Ordog Zoltan a impresionat publicul la Sfantu Gheorghe, castigand spectaculos clasa MX65. Desi are doar noua ani, “micul Zoli” asa cum este alintat de prieteni, are deja o experienta de patru ani in lumea curselor de motocros si de supermoto, dar si un palmares care incepe sa se contureze. Am stat de vorba cu tatal lui Zoltan, curiosi sa aflam cum se explica cresterea de forma a fiului sau. Am aflat multe lucruri interesante dar si cateva detalii care ne-au facut sa ridicam sprancenele…
Istvan Ordog lângă fiul său, Zoltan
Domnule Ordog, cum explicati viteza cu care a alergat Zoltan la Sfantu Gheorghe? Pare ca abilitatile sale pur si simplu s-au … inzecit!
As spune ca se vede munca pe care am depus-o: doua, trei antrenamente pe saptamana, iar in fiecare week-end cate o cursa sau alte antrenamente. Se vede intr-adevar viteza pe care a capatat-o Zoltan, chiar daca anul acesta el a fost cel mai mic sportiv ca varsta la clasa MX65. Se vede si faptul ca el a facut clasa MX50 cap-coada si chiar daca anul trecut, atunci cand s-a urcat prima oara pe o motocicleta de 65 cmc, Zoli a facut un pas inapoi, de fapt acel pas inapoi pregatea un mai mare pas inainte. Lui Zoltan nu ii este frica sa intre la <gramada> pentru ca este obisnuit din Ungaria cu multi copii, acolo sunt douazeci, douzeci si cinci de copii la cate o cursa. Asa cum s-a vazut si la Sfantu Gheorghe, primul viraj este inca problematic, pentru ca el trebuie sa puncteze scurt cu piciorul si de abia acum a crescut suficient in inaltime pentru a sta cu ambele picioare jos la start. Dar iata insa ca din sezonul asta, dupa nenumarate solicitari in acest sens, s-a putut pana la urma modifica de catre FRM varsta maxima a clasei MX50, aceasta fiind marita, datorita… cuiva?
Cum a aratat sezonul 2015 pentru familia Ordog si care sunt noile performante cu care va laudati?
Zoli a castigat titlurile de campion national de supermoto, campion est european si al Bulgariei, tot la supermoto. A fost ceva neasteptat! Am mers la prima etapa de la Arad, unde am vazut ca e rapid, terminand la egalitate de puncte cu un copil de 12 ani din Bulgaria, fara roti speciale de supermoto, ruland chiar cu cauciucuri pentru scutere. Ne-am prezentat apoi la etapa II, unde lupta a fost la miimi de secunde pe tur si asa Zoli a ajuns in etapa a treia, in care si-a invins ambii rivali la titlu. Datorita unui bun prieten, dupa etapa a treia am avut roti speciale de SM, castigand si ultima etapa. Astfel, imnul Romaniei a rasunat de doua ori in Bulgaria!
Zoltan Ordog pe prima treapta a podiumului la Motocross Cup
Dar ati participat si la curse de motocros…
Asa este si ne pare rau ca am ratat doua etape de Motocross Cup, odata ce ne-am agrenat in lupta pentru titlu la supermoto. Am participat la doua etape din campionatul national, la Zarnesti si la Lugoj, iar la Copsa Mica nu ne-am deplasat, pentru ca traseul era impracticabil. Daca s-ar fi organizat si ultima etapa din campionatul national, Zoli ar fi putut prinde locul III, dar nu a fost sa fie. Din fericire, el a putut sa demonstreze ca este rapid atat la etapa de la Sfantu Gheorghe a Motocross Cup cat si la cupa de la Miercurea Ciuc.
Se “zvoneste” ca Zoli a concurat mult in Ungaria. Este adevarat?
In 2013 si 2014 am avut doua sezoane pline in minicross-Ungaria la clasa MX50. In 2014, la final de sezon, am urcat pe treapta a treia a podiumului, din 22 de copii. De notat si ca in 2013, minicross-ul din Ungaria a fost comun cu campionatul din Slovacia. Anul acesta am participat la doua curse in Ungaria, prima etapa din campionat si la MX Kids Challenge, o cursa pentru copii, la care au participat 54 de sportivi, la trei clase 50-65-85 cmc! Csaba Tompa si Krisztian Tompa s-au implicat in pregatirea lui Zoltan, iar acest lucru s-a putut vedea foarte clar! Am fost incantat sa vad ca Zoli era in primii cinci piloti si asta conteaza mult, pentru ca in Ungaria se da o batalie serioasa si pentru a fi pe locul zece. Dupa cum spuneam, sunt peste douazeci de copii la o cursa, ceea ce inseamna ca nu se mai pot face calcule, ca la noi, acolo unde sunt din pacate doar trei copii la start. Tot in Ungaria, e posibil sa se organizeze un campionat comun cu cel slovac, calendarul va aparea zilele astea. Din pacate, acest lucru nu se intampla si la noi, calendarul nu este pus la punct din timp, iar dupa ce este anuntat apar modificari, astfel incat este greu de ales unde sa mergi sa concurezi. Iar pentru noi, campionatul national este important, pentru relatia cu sponsorii, aici as vrea mentionez partenerii nostri tehnici, Dementor KTM si Kenny Racing, cei care ne pun la dispozitie materialele competitionale. Dar, cum campionatul este nesigur, suntem obligati sa mergem in afara tarii. Una este sa concurezi impotriva a trei copii si alta este sa o faci impotriva a saptesprezece. Iar pe noi ne intereseaza sa evoluam. Asa consideram ca ne rasplatim sponsorii. Dar calendarul competitional nesigur in fiecare an, a cui problema ar fi? A Federatiei, a organizatorilor sau poate chiar a sportivilor? Eu nu inteleg acest lucru… Poate nu sunt bani, poate nu este un buget suficient, cine este responsabil de aceste lucruri, cand se rezolva si la noi aceasta nesiguranta a calendarului competitional?
