Mâine începe oficial Campionatul Mondial de Superbike, cu tradiționala etapă de la Phillip Island, din Australia. Tot acolo s-au desfășurat și ultimele teste înainte de start, la începutul acestei săptămâni.

Alvaro Bautista (nou-venit în echipa de uzină Aruba.it Ducati) a fost cel mai rapid în ambele zile de teste de la Phillip Island, unde mâine încep ostilitățile sezonului 2019 de World Superbike.
Teoretic, rezultatele celor două zile de teste de la antipozi ar trebui să ne bucure pe noi, fanii mondialului de Superbike, și să-l îngrijoreze puțin pe Jonathan Rea, cvadruplul campion mondial care începe sezonul 2019 ca mare favorit. Asta pentru că Alvaro Bautista, pe Ducati Panigale V4R, a dominat ambele zile de teste, arătând un ritm îngrijorător.
În același timp, Rea, care a dominat autoritar testele anterioare, de la Jerez, a fost eclipsat la Phillip Island și de noul său coechipier, Leon Haslam, și de fostul coechipier, Tom Sykes, care acum pilotează un BMW S 1000 RR pentru echipa SMR, transformată în echipă de uzină BMW Motorrad.

Iată grila permanentă pentru anul 2019 (vor mai exista wild-card-uri, pe alocuri). Nu este foarte populată, la 18 piloți permanenți. De la stânga la dreapta: Eugene Laverty, Leandro Mercado, Toprak Razgatlioglu, Jordi Torres, Sandro Cortese, Marco Melandri, Michael van der Mark, Alex Lowes, Leon Haslam, Jonathan Rea, Chaz Davies, Alvaro Bautista, Michael Ruben Rinaldi, Tom Sykes, Markus Reiterberger, Alessandro Delbianco, Leon Camier, Ryuichi Kiyonari.
De altfel, Rea a și căzut în prima zi de teste, în virajul 10, unul care a făcut multe victime. Dar lucrurile, ca de obicei, nu sunt chiar așa cum par și campionul nord-irlandez rămâne marele favorit pentru noul sezon.
Asta pentru că Alvaro Bautista, deși foarte rapid în șaua noului Panigale cu patru cilindri, este nou în această clasă și încă nu se pricepe foarte bine să gestioneze uzura pneurilor Pirelli, pe care nu le-a folosit niciodată până acum. În plus, performanțele impresionante ale spaniolului se datorează nu în mică parte și afinității pe care o are cu circuitul australian, unde s-a bătut pentru victorie în etapa de MotoGP disputată acolo toamna trecută, în postura de pilot de uzină Ducati (ca înlocuitor al lui Jorge Lorenzo).

Piloții se studiază reciproc intens în ultima zi de teste.
În plus, Phillip Island este un circuit complet atipic, care favorizează mult piloții suficient de curajoși să intre tare în viraj, să-și mențină viteza în apex și să tragă tare de gaz la ieșire, nivelând foarte mult performanțele motocicletelor. Adică, dacă Bautista merge tare la Phillip Island, este foarte posibil să fie meritul său mai mult decât al motocicletei Ducati. Și asta putem s-o deducem și din ce au arătat ceilalți rideri care folosesc bolidul din Borgo Panigale. Niciunul dintre ei n-a fost extrem de rapid și nici nu s-au arătat atât de încântați de motocicletă precum Bautista. Chaz Davies, colegul de echipă al lui Alvaro, un pilot cu o experiență enormă și în Superbike, și alături de Ducati, spunea că mai e de lucru la motocicletă, deși baza de pornire e bună. Galezul, al doilea cel mai rapid rider pe Ducati în teste, a fost abia al 14-lea în clasament, semn că nu e totul roz în tabăra bologneză.

Alex Lowes intră în boxa Pata Yamaha după o sesiune pe pistă.
Leon Haslam, proaspăt revenit în WorldSBK după ce a devenit campion în British Superbike, este și el un mare fan al circuitului australian, de aceea îl vedem foarte bine situat în teste. De altfel, ca ritm de cursă Haslam este pilotul de urmărit, căci știe să gestioneze pneurile pe durata unei curse întregi. Bautista, cel mai rapid pe turul sec de pistă, uza atât de tare pneurile încât parcurgea ultimul sfert al unei simulări de cursă cu două secunde pe tur mai lent decât începuse. Haslam chiar spunea că, în cele două curse lungi, nu se teme de Bautista pentru că a văzut că spaniolul nu știe să gestioneze gumele pe o durată atât de mare. În schimb, l-a dat favorit pe riderul de la Ducati pentru nou introdusa cursă Tissot Superpole de duminică dimineața, în care se parcurg doar 10 tururi și uzura pneului aproape că iese din calcul.
Jonathan Rea nu este pe circuitul său preferat, dar chiar și așa a arătat un ritm de cursă bun și pare relaxat și încrezător înainte de startul sezonului. Asta și pentru că pilotul din Ballynure a ajuns la un nivel apropiat de perfecțiune în ceea ce privește antrenamentul, echipa și logistica. Totul în jurul său merge strună, Rea declarând că acum începe sezonul într-o stare mult mai bună decât anul trecut, când era cam surmenat după diferitele obligații contractuale care îl trimiseseră pe la evenimente mari prin Asia în extrasezon.
Un semn de îngrijorare pentru toți riderii din WSBK ar trebui să fie performanțele excelente ale lui Tom Sykes, aflat pe o motocicletă complet nouă. Deși noul BMW S 1000 RR este de-abia la începutul procesului de dezvoltare, Sykes a fost extrem de rapid atât la Jerez, cât și la Phillip Island, un circuit pe care nu s-a simțit niciodată extraordinar, având în vedere stilul său „stop & go”, care preferă frânările agresive și reaccelerările intempestive în locul stilului cursiv și constant necesar pe circuitul din sudul Australiei. Dar Sykes a fost al doilea clasat în a doua zi de teste, arătând un ritm absolut impresionant. Englezul de la BMW zâmbește și pare foarte relaxat, ceea ce ne dă de înțeles că ar mai avea niște ași în mânecă pe care nu i-a arătat încă. Colegul său de echipă, Markus Reiterberger, a mers decent și el, obținând al 12-lea timp, la trei sferturi de secundă de Sykes. Este foarte probabil ca BMW Motorrad să aibă în acest moment cea mai bună șansă pe care a avut-o vreodată în mondialul de Superbike.

