plus de cuplu la turații medii. Tot de la RR moștenește și designul de bază al cadrului, dar are suspensii înalte, cu cursă mai lungă și o geometrie schimbată a ciclisticii, pentru un plus de stabilitate și de capacitate de încărcare. Parbrizul este reglabil pe înălțime în două trepte și dotările (majoritatea opționale) sunt destul de cuprinzătoare: moduri de pilotaj selectabile de la ghidon, controlul tracțiunii, suspensii reglabile electronic și semi-active, manșoane încălzite, pilot automat și am putea continua. Prețul de listă al lui XR este 15.250 euro, dar, cu pachetele de care ai nevoie ca să te bucuri la maximum de motocicletă, se ajunge la peste 17.500 de euro. O mică avere, fără îndoială, dar și promisiunile sunt pe măsură. Nu sunt multe motocicletele de 165 CP care promit și confort deplin pentru rider și pasager, posibilitatea de a căra o grămadă de bagaje, plus dotări și rafinament, totul într-un pachet cu un gabarit mai mult decât acceptabil (228 kg cu plinurile făcute).
Când privești motocicleta de la distanță, părerile sunt împărțite. Prima dată când am văzut pozele, când s-a lansat modelul, nu mi s-a părut că ar fi vreo frumusețe, ba chiar dimpotrivă. Dar între timp m-am obișnuit cu acest look și a început să mi se pară chiar interesant. În plus, S 1000 XR e genul de motocicletă care arată mult mai bine în realitate decât în poze. Poate că nu este vreo frumusețe în absolut, dar transmite foarte bine ceea ce reprezintă: putere, viteză, agilitate.
De la bord, primul lucru pe care l-am observat a fost poziția în șa, care poate fi descrisă printr-un singur cuvânt: perfectă. Ergonomia postului de conducere este foarte naturală, spațioasă, dar cumva te simți în deplin control și activ. Pentru înălțimea și preferințele mele, este ideală. Asta, desigur, pentru drumuri scurte și medii. Dacă petreci o zi întreagă în șa, poziția cu bustul drept îți va obosi spatele și vei prefera o poziție mai aplecată, specifică sport-tourerelor.
Bordul lui S 1000 XR seamănă cu al întregii familii „S” de la BMW, cel puțin cu al modelelor „vechi”. Spun „vechi” pentru că de anul acesta există un nou S 1000 RR, iar actualele S 1000 R și XR sunt bazate încă pe vechiul model de RR, cu bordul combinat digital/analogic. Poate aici ar fi o problemă pentru XR în actuala eră a motocicletelor hiper-tehnologizate, mai ales venind de la un producător care dă tonul în acest domeniu. La prețul și pretențiile crossover-ului bavarez, deja te aștepți la ecrane TFT color, conectivitate cu telefonul și alte minunății de acest gen. Fără îndoială, noul XR, care este așteptat pentru anul viitor, va remedia această „problemă”.
Acestea fiind zise, bordul lui XR este simplu de urmărit și de utilizat, oferă o mulțime de informații utile și, pentru cei care preferă lucrurile simple și old-school, este de preferat unei tablete color. Când pleci de pe loc, motorul cu patru cilindri te surprinde prin rafinament și liniaritate. La performanțele cu care se laudă propulsorul bavarez, te-ai aștepta la o bestie greu de îmblânzit, care caută constant să rupă lanțul și să se arunce spre orizont, punându-ți în pericol permisul de conducere și starea de curățenie a lenjeriei intime. Dar tigrul feroce este o pisicuță la viteze mici, astfel încât poți să te strecori prin traficul citadin cu lejeritate, ajutat și de ghidonul lat, de ambreiajul ușor de dozat și de unghiul de bracaj mare. Suspensiile se axează mai mult pe susținere pentru pilotaj sportiv, de aceea ar fi cazul să eviți gropile mari, chiar dacă garda la sol și postura motocicletei bat spre stilul adventure. În plus, cu jante și pneuri de motocicletă sport, este mereu cazul să ai grijă pe unde pui roata (mult mai mult decât cu un GS cu roți cu spițe, spre exemplu), pentru că drumurile țării noastre sunt pline de capcane care îți pot deforma jantele.
Când accelerezi ceva mai serios și ajungi la regimuri medii, începi să înțelegi ce poate face S 1000 XR. Îți crește puțin pulsul, pe măsură ce tonalitatea evacuării se intensifică și se trezește huliganul din tine. Pentru că poziția dreaptă și lejeră, combinată cu pneuri sport, frâne puternice, suspensii ferme și un motor bombă fac din XR un supermoto pe steroizi atunci când te ia valul. Ceea ce nu e ideal pentru cine nu vrea să atragă atenția autorităților, căci cuplul de 114 Nm aruncă motocicleta spre orizont într-un fel absolut brutal. E cumva chiar surprinzător pentru genul acesta de motocicletă, pentru că, de la un utilaj cu o poziție atât de confortabilă și dreaptă nu te aștepți să tragă mai tare ca un superbike de acum 10-15 ani. Când ieși din oraș și ai drum liber în față, ușurința și rapiditatea cu care atingi viteze de peste 200 km/h sunt absolut dezarmante (presupun, domnule polițist!).
