Din amintirile lui Kevin Schwantz

Iata-l pe texanul in varsta de 50 de ani comentand cateva instantanee reprezentative pentru fascinanta sa cariera, care l-a dus din motocros in competitiile de Superbike americane si in GP, unde a cucerit titlul la clasa regina in 1993 si unde a vrajit o lume intreaga cu depasiri la limita, victorii si accidente.

schwantz_transatlantic_race

Schwantz (34) pe Suzuki GSX-R 750, alaturi de conationalul Fred Merkel (1), pe Honda VF750R, in Marea Britanie, in cursele Transatlantic

Kevin Schwantz: „Daca te uiti aici mai cu atentie, vezi o motocicleta de uzina, apoi inca una si inca una. Mai este inca o motocicleta Rothmans Honda cu Roger Marshall in sa mai in spate. Fred Merkel avea o motocicleta decenta, dar ceilalti americani foloseau ce motociclete ni se dadeau acolo.

Fred si cu mine am castigat majoritatea curselor. Eu am castigat si am luat mai multe puncte decat oricine, asa ca eu am fost cel mai bun marcator in acel an. Dar, practic, eu cu Fred ne imparteam victoriile.

De aceea am decis sa venim ceva mai bine pregatiti din punctul de vedere al materialului de concurs in anul urmator. Apoi eu si Wayne (Rainey, n.r.) am castigat toate cursele. De la un an la altul, suportul de uzina pentru pilotii britanici scadea. Haslam a venit la un moment dat pe un VFR alb luat direct de pe strada. Si noi spuneam «Voi chiar sperati ca omul sa castige ceva cu aia?»”

schwantz_in_corkscrew

Schwantz la Laguna Seca, in Corkscrew, in 1989, o poza in care se vede foarte bine stilul sau de pilotaj mai neortodox

Americanul vorbeste despre stilul sau de pilotaj: „Cred ca stilul meu s-a dezvoltat pe masura ce incercam sa scot tot ce se putea din motocicletele pe care mergeam. Cred ca la nivelul la care sunt motocicletele de MotoGP de acum, cu toata electronica, cu cat iesi mai mult din sa te descurci mai bine.

Dar, datorita electronicii, nu vei fi niciodata nevoit sa reactionezi cum faceam noi pe atunci. De aceea vedem ca acum, de noua ori din zece cand se pierde aderenta inopinat, se lasa cu cazaturi. Pentru ca pilotii nu sunt acolo, pe mijlocul seii, sa simta clar cand se misca motocicleta. Se bazeaza pe electronica.

Si ce se vede aici, stiind cum e atunci cand cobori in Corkscrew, eu incarc cat mai mult piciorul din exteriorul virajului, incercand sa obtin mai multa aderenta. Asfaltul acolo este inclinat invers si eu incerc sa storc toata aderenta posibila.

Motocicleta are probabil cam 115 kg, nu aveam inca motorul big-bang, asa ca, daca pleaca, se intampla instantaneu. Si eu ma pun intr-o pozitie astfel incat, daca pleaca, sa pot sa ma ridic imediat din sa si sa compensez miscarea imediat.”

schwantz_haslam_crash

Schwantz isi asuma multe riscuri si avea parte si de multe cazaturi. Aici pare ca tocmai il scotea din joc pe Ron Haslam, in Marele Premiu al Marii Britanii din 1988, la Donington

Kevin spune: „Pur si simplu l-am doborat ca la popice. Era primul an cu frane de carbon. Se vede ca nu au inca capace pe discuri. Venind pe linia dreapta din spate, incercam sa mai fur o pozitie. Am apucat franele si nu mergeau, nu mergeau, apoi au inceput sa se incalzeasca, intr-un sfarsit.

Daca eram ceva mai experimentat poate nu ma panicam. Poate puteam sa trec printre doua motociclete si sa ies in nisip. Dar probabil ca l-am vazut pur si simplu pe Ron si m-am gandit: «O, rahat, intru in el!» si asta am si facut. Cred ca Ron se si calificase pe o pozitie foarte buna. Zaceam amandoi in nisip si ma gandeam: «Bai, as vrea sa am o lopata ca sa ma ingrop chiar aici.»”

schwantz_in copilarie

Cine-o fi pustiul?

Schwantz: „Sunt chiar eu. Masina aia pare sa fie un Chevrolet de la sfarsitul anilor ´60, asa ca presupun ca este cam 1970 si am cam sase ani. Pare ca as putea sa fiu calcat de masina aia daca da cu spatele. Aceea e prima casa in care am stat cand eram copil.

Bicicleta cred ca este o Schwinn Stingray. Imi placea scaunul lung pentru ca puteam sa stau cat mai in spate si sa merg mult mai usor pe-o roata. Era o strada pe acolo prin apropiere care avea stalpi de telefon din loc in loc si eu si prietenii mei tot incercam sa vedem pe langa cati stalpi putem sa trecem mergand pe-o roata.

Incepusem sa merg deja pe motociclete, dar nu acasa. Era mult mai simplu sa ma dau la magazinul moto al parintilor mei. Era un teren viran imediat langa si inca un spatiu mare vizavi, cu multe carari si copaci. Am mers pe prima motocicleta inainte sa implinesc patru ani: avea motor de masina de tuns iarba, manson de acceleratie si o placa mare pe cauciucul din spate pe post de frana.

Cred ca am invatat sa merg pe motocicleta inainte sa merg pe bicicleta. La inceput, cu bicicleta, ma gandeam: «De ce as vrea sa dau la pedale pe chestia asta?» Singurul motiv pentru care imi placea bicicleta era pentru ca puteam sa merg pe-o roata cu ea.”

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account