Motocicleta hibridă, studiu de caz: Husqvarna Svartpilen 401, cu un kit Vitesco

Vitesco Technologies este o companie germană desprinsă  din „coasta” Continental AG, furnizoare și producătoare de tehnologii de transmisie și de propulsie.

Prezentă și în România, Vitesco are un know-how foarte vast în segmentul tehnologic al trenului de rulare pentru automobile.

Compania a dezvoltat un portofoliu de soluții de electrificare de 48 de volți, unități electronice de control, senzori și actuatori, ajungând se pare într-un moment „ludic”. De ce spunem asta? Pentru că o echipă de specialiști din cadrul diviziei 2 Wheeler& Powersports a  pus ochii pe o Husqvarna Svartpilen 401. Dar, după cum vom vedea, demersul Vitesco este unul care poate influența serios industria moto.

Am fi tentați să credem că simpatica Husky a fost electrificată, dar germanii au intrat pe un teren mai puțin explorat în industria moto și anume cel al propulsiei hibride. După cum știm, cei de la Kawasaki sunt în acest moment lideri pe această nișă, pregătindu-se să lanseze două modele în 2023.

Abordarea Vitesco este diferită. Ea vine sub forma unui kit, proiectat pentru motociclete cu o capacitate cilindrică de peste 125 cmc, despre care nemții spun că ar costa sub 1.000 de euro dacă ar fi integrat pe o motocicletă, în momentul producției.

Autonomia de 260 kilometri oferită de un rezervor plin și de o baterie încărcată complet bate orice electrică.

Să privim mai în detaliu acest kit.

În primul rând acesta integrează un motor electric de 48 de volți, care este de fapt un generator integrat alternator cu bandă, dezvoltat de Vitesco pentru industria auto. Puterea furnizată este de 12 kW sau 16 cai, așadar puțin peste ce poate o motocicletă de 125 cu motor termic.

Motorul electric este conectat la un Master Controller, o altă componentă de pe rafturile Vitesco sau off the shelf, după cum preferi, care comunică și cu unitatea de control a motorului termic, luând decizia ca motocicleta să funcționeze doar pe unul dintre motoare sau să le combine (cel mai distractiv, precis).

Desigur, mai ușor este de descris decât de proiectat și produs un astfel de sistem. În ecuație mai intră și ceea ce Vitesco numește o transmisie „smart”, cu ambreiaj centrifugal și un actuator inteligent și desigur, o baterie. Aceasta oferă doar 1.5 kWh, suficient însă ca această Husqvarna Svartpilen folosită în scopuri experimentale să poată parcurge 30 kilometri în mod exclusiv electric, la o viteză nu mai mare de 60 km/h. Un regim potrivit totuși pentru naveta urbană. Desigur, nimeni nu îl impiedică pe proprietar să atingă viteza maximă de 160 km, oferită de motorul termic de 44 de cai putere.

Cu ce se alege un motociclist sau o motociclistă utilizând tehnologia hibridă?

Desigur, problema aspectului de laborator se poate rezolva ușor integrând kit-ul în producția de serie, după cum de altfel și propun cei de la Vitesco. Dar, acesta cântărește 20 de kilograme, care nu sunt chiar nimic față de masa de 154 kilograme a unui Svartpilen 401 cu toate plinurile făcute. Replica Vitesco este interesantă: 174 de kilograme este o valoare care se prezină mult mai bine comparativ cu masa unei motociclete electrice cu performanțe similare. Plus, să nu mai vorbim de cost. Dacă adăugam „mia de euro” a kit-ului (și TVA) o astfel de motocicletă cu un preț de sub 8.000 euro este o ofertă foarte atractivă.

sursa video: New Atlas

Pentru că această Husqvarna Svartpilen hibridă mai are câteva atuuri. În primul rând kitul Vitesco are darul de a dubla cuplul motor, acesta ajungând la aproximativ 60 Nm. Ca referință, aproape de cuplul unei Yamaha MT-07.

Deși realist vorbind nimeni nu se gândește cum să fie un campion al reducerii emisiilor de carbon atunci când cumpără o motocicletă, un astfel de hibrid reduce emisiile cu până la 75% în ciclul WMTC (World Motorcycle Test Cycle). Problema esta că în viitor, potrivit lui Terston Bellon, șeful departamentului 2-Wheeler & Powesports al Vitesco, normele de emisii vor fi atât de dure, încât ele vor putea fi respectate doar cu propulsoare hibrid și transmisii semi-automatizate, în cazul motocicletelor de cilindree medie și mare. Iar acesta este un lucru bun, pentru că o astfel de tehnologie va face ca motoarele termice să continue să existe.

Pentru Master Controller sau Power Train Domain Controller, Vitesco a trebuit doar să caute în propriul catalog. Dar, după cum spune și Christophe Genin, lider de proiect, dezvoltarea unei strategii de control a fost elementul cheie care i-a pus pe ingineri la lucru.

Apoi, experiența pilotării unei astfel de motociclete hibride se anunță a fi nu doar distractivă ci și mai sigură, în cazul motocicliștilor sau motociclistelor aflate la început de drum. Astfel, grație ambreiajului centrifugal, până la 20 km/h, motocicleta se controlează ca un scuter, nefiind nevoie să acționezi maneta de ambreiaj și levierul schimbătorului de viteze. Apoi, la fel ca și la un automobil hibrid, trecerea la motorul termic se face automat, iar pe timpul frânării, motorul electric acționează ca un generator, încărcând bateria.

Motocicliștii experimentați vor aprecia cuplul instant și … constant, oferit la deschiderea manetei de accelerație. Apoi, scurtele întreruperi ale cuplului pe parcursul schimbării treptelor de viteză sunt compensate de acțiunea motorului electric, acesta permițând și conducerea motocicletei în marșarier. Parcă am mai auzit de motociclete scăpate cu ocazia manevrelor de parcare în spații mai „complicate”.

Cei de la Vitesco au expus această  motocicletă la EICMA și spun că sunt pregătiți să asiste producătorii interesați cu noul lor sistem.

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account