Test Yamaha MT-09: Teoria (r)evolutiei

Dupa cativa ani in care marcile europene si-au luat un avant fara precedent, primul constructor japonez care se trezeste din letargie este Yamaha, care contraataca puternic cu un model complet nou: MT-09, un naked-supermoto ultrausor si plin de personalitate.

[wzslider]

foto: Andrei Barbu

Cunoastem poezia, una atat de des repetata de-a lungul anilor: in mai toate testele reiese ca motocicletele japoneze sunt de calitate, robuste, bine finisate si facil de pilotat, cu un foarte bun raport  pret/calitate, dar parca nu au suficienta personalitate. Acesta este probabil neajunsul cel mai des reclamat de catre cei care testeaza motocicletele din Tara Soarelui Rasare.

Dar lucrurile sunt pe cale sa se schimbe. Si inca cum! Yamaha a venit cu o mutare decisiva dupa cativa ani in care producatorii japonezi au parut sa bata in retragere. Motorul tricilindric care avea sa fie montat in premiera pe MT-09 a inceput sa starneasca ceva valva inca de anul trecut, cand a fost prezentat, cu precizarea ca va echipa o motocicleta cu totul deosebita.

ROT_1434

MT-09 este un naked zvelt si usor inaltat, cu un aer de supermoto. Un concurent direct pentru Husqvarna Nuda, atat ca mecanica si performante, cat si ca atitudine generala. Doar ca, in timp ce Nuda iese din scena inainte sa fi intrat cu adevarat, odata cu preluarea Husqvarna de catre KTM si renuntarea la modelele bazate pe tehnologia BMW, MT-09 se intrevede ca unul dintre cele mai importante modele noi ale ultimilor ani. Credeti ca aceste aprecieri par exagerate? Sa citam atunci cateva cifre: e vorba de un naked cu o greutate de 188 kg cu toate plinurile facute (Yamaha FZ8 are 211 kg, Kawasaki Z800 are 229!), o putere de 115 CP la 10.000 rpm dezvoltata de motorul cu trei cilindri de 850 cmc si un cuplu de 87,5 Nm la 8.500 rpm. Asadar, motocicleta este mai usoara si mai puternica decat oricare dintre concurentii directi. Si, daca nu sunteti inca impresionati, va mai spunem un numar: pretul motocicletei, in versiunea fara ABS (testata de noi) este de 7.900 de euro. Adica mai ieftina decat aproape oricare dintre concurentii directi, in conditiile in care e semnificativ mai puternica si mai usoara. Componentele sunt si ele de top: furca inversata pe fata, reglabila la pretensionare si revenire, monoamortizor Monocross pe spate, cu aceleasi reglaje, frane cu etriere radiale pe fata, bord complet digital cu computer integrat si posibilitatea selectarii uneia dintre cele trei harti pentru raspunsul la accelerare al motorului (Standard, A si B).

Dar toate aceste lucruri palesc in fata celui mai important avantaj al lui MT-09 fata de concurenta japoneza: naked-ul tricilindric are caracter. Trasatura atat de laudata la naked-urile Triumph si Ducati nu mai este apanajul exclusiv al constructorilor europeni.

ROT_1588

MT-09 cucereste sufletul, nu doar mintea, inca de la primii metri parcursi. Aspectul vizual te previne deja sa nu te astepti la o experienta obisnuita: motocicleta este redusa la esenta: un far, un cadru, un motor, o sa si doua roti. Nimic superfluu, niciun artificiu facut de dragul modei, doar o motocicleta compacta si, in mod evident, foarte moderna. Desi arata inedit si interesant, MT-09 te surprinde cu adevarat cand te sui in sa: pare mica si nu tocmai confortabila pentru un rider mai inalt. De obicei, pe genul acesta de motociclete stau destul de inghesuit, pentru ca e destul de greu, ca designer, sa proiectezi o motocicleta care sa aiba saua suficient de joasa ca sa nu fie o problema pentru cei mai scunzi, sa ai scaritele destul de sus ca sa nu limitezi prea mult libertatea de inclinare si sa nu obligi genunchii celor mai inalti sa stea indoiti la un unghi prea incomod, toate in acelasi timp. De aceea ma asteptam la o pozitie inghesuita pe MT-09, dar picioarele nu mi s-au indoit mai mult decat la un enduro-tourer mediu cand le-am ridicat in scarite. Cu toate acestea, motocicleta se poate inclina pana la 51°, la fel ca o Yamaha R6 in configuratie stoc. Cum au reusit? Foarte simplu: motocicleta este foarte ingusta, mai ales in zona scaritelor. Si asta se simte imediat ce te sui in sa. Am mers pe motociclete monocilindrice de 650 cmc care se simteau mai late intre genunchi decat aceasta tricilindrica.

