Foto: Dragos Savu
Lansata in 2011, Husqvarna Nuda 900 era primul naked din gama constructorului italian. Bine, naked era denumit de Husqvarna, caci in realitate era mai aproape de supermoto-urile mari, precum KTM 990 SM sau Ducati Hypermotard. Am testat Nuda la finalul lui 2012 pe plaiurile mioritice. Iata impresiile noastre.
Nuda 900 a fost dezvoltata pornind de la motorul si cadrul de BMW F 800 GS. Aceste componente au fost insa schimbate radical. Motorul cu doi cilindri paraleli are acum 900 cmc, dar nu este vorba de o simpla crestere a capacitatii cilindrice. Carterul inferior si cutia de viteze au fost complet schimbate, alezajul a crescut cu 5,4 mm si cursa cu 5,4 mm, pistoanele, bielele, arborii cu came si chiulasa fiind noi.
Noul arbore cotit, mai usor, ii da bicilindrului german un caracter mai dinamic, puterea crescand pana la 105 CP la 8.500 rpm, iar cuplul ajungand la 100 Nm la 7.000 rpm. A fost reproiectat si circuitul de racire, iar electronica a fost si ea modificata, existand doua moduri de functionare, unul „full power” si unul mai bland, cu un raspuns mai lin la accelerare, pentru pilotajul pe suprafete alunecoase.
Cadrul grila din teava de otel al lui F 800 a fost scurtat cu 50 mm si reproiectat in zona lagarului furcii, care este acum mai rigida. Varianta standard testata de noi are suspensii Sachs fata-spate. Furca inversata are jambe de 48 mm si este complet nereglabila, iar monoamortizorul spate se poate regla la pretensionare si revenire. Varianta R are furca complet reglabila si monamortizor Ohlins complet reglabil. Franele sunt Brembo, cu etriere radiale pe fata. Motocicleta testata de noi nu avea ABS, desi existau roti fonice pe discurile de frana si un martor luminos pe bord.
Desi este incadrata de Husqvarna in gama naked, concurentii principali ai lui Nuda sunt in mod clar supermoto-urile bicilindrice austriece si italiene, care vor sa imbine factorul distractie specific motocicletelor de supermoto cu abilitati mai bune pentru drumuri lungi si viteze mai mari. Pozitia in sa este destul de naturala, oarecum agresiva, asemenatoare cu cea de pe Ducati Hypermotard, cu bustul drept, dar corpul riderului plasat foarte aproape de trenul fata. Ghidonul lat cade bine in mana si scaritele sunt destul de distantate de sa incat piloti relativ inalti sa aiba un unghi al genunchilor nu foarte solicitant. Saua este tare si ingusta, accentuand caracterul spartan al motocicletei. La primul contact, Nuda promite o distractie pe cinste, dar e clar ca nu e facuta pentru drumuri lungi.
Odata pornit motorul, orice inrudire cu pasnicul bicilindric de pe seria F 800 pare inexistenta: suna agresiv, se tureaza rapid si raspunde instantaneu la cea mai mica rasucire a mansonului de gaz. Nu ca motorul bavarez ar fi avut lipsuri evidente la aceste capitole, dar plusul de promptitudine si de agresivitate este evident imediat ce apesi butonul demarorului. O alta caracteristica, oarecum neasteptata, se face observata de la primii metri parcursi: transmisia motocicletei este etajata destul de lung, aceasta solutie tehnica imblanzind oarecum ceea ce ar fi trebuit sa fie o motocicleta facuta pentru stunt. De la un supermoto biciclindric de peste 100 CP te astepti sa ridice roata fata la cea mai mica provocare (chiar si involuntar) in prima treapta de viteza, dar Nuda se arunca pur si simplu inainte. Buna pentru eficienta transmiterii puterii la sol, mai putin buna pentru placerile vinovate ale cascadoriilor.
Transmisia lunga ar trebui s-o transforme pe Nuda intr-o motocicleta decenta de drum lung, avand in vedere ca poate sustine viteze relativ mari cu motorul nu foarte turat in ultima treapta de viteza. Dar saua tare, lipsa completa a oricarui fel de protectie aerodinamica si suspensiile destul de ferme fac din drumurile lungi o afacere abia suportabila. Suspensiile Sachs dau de inteles ca ar beneficia de pe urma mai multor posibilitati de reglaj, dar acestea sunt rezervate versiunii de top, Nuda R. Asa cum sunt, ofera o tinuta de drum sigura si stabila, dar zgaltaie riderul pe denivelari, mai ales daca acestea sunt mici si repetate.
Nuda 900 incepe sa-si intre in paine cand o pilotezi agresiv pe pista. Suspensiile ferme, franele puternice si comportamentul precis se traduc in eficienta maxima pe pista, dublata de distractie pe cinste. Trenul fata ofera un feedback excelent, permitand lejer intrari agresive in viraj, cu franele aplicate. Ambreiajul, desi nu este antihopping, permite derapaje frumoase la retrogradari, fara topaituri ale rotii spate, prin faptul ca este foarte usor de dozat. Si tractiunea excelenta la iesire din viraje, dublata de o tendinta relativ redusa de wheelie din gaz, face ca Nuda sa iasa ca o ghiulea din orice curba.
Avand un ampatament destul de mic si reactii prompte la orice comanda, Nuda este destul de dificil de controlat la limita. Derapajele se pot transforma imediat in dezastre, caci roata spate, odata ce pierde aderenta, pare foarte dornica sa depaseasca roata fata. Astfel, putem spune ca Nuda 900 nu este destinata incepatorilor, ci mai degraba celor obisnuiti cu strunirea motocicletelor agresive in reactii. Revenind la capitolul stunt, daca stii ce faci, Nuda poate sa se dea in spectacol, dar si aici necesita o mana sigura pentru a nu transforma o simpla distractie de duminica intr-o vizita la spital, caci atunci cand se ridica pe oricare dintre roti, o face brusc si repede.
Husqvarna Nuda s-a produs pentru o perioada foarte scurta de timp (2011-2012), caci BMW a vandut marca suedeza austriecilor de la KTM si productia modelelor realizate cu know-how si piese din Munchen s-a sistat automat. Motocicleta costa peste 10.000 de euro cand era noua, dar acum se poate gasi la preturi sub 6.000, in stare foarte buna, cu kilometri putini. Problema va fi gasirea pieselor de schimb atunci cand va fi nevoie, caci acestea, desi ar trebui sa se produca inca 10 ani, deja par sa fie greu de gasit in unele tari.
Per total, cei care cauta o jucarie care sa ofera distractia pilotajului in stare pura si au circa 6-7.000 de euro de cheltuit in aceasta directie nu vor gresi cumparand o Nuda. Cei care se asteapta la confort, protectie, caracter practic vor trebui sa caute in alta parte.
NE PLACE
– Manevrabilitate. Caracter sportiv.
– Frane.
– Aspect cool.
NU NE PLACE
– Pret relativ ridicat. Fiabilitate si disponibilitatea pieselor de schimb sub semnul intrebarii.
– Confort la drum intins.
– Prea sportiva si dura pentru folosirea cotidiana.