Istorie: Giancarlo Falappa – Inima de leu

Giancarlo Falappa este unul dintre cei mai talentati si mai spectaculosi piloti care au alergat vreodata in Mondialul de Superbike. Cariera sa, desi foarte scurta, este absolut fascinanta.

image

foto: Ducati, FotoAgencia.es, Bimota

Cand vine vorba despre piloti emblematici care au alergat in Superbike, primul nume care le vine in minte multora este „Regele” Carl Fogarty. Apoi vine inevitabil vorba despre Troy Bayliss, Troy Corser, Aaron Slight, Colin Edwards, Simon Crafar… foarte rar este rostit numele Giancarlo Falappa. Cu toate acestea, la sfarsitul anilor ’80, Falappa era unul dintre cei mai promitatori piloti dintr-un campionat de Superbike abia nascut.

Italianul, care si-a castigat supranumele „Il Leone di Jesi” (Leul din Jesi) printre conationalii sai, era un tip foarte talentat, complet neinfricat si extrem de pasionat de curse. Falappa s-a nascut in 1963 la Filottrano, in regiunea Marche a Italiei, in zona polului de motorsport din care au iesit piloti precum Rossi, Melandri, Simoncelli si atatia altii.

falappa-bimota-giancarlo-leone-jesi1

Falappa la inceputul carierei internationale, pe Bimota

Spre deosebire de pilotii de top de astazi, care incep competitiile aproape imediat dupa ce invata sa mearga, Falappa a inceput sa alerge in curse de motocros la 15 ani, folosind o motocicleta de cros italiana, Villa, acum disparuta. In 1981 a castigat campionatul italian de cros la categoria „Cadeti” si, din 1982 pana in 1984 a participat la Mondialul de Motocros pentru Motovilla, la categoria 250. Dar, daca motocicletele italiene erau suficient de performante pentru a face rezultate bune la categoriile mici si la juniori, in clasele unde ciclistica era foarte solicitata, precum cea de 250 cmc, producatorii japonezi detineau suprematia absoluta.

Giancarlo s-a lasat de curse pentru o vreme si a inceput sa-si caute de lucru. Dar, pentru ca nu gasea, s-a gandit sa revina la curse, dar de data aceasta la competitii pe asfalt. In 1987, italianul a dat un avans de un milion de lire, a luat un credit de inca 10 milioane si si-a cumparat prima sa motocicleta de curse de viteza, un Suzuki GSX-R 1100. Ce urmeaza ar trebui sa atraga atentia oricui stie cat de greu este sa mergi cu adevarat tare pe pista. Pana atunci, Giancarlo nu mai mersese niciodata pe circuit pe asfalt. S-a inscris la ultima cursa din campionatul italian pentru juniori, la Vallelunga, si a castigat cursa. Apoi motocicleta s-a platit singura, caci cu banii pe care ii castiga din premii putea plati ratele.

Astfel, tanarul Giancarlo se hotarase. Voia sa fie pilot de viteza. Cu palmaresul destul de respectabil s-a angajat la Bimota, unde, pentru a putea sa alerge pentru micul producator italian in Superbike-ul mondial, lucra in fabrica in timpul saptamanii si conducea camionul echipei cand mergeau la etape. Era mecanic, sofer si pilot de uzina in acelasi timp. Nu castiga cine stie ce bani, dar nu-l interesa, voia doar sa alerge. In 1988 a alergat in Campionatul Italian Sport Production cu o Bimota YB4, cu motor de Yamaha FZ750, si a castigat titlul.

1989-giancarlo-falappa-bimota-yb4-sbk

In 1989, Falappa debuta, alaturi de Bimota, in Mondialul de Superbike, obtinand victoria inca din prima cursa, la Donington. Si-a castigat rapid respectul celorlalti piloti pentru felul dur, dar corect, in care se lupta pe pista si admiratia publicului pentru wheelie-urile prelungi, stand in picioare pe scarite. De fapt, Falappa este considerat un pionier al acestei figuri intre pilotii de nivel mondial. Despre acest subiect, iata ce ne povesteste italianul: „Faceam asta pentru public. Mi se pare corect ca, daca oamenii platesc un bilet sa vina sa ne vada, sa le oferim un maxim de spectacol. Mi se pare de bun simt. Asa ca, daca tot ma pricepeam, ma ridicam pe o roata stand in picioare si, de multe ori, publicul era in extaz, pentru ca nu prea vedeau asa ceva pe atunci. La Donington, prin, ’93, am alergat pe ploaie si m-am distantat mult de tot la conducere. Le-am dat un tur tuturor de la locul sapte in jos. Si, pentru ca tot aveam avantajul asta, ultimul tur din cursa l-am petrecut mai mult pe o roata decat pe doua. Dupa cursa, un om din public a venit, mi-a strans mana si a facut plecaciuni: «Thank you, Mr. Falappa! You are the master!»”

