BMW GS la 40 de ani: tinerețe fără bătrânețe

Din 1980 până în 2020: istoria modelului care a revoluționat segmentul motocicletelor adventure. A ajuns la vârsta mijlocie, dar este mai în formă decât oricând.

1980: G/S, prima generație

Povestea BMW în sectorul enduro-tourerelor a început în îndepărtatul an 1980 cu R 80 G/S, primul boxer bavarez gândit pentru aventuri pe orice fel de suprafață, inclusiv în Paris-Dakar. R 80 G/S era prima motocicletă adventure de cilindree mare și se impunea în cel mai dificil raliu din lume, Paris-Dakar, cu Hubert Auriol și Gaston Rahier la ghidon, de patru ori în anii ’80. Boxerul răcit cu aer, cu două supape pe cilindru, a avut o carieră foarte îndelungată, crescând până la 1.000 de centimetri cubi cu R 100 GS, în 1988, apoi trece la distribuția cu patru supape pe cilindru, în 1994. La jumătatea anilor ’90, primul G/S a reapărut ca model pentru nostalgici – așa-numitul R 80 GS Basic, foarte căutat astăzi de pasionații de enduro-tourere bavareze. Cea mai căutată versiune este însă rarisima R 80 G/S Paris-Dakar originală, cu șaua portocalie, coloristică BMW Motorsport și rezervor mărit, cu autograful legendarului Gaston Rahier.

  1. Se dublează supapele.

La salonul de la Frankfurt din 1993 debutează R 1100 GS, o motocicletă care și-a lăsat amprenta asupra sectorului enduro-tourerelor de cilindree mare. Pentru motorul boxer era un salt foarte mare pe scara evoluției: GS a preluat motorul boxer apărut pentru prima dată pe versiunea RS din anul precedent. Răcirea era mixtă, cu aer și ulei (cilindrii răciți cu aer, chiulasele cu ulei), injecția electronică, cu catalizator pe evacuare (opțional până în 1999), sistem de frânare cu ABS (și acesta opțional), dar, mai ales, un spor considerabil de cuplu și de putere (80 CP).

Pe stradă, noul model cu patru supape pe cilindru stabilește noi puncte de referință; nu mai este o „barcă” (termen tehnic care descrie o motocicletă care basculează puternic în suspensii la schimbarea de sarcină pe accelerare și frânare), ci acum se comportă ca o motocicletă sportivă. Precis, manevrabil și capabil de unghiuri mari de înclinare în viraj, modelul cu patru supape pe cilindru este cel care a dat naștere povestirilor ubicue despre GS-uri pilotate bine, care îi fac să plângă pe riderii de sportive pe drumuri șerpuite de munte. Meritul este al soluțiilor tehnice inovatoare pe partea de ciclistică, în primul rând al suspensiei față Telelever, care folosește o basculă cu monoamortizor, gândită pentru a elimina plonjarea suspensiei față pe frânare. Suspensia spate Paralever limitează reacțiile nedorite provocate de transmisia cu cardan. Rezultatul este o motocicletă agilă, cu o ținută de drum stabilă în orice situație, capabilă să transmită o senzație de încredere totală riderilor cu mai puțină experiență. Modelul din 1994 este cel care consacrează definitiv succesul gamei GS, cu peste 45.000 de exemplare vândute de-a lungul celor cinci ani de carieră, înainte să fie înlocuit de 1150.

R 1150 GS: asimetrie

În 1999 marele boxer a crescut cu 50 cmc. De această dată, motorul nou a ajuns prima dată pe GS, înainte de RS, RT, R și S. Dar, în timp ce celelalte modele (în afară de R 1150 R) se limitează la adoptarea noului propulsor, dar păstrează aceeași estetică și tehnologie, marele GS trece mai departe de schimbarea motorului și de facelift. Modelul este complet nou. R 1150 GS marchează premiera soluției estetice pe care BMW avea s-o folosească mulți ani ca element definitoriu pentru motocicletele sale sportive sau dinamice: farul asimetric, care îl înlocuiește pe cel dreptunghiular.

