Desi mai are un an pana sa intre in productia de serie si cei de la Honda infirma cu inversunare acest fapt, echipa de la Motorcyclenews a facut sapaturi si a descoperit planurile secrete ale producatorului nipon legate de noua Africa Twin.
Modelul complet, in varianta finala, va fi prezentat in mai putin de un an si va aparea in showroom-uri ca model al gamei 2016. Oficial, cei de la Honda continua sa sustina ca modelul „True Adventure”, prezentat la salonul EICMA de la Milano in toamna, este doar un concept si reprezentantii Honda nu au oferit date tehnice despre acest proiect si nici macar nu au confirmat ca este vorba despre noua Africa Twin.
Motocicleta plina de noroi uscat care a aparut la EICMA in noiembrie se pare ca nu era doar murdarita pentru un plus de credibilitate, ci era vorba chiar de o motocicleta de test. Dupa ce a fost descarcata de senzori si echipamente de testare, a fost trimisa in Europa pentru Salonul de la Milano.
Cei de la MCN au stat de vorba cu directorul departamentului de cercetare si dezvoltare de la Honda si au descoperit si cateva informatii din dosarul de patent al japonezilor, reusind sa construiasca cea mai buna imagine (din punct de vedere tehnic) a motocicletei de pana acum.
Modelul se pare ca este in intarziere, fiind cu cel putin un an in urma programului initial, conform informatiilor din interiorul companiei, pur si simplu pentru ca proiectul implica foarte multa munca de dezvoltare. Alte modele noi au fost puse in asteptare din cauza acestei intarzieri.
Se stia ca motocicleta va fi propulsata de un motor cu doi cilindri paraleli de 1.000 cmc, motocicleta urmand sa fie capabila de performante foarte bune in off-road. Se pare ca va exista si optiunea unei transmisii automate cu dublu ambreiaj (DCT), cum avea exemplarul de la salon, pe langa sisteme electronice avansate dezvoltate in principal pentru pilotajul in 0ff-road, inclusiv controlul tractiunii si ABS, ambele decuplabile.
Directorul de dezvoltare pentru modele noi de la Honda, Shinji Aoyama, a declarat pentru MCN:
„Nu am denumit niciodata acest model Africa Twin! Este conceptul True Adventure (rade). Cu siguranta nu o vom lansa anul acesta, dar putem sa ne asteptam sa apara sezonul viitor, adica in 2016. Dupa cum puteti sa deduceti probabil din vanzarile totale de motociclete adventure la nivel global, cifrele noastre de vanzari in acest sector sunt sub asteptarile noastre, asa ca ne-am intrebat care sa fie pasul urmator. Privind situatia pietei, am decis sa incercam cu acest model. Vedem aceasta motocicleta impartita 50-50 intre off-road si on-road. Vom intreba foarte mlti oameni pana la intrarea in productia de serie cam ce cred ei ca ar trebui sa facem. Este greu in ziua de azi sa faci o motocicleta de strada care sa arate ca una de off-road adevarata si s-o omologhezi totusi pentru circulatia pe drumuri publice. De aici decurg niste probleme mari, caci se poate sa nu se omologheze motocicleta doar din cauza pneurilor de off-road.”
O alta sursa apropiata de compania japoneza a declarat pentru MCN:
„Acesta este un model complet nou si ideea este sa vina cu o motocicleta care combina cele mai noi tehnologii, sa o lege ca imagine de motocicleta de Dakar, pastrand in acelasi timp ideea de Africa Twin si de ce inseamna acel model pentru Honda, cu toata istoria sa.”
Idei din motocros
Ambitia celor de la Honda este sa faca noua Africa Twin viabila ca motocicleta de off-road, in ciuda motorului mare. Si asta inseamna sa faca modelul cat mai compact si mai usor. Configuratia cu doi cilindri paraleli ajuta, facand amplasarea celorlalte componente mai facila decat in cazul unui motor cu doi cilindri in V, caci nu exista un cilindru in spate ca sa incurca amplasarea amortizorului spate, reducand in acelasi timp costurile (injumatateste numarul de chiulase si de arbori cu came fata de un motor in V).
Dar cei de la Honda au mers si mai departe. O inovatie este airbox-ul patentat, impartit in doua parti, una de fiecare parte a lagarului furcii. Astfel se elibereaza spatiu in mijloc pentru rezervor, acolo unde ar fi fost montat un airbox normal. Rezultatul este ca noul model e ingust si poate folosi o sa in stil motocros, care ajunge pana pe rezervor. Cele doua radiatoare ale motocicletei sunt amplasate chiar sub jumatatile de airbox, permitand o cursa mai lunga a suspensiei fata si tinandu-le departe de pietrele aruncate de roata fata.
Motorul
Deci cei de la Honda refuza sa comunice oficial detalii tehnice despre Africa Twin, au inaintat mai multe dosare de patent pentru noul motor bicilindric paralel de 1.000 cmc. Configuratia cu doi cilindri paraleli este la fel cu cea de pe modelele existente CB500 si NC750 si preia elemente de design de la ambele.
Forma generala este conventionala, la fel ca a motorului de CB500 si spre deosebire de amplasarea aproape orizontala a cilindrilor vazuta la gama NC. La fel de CB500, Africa Twin are doi arbori cu came in chiulasa, in loc de unul singur, ca la NC. Dar, desi CB500 are un interval de aprindere de 180 de grade, noul motor are arborele cotit gandit pentru intervale de aprindere de 270 de grade, ca NC750, pentru a avea o livrare a puterii la fel cu cea a unui motor in V.
Patentele arata si existenta a doi arbori de echilibrare, in loc de unul singur ca la CB500. Gama NC a trecut la unul la doi arbori de echilibrare atunci cand cilindreea a crescut de la 670 cmc la 745 cmc pentru modelele 2014. Desi fiecare patent pentru Africa Twin are configuratia cu doi arbori, prototipului True Adventure prezentat anul acesta se pare ca ii lipseste al doilea arbore, montat in fata motorului, in partea de jos. Prototipului ii mai lipseste un element patentat – un canal intern de circulatie a apei intre chiulasa si pompa de apa, fiind adoptata o versiune externa.
Performantele vor depinde de ce alezaj si cursa va avea motorul, dar ne putem astepta la o putere de circa 110 CP, cu un cuplu maxim in jur de 100 Nm. Desi conceptul avea transmisia automata DCT, patentele arata ca versiunea de serie va fi disponibila si cu o cutie conventionala in sase trepte.
Este foarte probabil sa apare mai multe modele folosind unele dintre componentele dezvoltate pentru Africa Twin. Ne putem astepta ca motorul bicilindric de 1.000 cmc sa apara si pe modele naked, sport sau touring.
Sursa: Motorcyclenews.com