Test Triumph Thruxton 1200 – Sportiv în haine retro

Test Triumph Thruxton 1200 – Sportiv în haine retro

Triumph Thruxton 1200 este cea mai sportivă dintre motocicletele clasice ale producătorului din Hinckley. Dar numele Thruxton are o încărcătură istorică deosebită, primele modele cu acest nume fiind motociclete pure de competiție, produse în serie limitată cu scopul omologării pentru competiții, în 1965. Iar Thruxton este un circuit legendar în Marea Britanie, care se remarcă printr-o viteză medie pe tur incredibil de ridicată – aproape 180 km/h în Campionatul Britanic de Superbike.

foto: Dragoș Savu

Până acum doi ani, reiterația lui Thuxton, cu motorul bicilindric de 900 cmc, apărută în 2004, se ridica la înălțimea strămoșilor doar din punctul de vedere al aspectului. Adică arăta exact ca un cafe-racer din anii ’70, dar performanțele lăsau de dorit. Asta nu înseamnă neapărat un lucru rău – motocicleta era agilă și ușor de pilotat, simplă constructiv și rezista bine în timp. Dar amatorii de sportive clasice britanice care și-ar fi dorit performanțe serioase nu aveau încotro să se îndrepte, decât eventual către variantele moderne ale roadsterelor de odinioară – actualele Speed Triple sau Street Triple.

Ei bine, acum gama Triumph s-a extins semnificativ și noul Thruxton 1200 promite să-i satisfacă până și pe cei mai exigenți dintre fanii motocicletelor sportive cu aer retro. Și, din punctul de vedere al esteticii, este clar din prima secundă că-și ține promisiunea: motocicleta arată superb din orice unghi. Silueta este a unui cafe-racer pur și dur, iar detaliile par luate fix de pe un Triumph de acum 40 de ani. Cu excepția că actualul Thruxton chiar pornește imediat ce apeși butonul, de fiecare dată, și nu lasă o mică baltă de ulei acolo unde l-ai parcat.

Jantele cu spițe (care necesită folosirea unei camere de aer) sunt unul dintre detaliile care fac motocicleta să arate excelent, ca și mascarea sistemului de alimentare prin injecție electronică într-un set de carburatoare. Rezervorul este lung și îngust, așa cum îi stă bine oricărei sportive din anii’ 70-’80. Semighidoanele sunt montate destul de sus, iar poziția la ghidon este tipică unui cafe-racer și echivalentă oarecum cu a unui sport-tourer actual. Există motociclete care arată bine și există motociclete cu adevărat frumoase, iar Triumph Thruxton 1200 face, cu siguranță, parte din a doua categorie.

O mare parte din farmecul acestui nou Thruxton vine, însă, și de la motor. Propulsorul cu doi cilindri paraleli, cu intervale de aprindere de V2, are un sunet absolut încântător: puternic, viril, sonor, fără să devină deranjant la turații mari. Iar cuplul pe care îl produce este pe măsura sunetului. Motocicleta nu excelează la capitolul putere maximă: 97 CP sunt, totuși, suficienți ca să te miști cu viteze respectabile. Caracteristica de cuplu este principala atracție a vigurosului motor din Hinckley: cuplul maxim de 112 Nm este atins la 4.950 rpm și motorul trage zdravăn încă de la 2.000 rpm. Riderii obișnuiți cu motociclete sportive japoneze vor tinde să tureze excesiv motorul, dar acesta nu este genul de propulsor de turație. Odată trecut de 6.500 rpm, cam trebuie să schimbi treapta ca să accelerezi eficient.

Frânele versiunii testate de noi nu arată a cine știe ce (față de etrierele radiale ale lui Thruxton R), dar funcționează foarte bine. Sunt ușor de dozat și, când apeși tare pe manetă, ai parte de decelerare puternică. Sistemul ABS funcționează și el destul de bine: nu intră prea devreme în funcțiune, dar nici nu-ți dă emoții.

