Fostul campion mondial și „rider coach” pentru Valentino Rossi, Luca Cadalora, expune câteva idei interesante despre starea actuală a Motomondialului.
Luca Cadalora este triplu campion mondial și este un pilot italian are a fost foarte aproape de a câștiga titluri mondiale în toate cele trei clasele, lucru pe care avea să-l reușească Rossi ulterior. Din 2016 până la finele lui 2018 a fost „rider coach”, adică antrenor, pentru Valentino Rossi, are 56 de ani, două fiice adolescente și s-a retras din lumea Motomondialului pentru a petrece mai mult timp cu familia.
Întrebat fiind de colegii de la Moto.it despre Rossi și despre Yamaha, spune că nu are clauze de confidențialitate în contract:
„Yamaha? Pot să vorbesc liber despre asta. Vorbesc des cu ei,” spune Luca „și chiar m-au rugat să merg la Misano să-i ajut la teste. Din ce am văzut la TV, luni la Brno nu au venit cu nicio noutate radicală: când se modifică subcadrul șeii, de obicei este o chestie de rearanjare a lucrurilor, de exemplu centrala electronică etc. Nimic mai mult. Dar am văzut și o altă poziție a scărițelor, deci… cine știe?!”
Cadalora este de acord cu cei care spun că în sezonul curent, în boxa lui Valentino Rossi nu funcționează totul cum ar trebui: „Mi se pare că lipsește un expert tehnic. Japonezii sunt tari, dar schimbul de informații între echipă și producător se face greu. Modelul 2019 pierde mult pe accelerare, așa că și la Austria va fi ca la Brno, în situația în care nu te poți apropia suficient de adversar ca să-l depășești pe frânare. Yamaha s-a pierdut pe undeva, ăsta e adevărul: motoarele mai puternice s-au dovedit a fi mai greu de controlat, motocicleta nu mergea bine deloc.”
Și pilotul? Luca îl respectă enorm pe Valentino Rossi, dar spune, în stilul maestrului Walter Villa: „Sigur că nu îi poți cere unui pilot de 40 de ani să facă ce face unul de 20.”
Și discuția ajunge la Quartararo, pilotul de 20 de ani. Cadalora spune că l-a impresionat mult când l-a văzut pe viu, la Mugello, este un pilot care e pe cale să câștige deja prima sa cursă și are un stil de pilotaj lin, nu unul agresiv, ca Vinales. Apoi spune despre Maverick că este un pilot greu de categorisit, încă nu a înțeles clar ce fel de pilot este acesta. „Sunt momente în care merge tare, foarte tare, dar nu știu dacă știe și el asta în timp ce pilotează…”
De la Morbidelli se aștepta la mai mult, poate nu s-a acomodat încă total. Și Marquez? „Marquez e înfricoșător, e un fenomen. Ceea ce a făcut la Brno în Q2… Dacă ești adversarul lui, îți vine să te sui în mașină și să pleci acasă! Nu am mai văzut așa ceva. Foarte tare. Riscă mult, nu se gândește mereu, sau, mai bine zis, se gândește doar la performanța maximă, nu la altceva.”
Despre Honda. Pentru fostul pilot italian, e clar că au făcut „un pas mare înainte” cu motorul. „Dar motocicleta este ciudată, foarte joasă pe spate… sunt sigur de un lucru: Honda nu-l va lăsa niciodată să plece pe numărul lor unu, știu că trebuie să facă orice pentru a-l ține aproape. Dar, dacă s-ar întâmpla să-l piardă, fără Marquez ar avea probleme pentru câțiva ani de acum încolo: cum vor face să pună la punct motocicleta aia? Doar el poate să o piloteze, parcă e făcută doar pentru el: i se închide fața de trei ori pe weekend în medie și Marc o salvează tot de atâtea ori; situații care, pentru alții, ar fi egale cu trei căzături.”
Lui Luca i se pare de-a dreptul teribil că ceilalți piloți Honda trebuie să se descurce cu modelul 2019. Și pentru Lorenzo situația e dificilă, clar: „Nu se va lăsa,” spune Luca, „va continua să tragă, dar e foarte greu. Pentru că la Ducati îl avea pe Dall’Igna pe care îl știa bine, el îl adusese acolo, îl asculta și îl înțelegea. La Honda, mă tem că oamenii de acolo nici măcar nu înțeleg ce le zice. Și nu se va schimba nimic până ca nu va crede cineva în el cu adevărat, cum a fost cazul cu mine la Yamaha, cu motocicleta pe care câștiga Rainey și pe care eu nici nu puteam s-o pilotez. Oricum, spre că Lorenzo va reuși să recupereze, pentru că este singurul care poate să-l bată pe Marquez și să facă cursele mai frumoase.”
Ducati este, și pentru Cadalora, singura motocicletă care poate sta lângă Honda. „Dar mereu le lipsește câte ceva… și nu doar pe partea tehnică. Eu chiar cred că Lorenzo s-ar fi descurcat foarte bine pe Ducati la Brno, dar așa, treaba a mers cum a mers, nu a fost nemaipomenit. Pe Dovizioso nu îl vezi niciodată încercând ceva deosebit, sau, mai bine zis, a încercat de câteva ori, dar nu până la capăt. În aceste condiții, ca să-l bați pe Marquez îți trebuie o motocicletă mult mai bună. Cum a fost cazul de multe ori anul trecut.”
În general, și pentru fostul antrenor al lui Valentino, clasa regină este plafonată în primul rând de pneuri. Dar Luca precizează că Michelin au îmbunătățit mult pneurile și azi se poate trage tare toată cursa, până la finiș. Nu ca în 2018.
„Dar,” punctează Cadalora, „prea mulți piloți se limitează la a-și face temele. Mi se pare că piloții s-au schimbat, parcă vin la un serviciu oarecare. Cel puțin asta e impresia mea, m-aș fi așteptat ca, uneori, mai ales în condiții deosebite în care ar merita să riști ca să faci diferența… să se întâmple ceva. Parcă pe vremuri era mai multă pasiune; sau poate mai multă ambiție…”
Concluziile lui Luca Cadalora: Suzuki este o motocicletă excelentă, piloții poate sunt încă puțin necopți, dar Rins aproape a ajuns unde trebuie, KTM are motor tare și se vede îmbunătățirea, iar Aprilia e de neînțeles.