Lowes a progresat mult în extrasezon. Anul trecut a obținut o victorie, anul acesta vrea mai mult.
În tabăra Yamaha lucrurile merg bine, dar nu spectaculos de bine. Alex Lowes a impresionat la Jerez, dar la Phillip Island a fost rândul lui Michael van der Mark să strălucească. Cel mai bine clasat pilot Yamaha la finalul testelor din Australia a fost însă Marco Melandri, noua achiziție a echipei satelit Yamaha GRT, care a trecut de la Supersport la Superbike în acest an. Motocicleta Yamaha pare să poată susține un ritm bun și nu uzează foarte tare pneurile, dar nu excelează în condiții de calificare, pe turul sec de pistă.
Un alt rider de urmărit în sezonul 2019 este Toprak Razgatlioglu. Turcul cu nume imposibil de pronunțat este elevul lui Kenan Sofuoglu și a preluat de la multiplul campion la Supersport viteza și stilul agresiv. Turcul nu ia prizonieri și anul trecut a obținut primul său podium. Anul acesta continuă cu echipa Puccetti și, cu ceva îndrumare din partea lui Rea, este foarte rapid, fiind al optulea în ultima zi de teste.

Conferința de presă de dinaintea începutului de campionat.
Testele de la Phillip Island au consemnat primele apariții oficiale ale noii echipe de semi-uzină Moriwaki Althea Honda. Cel mai bine clasat rider Honda în teste a fost Leon Camier, abia al 13-lea, în timp ce coechpierul său, veteranul japonez Ryuichi Kiyonari a fost al 15-lea. Camier spune că, odată cu trecerea de la structura Ten Kate la Moriwaki, cu suport de uzină accentuat, s-a schimbat totul. Baza pentru dezvoltare a fost motocicleta folosită de Honda în cursa de 8 ore de la Suzuka și echipa japoneză are o abordare de dezvoltare în pași mici, pe termen lung, de aceea nu se forțează rezultate extraordinare din prima. Camier s-a declarat mulțumit de cum merg lucrurile și de ce livrează deocamdată bolidul dezvoltat de HRC, dar știe că este abia la începutul unui drum foarte lung.
Primele antrenamente libere ale sezonului 2019 de World Superbike vor avea loc mâine dimineață devreme (la ora României). Sezonul 2019 începe și promite să fie mai incitant decât cel de anul trecut. Unele porțiuni ale sesiunilor de calificări și cursele vor fi transmise în direct de Eurosport 1, sâmbătă și duminică, începând de la ora 3:15 dimineața. Vor fi și reluări de-a lungul zilei, pentru cei care se trezesc mai greu. Programul Eurosport îl găsiți aici.
Poz. | Nr. | Pilot | Moto | Timp | Dif. | Dif. ant. |
1 | 19 | Alvaro Bautista | Ducati Panigale V4 R | 1:30.303 | ||
2 | 66 | Tom Sykes | BMW S1000 RR | 1:30.539 | 0.236 | 0.236 |
3 | 91 | Leon Haslam | Kawasaki ZX-10RR | 1:30.668 | 0.365 | 0.129 |
4 | 1 | Jonathan Rea | Kawasaki ZX-10RR | 1:30.722 | 0.419 | 0.054 |
5 | 33 | Marco Melandri | Yamaha YZF R1 | 1:30.760 | 0.457 | 0.038 |
6 | 54 | Toprak Razgatlioglu | Kawasaki ZX-10RR | 1:30.840 | 0.537 | 0.080 |
7 | 60 | Michael van der Mark | Yamaha YZF R1 | 1:30.911 | 0.608 | 0.071 |
8 | 11 | Sandro Cortese | Yamaha YZF R1 | 1:31.077 | 0.774 | 0.166 |
9 | 22 | Alex Lowes | Yamaha YZF R1 | 1:31.168 | 0.865 | 0.091 |
10 | 81 | Jordi Torres | Kawasaki ZX-10RR | 1:31.224 | 0.921 | 0.056 |
11 | 36 | Leandro Mercado | Kawasaki ZX-10RR | 1:31.328 | 1.025 | 0.104 |
12 | 28 | Markus Reiterberger | BMW S1000 RR | 1:31.376 | 1.073 | 0.048 |
13 | 2 | Leon Camier | Honda CBR1000RR | 1:31.443 | 1.140 | 0.067 |
14 | 7 | Chaz Davies | Ducati Panigale V4 R | 1:31.796 | 1.493 | 0.353 |
15 | 23 | Ryuichi Kiyonari | Honda CBR1000RR | 1:31.860 | 1.557 | 0.064 |
16 | 50 | Eugene Laverty | Ducati Panigale V4 R | 1:31.986 | 1.683 | 0.126 |
17 | 21 | Michael Rinaldi | Ducati Panigale V4 R | 1:32.083 | 1.780 | 0.097 |
18 | 52 | Alessandro Delbianco | Honda CBR1000RR | 1:32.979 | 2.676 | 0.896 |
19 | 17 | Troy Herfoss | Honda CBR1000RR | 1:33.130 | 2.827 | 0.151 |