La finele lui 1989, Falappa, desi avusese rezultate bune in primul sau an in WSBK, nu avea planuri clare pentru urmatorul an. Dar tot prin manevrele sale spectaculoase a atras atentia unui sef de echipa. Povestea care urmeaza este una adevarata. Marco Lucchinelli, fost campion mondial la 500 si, pe atunci, seful echipei de uzina Ducati in Superbike, mergea agale in Toyota sa pe autostrada. Cu o viteza maricica, ce-i drept, cam 170 km/h. Falappa, pe motocicleta, l-a ajuns din urma, l-a recunoscut si s-a gandit sa-i faca o farsa. Asa ca (la 170 km/h, va reamintim) a venit in dreptul masinii sale si i-a deschis usa in mers. Apoi a plecat spre orizont, pe o roata, in picioare pe scarite. Au oprit amandoi la prima benzinarie si Lucchinelli urla: „Falappa, esti nebun?!” La care Giancarlo, calm si zambitor: „Relaxeaza-te, Marco, era doar o gluma…” Din vorba in vorba, Lucchinelli l-a intrebat: „Ce faci la anul?” Falappa spune ca nu are nimic stabilit. „Atunci vino pe la mine maine, sa stam de vorba,” spune seful de echipa. A doua zi, Gianfranco Castiglioni, proprietarul Ducati de atunci, i-a facut un contract in cateva minute. Falappa era uimit. „Nu-mi venea sa cred ca, in sfarsit, cineva chiar avea sa ma plateasca sa fac asta,” povesteste italianul. Pana atunci, facuse pe soferul si pe mecanicul ca sa poata sa alerge, acum era pilot de uzina in toata puterea cuvantului.

1992-05-24 - Spa-Francorchamps - Pirovano, Mertens, Falappa,..._0

Start de cursa pe Spa-Francorchamps, in Belgia, in 1992

Dar norocul nu avea sa fie de partea lui Giancarlo pentru mult timp. Dupa un debut promitator alaturi de echipa Ducati, pilotul din Jesi s-a accidentat foarte puternic in Austria, pe circuitul Osterreichring. In calificarile din Austria, Falappa avea al doilea timp, in urma coechipierului sau, francezul Raymond Roche. Mai erau 5 minute pana la incheierea sesiunii, dar Falappa nu voia sa fie in urma francezului, care avea aceeasi motocicleta ca el. Asa ca a iesit din nou pe pista, pentru a obtine pole-position-ul, impotriva sfaturilor lui Lucchinelli. La 270 km/h, a cazut si s-a lovit puternic de un parapet de fier, care se afla foarte aproape de pista. A fost in coma timp de 19 zile si a avut 27 de fracturi. Era la un pas de moarte. De atunci, n-a mai putut sa-si ridice bratul stang mai sus de nivelul umarului, caci nu mai avea o mare parte din muschiul deltoid.

DcKx8BO

Falappa pe Ducati 916

Dar „Leul din Jesi” si-a revenit dupa acest accident care ar fi incheiat cariera multora si nu numai ca a participat din nou la curse, ci chiar s-a batut la varf in Superbike din nou, obtinand victorii de etapa si podiumuri. Chiar si asa, fara sa poata ridica bratul stang. In cursele pe ploaie, italianul din Marche era inegalabil. La un moment dat, daca ploua zdravan, ceilalti piloti spuneau: „Gata, castiga Falappa. Sa vedem cine poate termina pe doi.”

Falappa n-a ajuns insa campion mondial, poate si pentru ca era mai degraba genul de pilot care ori termina pe podium, ori in nisip. Tragea mereu la victorie si spunea: „Nu o sa fiu niciodata genul de pilot care doar merge de placere. Merg ca sa castig, de fiecare data. Mi-ar fi rusine de mecanici si de ceilalti oameni din echipa, de sponsori. Ei muncesc, fac sacrificii, doar ca sa merg eu de placere?”

Cariera carismaticului rider italian s-a incheiat definitiv dupa un alt accident, unul in care aproape si-a pierdut viata. In iunie 1994, Falappa era la un test privat al echipei Ducati, in Spania si testa un nou quickshifter, care ar fi trebuit sa-i permita sa schimbe treptele in timp ce era inclinat in viraj, un lucru pe care nu-l mai putea face dupa accidentul din ’90, caci piciorul sau stang nu mai avea suficienta mobilitate. Dar undeva s-a intamplat o defectiune, transmisia motocicletei s-a blocat si, odata cu ea, si roata spate a modelului Ducati 916 s-a  blocat. Telemetria a indicat ca Falappa mergea cu 138 km/h atunci cand s-a intamplat. Pilotul a fost aruncat in aer intr-un highside urias, apoi a aterizat in cap. Si-a pierdut cunostinta si a ramas in coma 38 de zile. Majoritatea oamenilor, daca se mai trezesc dintr-o astfel de coma, raman cu sechele serioase tot restul vietii. Falappa s-a trezit si si-a revenit complet, desi la inceput nu mai avea voce. A trebuit sa invete din nou sa vorbeasca, sa manance si sa mearga. Isi pierduse memoria si, timp de cateva luni, nu recunostea pe nimeni din jurul sau, nici macar pe proprii sai parinti. Peste trei ani, a incercat sa revina din nou pe o motocicleta de competitie, dar si-a pierdut cunostinta in timp ce mergea cu 220 km/h. Trebuia sa astepte cel putin cinci ani dupa revenirea din coma, dar italianul se gandise ca ar fi fost prea batran daca astepta si n-ar mai fi putut sa se lupte pentru victorie.

34206

Falappa in epoca moderna a Superbike-ului, alaturi de Tom Sykes

In cele din urma, Falappa s-a resemnat la o viata in afara circuitelor de viteza, devenind un fel de ambasador pentru marca Ducati si facand nenumarate vizite cluburilor de posesori Ducati din intreaga lume, pentru a-i incanta cu prezenta sa carismatica si cu povestile sale fascinante.

 „M-am intrebat de multe ori care este cel mai bun pilot pe care l-am vazut vreodata. Giancarlo Falappa era. Cand era in spatele meu, nu puteam sa ma concentrez.” Carl Fogarty

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account