„Ciocul” este și el schimbat, fiind ceva mai grațios, păstrând funcția de conducere a aerului către radiatorul de ulei. Noi sunt și parbrizul care protejează mai bine și bordul care oferă mai multe informații. Rezervorul are tot 22 de litri. Motorul crește în cilindree, de la 1.085 la 1.130 cmc, prin adoptarea cilindrilor de pe modelul custom R 1200 C. Puterea ajunge la 85 CP la 6.750 rpm, cuplul la 98 Nm la 5.250 rpm, iar viteza maximă ajunge la 195 km/h. Performanțele sporite nu afectează consumul, declarat la 5,7 l/100 km la 120 km/h.

Cutia de viteze primește a șasea treaptă, cu raport de overdrive pentru a scădea turație la viteze de croazieră ridicate. Dar BMW se gândește și la riderii sportivi, oferind opțional o treaptă a șasea mai scurtă și folosindu-se de ocazie pentru a revizui suspensiile Telelever și Paralever cu o evoluție montată deja pe sportiva R 1100 S. Facil și manevrabil la orice viteză, R 1150 GS își arată gabaritul și masa doar în manevrele de pe loc, cu motorul oprit, unde necesită o oarecare forță, căci cântărește peste 250 kg și este destul de înalt.

2002: 1150 Adventure și motorul Twin Spark

În 2002 a debutat vasul amiral al gamei GS. Deși este masiv și are o atitudine mai stradală decât oricând, GS-ul este încă folosit în off-road și mulți sunt fascinați de ideea de ture prin locuri sălbatice și îndepărtate. Versiunea Adventure este o motocicletă gândită special pentru cei care visează la astfel de călătorii: inginerii de la Munchen au dezvoltat-o pentru cei care vor să se bucure de GS-ul lor în off-road și care au nevoie de o autonomie cât mai mare – de unde și rezervorul mai mare și suspensiile cu cursă mai lungă.

Pe roata față apar noile etriere de frână EVO care debutaseră anul precedent pe 1150 R, cu conducte de frână îmbrăcate în țesătură metalică, care îmbunătățesc rezistența la fading și ABS II (dezactivabil pentru folosirea în off-road). Motorul rămâne neschimbat în esență, dar primește aprinderea cu două bujii pe cilindru. La salonul Motor Show din 2002, BMW a prezentat noul boxer Twin Spark, care urma să fie montat pe toate modelele boxer din 2003. Nu se schimbă puterea maximă, dar puterea este livrată mai liniar.

Versiunea Adventure este gândită pentru cine vrea să călătorească în locuri îndepărtate: dacă e necesar, poate să funcționeze cu benzină normală (cifră octanică 91) și are un parbriz mai lat cu 12 cm în partea de jos și cu 5 cm în partea de sus și mai înalt cu 13 cm. Aripa față este mai lungă și mai lată. Motocicleta poate fi dotată cu un nou și robust sistem de genți din aluminiu, care devine rapid obiectul dorinței tuturor clienților de GS. 1150 GS Adventure va rămâne în producție până la finele lui 2006, deși versiunea de bază este înlocuită de noul 1200.

2004: primul 1200

Dacă 1150 a reprezentat o schimbare majoră față de 1100, cu 1200 GS-ul s-a schimbat complet, în esență, și a devenit în doar trei ani cel mai vândut model BMW din toate timpurile – în 2007 depășește pragul de 100.000 de exemplare, doi ani mai târziu familia GS ajunge la 500.000 de unități produse. Mai elegant, rafinat și performant decât oricând, 1200 debutează cu peste 15 CP în plus, dar, mai ales, 30 kg în minus față de precedentul 1150. Noul 1200 GS, ceva mai înalt decât predecesorul, dar cu o atitudine orientată ceva mai spre stradă, este acum și mai accesibil și mai bine finisat decât 1150.