Surprizele continua: dupa ce vezi acest naked compact, cu un aspect inedit, dar care nu inspira neaparat putere si agresivitate, te sui in sa si simti motocicleta usoara, ingusta, aproape ca o jucarie, te astepti la ceva in genul unui Suzuki SV 650 sau, poate, al unei Honda Hornet: usor, echilibrat, sportiv, dar cu masura, nu foarte puternic, deloc intimidant, numai bun pentru novici. Pornesti motorul cu trei cilindri, care se aude placut, cuplezi prima treapta si pleci de pe loc: accelerezi ceva mai tare, cu siguranta unuia care merge pe o jucarie lejera, dar complet neamenintatoare si usor de dominat, apoi vine din nou surpriza. MT-09 se arunca inainte cu aplombul unei supersportive, ridicand roata fata de la sol la cea mai mica provocare in prima treapta si fara sa fie nevoie sa insisti prea mult nici intr-a doua. De fapt, accelerand foarte tare peste un varf de panta, roata fata se ridica putin si in treapta a treia! Creierul tau este un pic confuz: parca era vorba de un naked de 7.900 de euro, calm si lejer. Dar motocicleta se poarta ca un KTM 990 Supermoto, doar ca mai usoara, mai mica si cu o plaja de turatie utila mai larga. Nu te astepti la astfel de performante, agresivitate si precizie de la un naked compact japonez. Motorul tricilindric este foarte mic si usor, cantarind doar 60 kg (cu 10 kg mai putin decat cvadricilindrul de pe FZ8), are trei conducte de admisie cu lungimi diferite si acceleratia se face prin sistemul ride-by-wire YCC-T, preluat de la R1 si R6. Exista si sistemul D-Mode, prin care pilotul poate alege una dintre cele trei harti, care guverneaza raspunsul propulsorului la rasucirea mansonului de acceleratie: STD (standard), cea intermediara, A – cea mai agresiva si B – cea „domoala”, care nu taie puterea maxima, dar imblanzeste raspunsul la accelerare, fiind ideala pentru mersul cu pasager sau in conditii de aderenta precara. Pe harta A, raspunsul este chiar prea prompt, fiind aproape imposibil sa accelerezi atat de fin incat sa nu simti o smucitura zdravana.

ROT_1605

Dupa felul in care trage motorul inca de la turatii joase, lin si plin de forta, ai spune ca Yamaha a facut trucul clasic pentru motociclete „supermotardizate” – o transmisie cu raport final scurt, ca sa faciliteze wheelie-urile si demarajele puternice, in detrimentul vitezei maxime si a vitezei mari de croaziera. Dar nici gand de asa ceva. De fapt, MT-09 are raportul final mai lung decat al lui FZ8 pentru ca motorul are mai mult cuplu pe toata plaja de turatie. Asa ca accelerarile puternice in orice treapta te duc foarte repede la viteze mult peste cele legale, iar MT-09, desi nu are niciun fel de parbriz, ramane suficient de confortabila in plan aerodinamic pana la circa 140 km/h. La drum lung, confortul e suficient atata timp cat nu mergi cu viteze foarte mari si faci pauze rezonabil de frecvente, caci saua si suspensiile sunt destul de ferme.

Comportamentul pe viraje este definit de aceeasi greutate redusa si gabarit compact, plus un echilibru natural foarte bun, mult peste gama FZ. MT-09 se inclina fulgerator chiar si la viteze mari, fara a deveni in niciun moment nervoasa. Libertatea de inclinare este foarte mare pentru genul acesta de motocicleta si stabilitatea pe trasa este impecabila, atata timp cat nu se accelereaza foarte tare la viteze mari, unde pozitia tipica unui naked si puterea mare pot cauza usoare unduiri in ghidon. Suspensiile au o cursa destul de lunga, batand spre supermoto, dar sunt mai degraba ferme decat moi, facilitand foarte mult pilotajul sportiv. Franele sunt puternice si dozabile, fara a cadea in pacatul multora dintre producatorii europeni cand vine vorba despre motociclete sportive, si anume raspunsul initial prea brusc la apasarea franei fata. Franele se dozeaza atat de bine incat lipsa ABS-ului nu este deloc o problema atata timp cat suprafata de rulare este uscata.

Bordul digital foarte compact, amplasat asimetric, ofera mult mai multe informatii decat te-ai astepta si este destul de usor de urmarit, odata ce te obisnuiesti. Saua pare ferma la inceput, dar nu devine inconfortabila dupa o jumatate de zi de mers, iar oglinzile sunt cat se poate de functionale, ceea ce nu se poate spune despre unele dintre concurentele europene.

ROT_1373

Tragand linie, e clar ca avem de-a face cu o revolutie completa a motocicletelor necarenate de cilindree medie. MT-09 este mai puternica si mai usoara decat oricare dintre rivali si ofera un nivel de performante si de placere a pilotajului nemaivazut pana acum la motociclete care costa mai putin de 8.000 de euro. In plus, tricilindrica japoneza are o calitate rar intalnita si pe care nu se poate pune pret: caracter. E vie, e fascinanta, te face sa vrei sa te sui in sa si sa nu te mai dai jos.

 

DATE TEHNICE

  • Motor  3 cilindri in linie, racit cu lichid, 847 cmc
  • Putere 115 CP la 10.500 rpm
  • Cuplu   87,5 Nm la 8.500 rpm
  • Transmisie      cutie cu 6 trepte, ambreiaj multidisc in baie de ulei, finala prin lant
  • Cadru  tip diamant din aluminiu
  • Suspensii         fata furca inversata, cursa 137 mm, spate monoamortizor cu parghii, cursa 130 mm
  • Frane   fata 2 discuri de 298 mm, etriere cu 4 pistonase, spate disc de 245 mm, etrier cu 2 pistonase
  • Masa proprie  188 kg la plin
  • Pret     7.900 euro (www.yamaha-motor.eu/ro)
BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account