Australianul Toby Price a câștigat Raliul Dakar 2019, terminând pe primul loc etapa finală, de la Pisco la Lima. Este a doua victorie în carieră pentru Price, care a început raliul la scurt timp după o accidentare la încheietura mâinii drepte, și a optsprezecea consecutivă pentru KTM, dintr-o serie începută în 2001!
Toby Price este, într-adevăr, un fenomen la ghidonul unei motociclete. Uriașul australian (1,88 m, 95 kg) trage de gaz, mai ales pe nisip, ca nimeni altul, mărturie fiind succesele pe care le-a avut în cursele de enduro în deșert de la antipozi. Dar Toby a devenit un pilot de rally-raid desăvârșit în ultimii ani. A început ediția 2019 a raliului în condiții nu tocmai optime, cu o încheietură dreaptă care îl durea constant, după ce și o fracturase cu mai puțin de o lună înainte de startul competiției.
Pe parcursul raliului, australianul nu a forțat niciodată cu adevărat, a încercat să-și menajeze încheietura și să termine mereu aproape de liderii de moment. Pe final, Price a început să urce în clasament pentru că, deși nu era niciodată fulminant de rapid, era mereu pe undeva pe-acolo.
La finalul etapei de ieri, Price era pe primul loc la general, cu Pablo Quintanilla la un minut de el. Dar speciala etapei de astăzi a fost una scurtă, la 112 km, așa că chilianul trebuia să tragă tare dacă voia să recupereze ecartul față de Price, un specialist al rulării în nisip și un fenomen în materie de viteză pură, chiar și accidentat cum era, cu încheietura care îi făcea din ce în ce mai multe probleme.
Dar Quintanilla, forțând, a făcut o greșeală și a căzut destul de tare la începutul specialei, pierzând minute bune, dar încercând să se ridice și să continue la un ritm ridicat, pentru a-și asigura măcar poziția a doua în clasamentul final. Price a pornit după pilotul din Chile pe traseu și a văzut că acesta a căzut și că pierde timp, dar a hotărât să tragă tare oricum, ca să termine raliul cu stil. Astfel, Price a câștigat anul acesta o singură etapă, cea de astăzi, dar a fost atât de consecvent încât le-a lăsat puține șanse adversarilor.
Ieri a fost încă o zi grea, căreia i-a căzut victimă Adrien van Beveren (Yamaha), cu un motor distrus. Francezul mergea și el constant în top 5 și era în lupta pentru victorie, dar a pierdut orice șansă cu puțin înainte de finiș. Ziua de ieri a fost atipică și câștigător a fost Michael Metge, pe Sherco.
Așadar, podiumul la final este dominat de KTM: Price câștigător, coechipierul său, Matthias Walkner (câștigătorul de anul trecut), al doilea și Pablo Quintanilla pe trei. Sudamericanul a reușit să-și păstreze poziția pe podium după ce a tras ca un erou, accidentat fiind, terminând speciala la mai puțin de 20 de minute de Price. De remarcat faptul că Pablo Quintanilla pilotează pentru echipa de uzină Husqvarna, adică este la ghidonul unui KTM cu altă siglă. Așadar, victorie aproape absolută pentru producătorul din Mattighofen în ediția 2019 a Raliului Dakar. Dezastru din nou pentru echipa de uzină Monster Energy Honda, care a pierdut piloții principali (Goncalves, Barreda, Brabec). Cel mai bine clasat pilot Honda este chilianul Jose Ignacio Florimo, al șaselea la general. Clasare excelentă și pentru fostul motocrosist american Andrew Short (Husqvarna), pe locul patru la general.
Sam Sunderland s-ar fi putut lupta pentru victorie, dacă nu ar fi primit penalizarea de o oră pentru start întârziat acum două zile. Astfel, englezul de la KTM termină abia al optulea. Laia Sanz, multiplă campioană de trial și enduro și pilot de uzină KTM, termină pe un excelent loc 11 un raliu căruia i-au căzut victimă mulți piloți puternici, cu experiență. Printre ei, din păcate, și al nostru Mani Gyenes, care se va întoarce în țară sâmbătă cu dezamăgirea provocată de abandonul în al nouălea Dakar din carieră, dar pe care îl vom primi ca pe eroul care ne-a demonstrat că este.