Mai mult de atât, lejeritatea cu care poți susține viteze de croazieră complet imorale și ilegale este și ea surprinzătoare. Parbrizul nu pare să acopere chiar atât de bine bustul riderului, nici în poziția cea mai înaltă, dar eficiența sa este peste așteptări. Când vine vorba de acoperit distanțe mari foarte repede, BMW S 1000 XR are foarte puțini rivali. Mai mult de atât, motorul răspunde perfect în orice situație: are cuplu din plin la turații medii, putere zdrobitoare la regimuri înalte, un răspuns prompt, dar intuitiv la prima deschidere a gazului și o funcționare progresivă și liniară. Plus un sunet sugestiv și pocnituri frumoase pe retrogradare. Exemplarul testat de noi este echipat cu Shift Assist Pro, quickshifterul bidirecțional de la BMW, care funcționează exemplar în majoritatea situațiilor, cu excepții ocazionale la schimbarea în și din prima treaptă, când schimbătorul opune o rezistență prea mare.
Frânele, în clasicul stil BMW, se ridică la înălțimea oricărei provocări, cu o putere enormă, dar ușor de dozat în orice situație și zero „fading”. Pe viraje, motocicleta este ușor și precis de plasat pe trasă, inclusiv la viteze foarte mari, schimbă direcția bine și te îndeamnă să o înclini, transmițându-ți încredere. Suspensiile funcționează cel mai bine pe drumuri fără prea multe denivelări, gestionând perfect schimbările de sarcină și creând foarte multă aderență mecanică, până la punctul la care sistemele electronice nu sunt neapărat necesare. Dar, când ai 165 CP la îndemână, e întotdeauna bine să existe un sistem de control al tracțiunii, căci aderența poate fi copleșită chiar și pe asfalt perfect, cu gume încălzite. Controlul tracțiunii funcționează excelent în modul Dynamic (mod în care și accelerația răspunde perfect), după cum am constatat în sesiunile pe circuit de anul trecut. ABS-ul nu este niciodată prea intruziv, dar poate fi și decuplat de la un buton de pe ghidon.
Un revers al medaliei pentru modul superb în care răspunde S 1000 XR atunci când forțezi ritmul pe viraje este un oarecare compromis în materie de confort. Șaua are o formă perfectă pentru pilotaj rapid pe stradă (e puțin prea lată pentru circuit), menținându-te într-o poziție ideală prin ușoara înclinare înspre față, și fermitatea ei te ține conectat la ce se întâmplă cu motocicleta în fiecare zecime de secundă. După două-trei ore, însă, cei cu șezutul mai sensibil o vor simți cam prea fermă. Vibrațiile la regimuri medii, marea problemă a primului model de XR, au fost rezolvate parțial. Adică actualul model vibrează semnificativ mai puțin, dar încă se simt în jurul turației de 5.000 rpm. Doar că acum sunt la un nivel acceptabil pentru toți în afară de cei mai exigenți dintre rideri, în timp ce în trecut puteai chiar să te întrebi cum de se poate întâmpla așa ceva la o motocicletă de peste 15.000 de euro.
Concluzia? BMW S 1000 XR se adresează celor care vor o motocicletă capabilă, performantă, poate chiar puțin exagerată, dar care să ofere și suficient confort pentru deplasări cu pasager și bagaje pe distanțe mari, plus polivalență pentru utilizarea cotidiană. Bifează toate aceste căsuțe și adaugă și un plus de emoție, căci n-ai cum să nu fii încântat când auzi cum „cântă” unul dintre cele mai reușite motoare ale ultimilor ani. Dacă vrei confort absolut, există alternative mai bune, dar care nu îți vor oferi senzațiile și performanțele lui XR. Crossover-sport-tourer-ul de la BMW reușește însă compromisul ideal între distracție în pilotaj, performanțe uluitoare, facilitate a controlului și confort la drum lung.
DATE TEHNICE
Motor 4 cilindri în linie, DOHC, 999 cmc, răcit cu lichid
Putere 165 CP la 11.000 rpm
Cuplu 114 Nm la 9.250 rpm
Transmisie cutie de viteze cu 6 trepte, finală cu lanț, ambreiaj multidisc în baie de ulei
Suspensii față furcă inversată cu jambe de 46 mm, spate monoamortizor, reglare electronică
Frâne față 2 discuri de 320 mm, etriere radiale cu 4 pistonașe, spate 1 disc de 265 mm
Masă proprie 228 kg cu plinurile făcute
Preț 15.250 euro (www.bmw-motorrad.ro)