Suspensiile sunt în același registru: nu avem furca inversată de pe Thuxton R, dar suspensiile lucrează eficient și fluid în majoritatea situațiilor întâlnite pe stradă. Nu te scutură inutil (cum este cazul unor motociclete de stradă cu pretenții sport), dar nici nu transformă motocicleta în barcă atunci când tragi mai tare. Acestea fiind spuse, am observat că partea ciclistică a lui Thruxton 1200 funcționează aproape ireproșabil atâta timp cât te încadrezi într-un anume regim, unul mai relaxat. Adică trebuie să nu faci excese și să ai trase rotunde, să anticipezi bine virajele, și atunci pilotajul devine un dans plăcut, cu fundalul sonor bubuitor al motorului masiv. Dacă încerci să mergi ca pe circuit, ciclistica „old-school” își arată limitele prin ușoare unduiri la schimbările de direcție și la accelerarea puternică din virajele ușor denivelate.

Confortul este, și el, mai mult decât decent, în limitele rezonabilului. Thruxton nu este vreun tourer, dar poziția la ghidon este suficient de spațioase pentru riderii de peste 1,80 m, nu stai prea „în mâini”, suspensiile sunt confortabile și vibrațiile nu se simt în exces, ci doar cât trebuie ca să știi că mergi pe o motocicletă adevărată, plină de caracter. Dar, dacă vrei să faci turul Europei cu pasager și bagaje, este clar că va trebui să te orientezi în altă parte, asta dacă nu cumva ești masochist. Locul pasagerului nici nu există, practic, opțiunile de cărat bagaje sunt limitate și protecția la vânt este inexistentă. Asta înseamnă că poți rula cu 120-130 km/h constant la drum lung, dar la peste 140 km/h trebuie să îți cam încordezi partea superioară a corpului.

În oraș, Thuxton este foarte eficient. Mai ușor de pilotat decât ai crede că ar fi un bicilindru sportiv de 1.200 cmc, trage lin la turații joase, este echilibrat și facil. Iar oglinzile retrovizoare amplasate la capătul exterior al ghidoanelor nu deranjează la strecurat aproape deloc. În plus, întreaga motocicletă este îngustă, așa că încapi aproape oriunde.

Triumph Thruxton este „old-school” ca aspect, dar are electronică modernă. Două moduri de pilotaj – Road și Rain, plus controlul tracțiunii și ABS, ambele decuplabile. Controlul tracțiunii este destul de conservator, dar este destul de ușor de decuplat cu ajutorul acelui mic buton „i” de pe ghidonul stâng (este singurul buton cu care se navighează în meniul facil din bord)

Triumph Thruxton 1200 costă 11.990 de euro la Motoboom, importatorul Triumph în România. Pentru 1.500 de euro în plus, poți lua varianta R, care are furcă inversată Showa Big Piston, etriere radiale Brembo, amortizoare Ohlins pe spate – lucruri care ar trebui să ducă performanța la un nivel superior. Dar nouă ne-a plăcut foarte mult și versiunea „simplă”. Este o motocicletă superbă, cu personalitate și care te va face să te simți bine pe un drum virajat, într-o duminică însorită. Sigur, nu este cea mai practică motocicletă, nici cea mai ieftină și, pe alocuri, unele finisări ni s-au părut că ar merge îmbunătățite. Dar bucuria de a avea un Thruxton va pulsa puternic în sufletul tău de fiecare dată când vei tura motorul care pare să funcționeze pe bază de testosteron. Și te vei simți extraordinar de fiecare dacă când o vei parca și te vei uita în urmă.

 

DATE TEHNICE

Motor   2 cilindri în linie, 1.200 cmc, răcit cu lichid, SOHC, 4 supape pe cilindru

Putere  97 CP la 6.750 rpm

Cuplu maxim      112 Nm la 4.950 rpm

Transmisie          cutie de viteze cu 6 trepte, finală cu lanț

Suspensii             față furcă KYB cu jambe de 41 mm, cursă 120 mm, spate 2 amortizoare KYB cu pretensionare reglabilă, cursă 120 mm

Frâne    față 2 discuri de 310 mm, etriere flotante Nissin cu 2 pistonașe, spate 1 disc de 220 mm, ABS

Masă proprie     206 kg la gol

Preț       11.990 euro (www.motoboom.ro)

 

 

BMW

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account