Motorul său de 1170 cmc, cu o cursă mai lungă și un raport de comprimare mai mare (12 în loc de 10,5:1) față de motorul precedent, dezvoltă 100 CP față de 85 ai lui 1150, deși nu adoptă răcirea cu lichid pe care mulți o anticipaseră la primele poze-spion care apăruseră. Succesul vine practic imediat. Unii se plâng de sacrificarea pieselor din metal în favoarea celor din plastic, dar cura de slăbire cere anumite sacrificii, iar eficiența motocicletei se îmbunătățește remarcabil. În 2006 apare versiunea Adventure a lui 1200, tot cu rezervor mai mare (33 de litri față de 20 ai versiunii standard) și suspensii cu cursă lungă (șaua ajunge la 895 mm înălțime, față de 850), astfel încât vasul amiral al gamei GS devine aproape inaccesibil pentru cei care nu depășesc 1,80 m înălțime. Masa ajunge la 223 kg la gol, iar jantele sunt cu spițe.

2008: începe evoluția

După patru ani de carieră și de succes fulminant, în 2007 este prezentat „noul” 1200. Câteva retușuri estetice, dar nu schimbă prea mult linia GS-ului, și un spor de putere (105 CP), plus apariția unor soluții introduse cu ceva timp înainte pe gama K: sistem de reglare electronică a suspensiilor ESA-II, care prevede inclusiv folosirea în off-road, sistem de frânare Integral ABS-II, controlul tracțiunii ASC. Ultimele două, desigur, sunt decuplabile pentru folosirea în off-road.

În 2010 ambele variante primesc ultima evoluție a motorului 1200: chiulasa cu doi arbori cu came care apăruse prima dată pe HP2 Sport, care face motorul mai puternic la regimuri înalte și care duce puterea maximă la 110 CP. Ambele versiuni primesc pentru prima dată varianta de culoare Triple Black, care devine rapid foarte dorită. În mai 2011, BMW produce motocicleta cu numărul două milioane din lunga sa istorie. Un R 1200 GS, evident…

2012: apare răcirea cu lichid

La Intermot 2012 debutează revoluționarul model 2013 de BMW R 1200 GS, cu noul motor bicilindric dotat cu „răcire de precizie” (adică răcire mixtă apă/aer) de 125 CP și, mai ales, 125 Nm cuplu. Boxerul face un salt în secolul 21, adoptând o mulțime de soluții care au debutat pe modelul cu patru cilindri S 1000 RR: accelerația ride-by-wire cu moduri de pilotaj, controlul stabilității ASC și suspensiile semiactive Dynamic ESA.

Din punctul de vedere al dinamicii, GS-ul devine și mai eficient (crește lățimea pneurilor), dar, deși are moduri specifice pentru off-road, nu renunță la suspensia Telelever pe față. Un an mai târziu, conform tradiției, apare versiunea Adventure și motorul cu doi cilindri este revizuit ușor, prin creșterea masei volantei de inerție: modelul 2013 fusese considerat puțin cam… sălbatic de mulți clienți.

În 2017 apar noi schimbări: BMW prezintă versiunea standard și două variante – Rallye și Exclusive. Motorul Euro 4 păstrează aceleași valori de putere și de cuplu, dar este mai rafinat, iar ciclistica primește suspensiile cu pretensionarea reglată automat care fac din R 1200 GS prima motocicletă din lume cu suspensii active față și spate.

2018: apare motorul 1250 Shiftcam

Restul este istorie foarte recentă. Cu puțin înainte de saloanele de toamnă din 2018, BMW prezintă noul R 1250 GS. Ciclistica nu se schimbă aproape deloc, la fel ca estetica. Dar motorul face un salt enorm. Apare distribuția variabilă Shiftcam, puterea crește până la 136 CP (valoare de neconceput cu câțiva ani în urmă pentru un boxer BMW) și, mai ales, cuplul ajunge la 143 Nm. Versiunile la lansare sunt HP și Exclusive.

În 2020, boxerul BMW GS împlinește 40 de ani și se bucură de un succes mai mare decât oricând. Și abia așteptăm să vedem cum se continuă povestea…

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account