In mod limpede, Zoli este un copil care a muncit mult si care poate face performanta in motocros. In ce mod a fost sau este el sprijin de catre Federatia Romana de Motociclism, forul care reglementeaza motociclismul sportiv autohton?
Pana acum nu vreau sa spun nimic rau si nimic bun. Am inteles ca pentru cursele externe trebuia depus din timp un dosar pentru sprijin, ceea ce nu am facut. Totusi, in Bulgaria nu am platit taxa de inscriere si am primit de la bulgari si cazare. Prin urmare, eu nu stiu cui sa multumesc, Federatiei Romane de Motociclism sau bulgarilor. Eu am fost fost organizatorul etapei de campionat est-european de motocros care s-a desfasurat la Ojdula, iar cazarile loturilor nationale, ale caror costuri eu trebuia sa le suport, mi-au fost pana la urma sponsorizate de un bun cunoscut al meu, proprietar de hoteluri. Nu vreau sa fiu rau, dar la etapa de supermoto organizata pe circuitul lui Titi Aur, chiar am fost certat de catre secretarul federal, pentru “like-urile” pe care le dau pe Facebook. Mai exact am fost acuzat ca dau dreptate celor care “scuipa” FRM. Insa eu cred ca sportivii care au participat la competitia din Belgia nu au facut de ras Romania. Unii au spus ca suntem ultimii, dar asta nu este o rusine pentru noi, cursele din afara sunt foarte tari si foarte grele, nu sunt usoare deloc, mai ales pentru sportivii nostrii… De trei ani de zile fac parte din comisia de motocros si simt ca nu pot sa fac nimic. De trei ani de zile aud doar plangeri ca nu avem bugete. Nu e genul meu sa fac pe nemultumitul, dar adevarul este ca in Bulgaria nu am avut nici macar un steag al Romaniei, iar daca eu trebuie sa fac totul, iau bani de la gura familiei sa ajungem cu Zoltan la competitii, nu am facut vacante-private de cativa ani, de cand copilul practica acest sport, am dreptul sa fac ce vreau pe paginile mele de socializare si sa pun eu intrebari, nu sa fiu luat la intrebari de doi bani. Poate era mai potrivit sa fi fost felicitat pentru performanta copilului meu si nu sa fiu <certat> in fata altor familii.
De ce considerati ca numarul sportivilor este in scadere?
Din pacate, daca ma intrebati de ce nu sunt sportivi, aceasta nu este treaba noastra ca sportivi! Stiu cat imi este mie de greu sa ma ocup de mediatizarea copilului meu. Sunt destule dovezi ca apar fel de fel de articole cu multe “vedete” ale sportului si nu despre sportivi care depun eforturi pentru rezultatele obtinute pe munca lor… Nu asa se face in lumea larga, nu sportivi sunt cei care se mediatizeaza, ei pe ei! Cand mai au timp sa faca sport ca lumea? De exemplu in Ungaria, sunt oameni care merg in scoli si prezinta copiiilor sportul cu motor. Asa ceva ar functiona si in orasele mari din Romania. De exemplu, eu am lasat motocicleta lui Zoli pentru o saptamana la scoala si am starnit suficienta curiozitate. Din pacate, asta e o singura scoala, dintr-o comuna indepartata sa spunem… Dar, pot sa intreb si eu, ce fac oamenii din federatie, cei care nu au pilotat vreodata o motocicleta? Cei din federatia de karting de exemplu sunt fosti piloti si fosti campioni. Nu e vorba de bani, cred ca e vorba despre mai mult decat atat. Nu cred ca vecinii nostri au mai multi bani ca noi, ci au doar o alta deschidere, o cultura a sportului, care la noi nu exista. Solutia nu e sa marim taxele, cum va justifica federatia catre ministerul sportului disparitia campionatului atunci cand nu vor mai fi sportivi? Totusi, sunt prea multe voci critice care acuza FRM de diverse neajunsuri, chiar atat de multi oameni sa se insele?
Cum vi se pare organizarea din Motocross Cup? Va vom vedea anul viitor la start?
Pentru 2016, vad ce calendar iese primul si atunci decid, indiferent ca e vorba despre national, despre Motocross Cup, despre Bulgaria sau Ungaria. Vreau un calendar pus la punct, altfel nu se poate face sport. Din fericire, avem inca sponsori care nu ne-au parasit si dupa cum spuneam, vrem sa-i rasplatim cu performanta. Cat despre Motocross Cup, ne pare rau ca nu am putut ajunge la toate etapele, am recunoscut mereu calitatile acestei competitii. Traseele sunt bine pregatite, Ciolpani, Sfantu Gheorghe, sunt piste de calitate pentru Romania, sa recunoastem ca organizatorii sunt profesionisti si vor sa construiasca ceva. Problema este ca pierd sportivi, in conditiile in care s-a dovedit ca in Motocross Cup, totul este in ordine, noi, ca participanti nu avem ce comenta, decat de bine. Intrebarea mea si poate a mai multor sportivi este, de ce nu se concureaza pe traseele cele mai bune pregatite din tara in etape de campionat national?
Va multumim pentru interviu si va dorim success in sezonul 2016!