MotoGP 2020: situația după primele teste

S-au încheiat ultimele teste din intersezonul 2019-2020 de MotoGP, cu rezultate oarecum previzibile. Întrebarea care rămâne, la urma urmei, este: cine va putea să pună presiune pe Marc Marquez anul viitor?

Echipele și piloții au testat mai întâi la Valencia, săptămâna trecută, apoi la Jerez, săptămâna asta. Pentru cei care continuă să spere la o luptă mai strânsă la vârful campionatului, poate chiar la un final al hegemoniei lui Marc Marquez, veștile sunt destul de bune. În ambele sesiuni de teste, Maverick Vinales a fost în mod clar cel mai rapid, cu o altă Yamaha, pilotată de Fabio Quartararo, imediat în urma sa. Marc Marquez, „spaima” tuturor, a terminat abia al șaptelea, respectiv al optulea în clasamentele testelor de la Valencia și de la Jerez.

Dar, din păcate pentru cei care speră la o luptă mai echilibrată la vârf, timpii din teste de obicei nu spun toată povestea. Vinales și Quartararo au fost foarte rapizi pe turul sec de pistă de multe ori, mai ales în a doua jumătate a sezonului, dar asta nu s-a transformat neapărat în victorii. În plus, Marquez a mers accidentat în teste (așa a și câștigat la Valencia), având umărul drept avariat în urma căzăturii de la Sepang. De altfel, campionul en-titre tocmai a fost operat la Barcelona de eternul doctor Mir și de echipa sa. Marquez are în față o perioadă destul de îndelungată de recuperare, dar situația este ceva mai bună decât anul trecut. Accidentarea de la umărul drept de anul acesta a fost mult mai lejeră decât cea la cel stâng de anul trecut, astfel încât operația a fost mai ușoară, spaniolul a ieșit din spital după doar o zi (față de trei zile anul trecut) și, deși va petrece și anul acesta sărbătorile lucrând asiduu pentru a se recupera alături de același fizioterapeut, Carlos Garcia, atunci când vor începe testele campionul en-titre va fi mult mai în formă decât în aceeași perioadă a anului trecut.

Așadar, Marc Marquez nu a tras foarte tare în teste, dar a lucrat destul de intens, în ciuda accidentării, pe care și-a accentuat-o în prima zi de teste la Jerez, printr-o căzătură exact pe umărul cu pricina.

Yamaha a venit cu un motor nou (cum era de așteptat) și un cadru foarte diferit de cel dinainte, o schimbare destul de radicală pentru un producător renumit prin faptul că tinde să facă schimbările foarte lent și treptat.

Motorul noii YZR-M1 este mai puternic decât cel dinainte, nimic de zis. Doar că și ceilalți producători par să fi făcut progrese în această direcție, astfel încât dezavantajul motocicletei din Iwata în materie de viteză maximă încă se face simțit, cu ecarturi de până la 10 km/h la capătul liniei drepte (scurte) de la Jerez. Vinales, de departe cel mai rapid în ambele sesiuni de teste, a rezumat foarte bine situația: „Senzația e bună. Timpii pe tur sunt foarte buni. Dar avem aceeași problemă – dacă nu avem un start bun, ne va fi foarte greu!”

Per total, situația este mai degrabă pozitivă pentru Yamaha, care a monopolizat primele trei locuri în primele teste de la Valencia. Rossi nu a fost atât de rapid precum colegii săi, dar s-a declarat destul de încântat de direcția în care merg lucrurile.

Și Suzuki lucrează la un motor nou (motor pentru care a fost descalificat pilotul de teste Sylvain Guintoli în etapa de la Valencia). Noul motor are ceva mai multă putere, pe care o livrează mai lin. Rins și Mir au testat și un nou cadru, ceva mai rigid în plan longitudinal pentru a face față mai bine pe frânare, dar care pierde ceva în viraj din această cauză. Marea întrebare este dacă producătorul din Hamamatsu va reuși să facă modelul GSX-RR (foarte reușit, de altfel) să meargă foarte tare și pe turul sec de pistă, pentru poziții mai bune în calificări în 2020.

Cei de la Ducati au venit cu foarte multe noutăți, piloții de uzină primind un cadru și un motor nou pentru testat, în timp ce Miller a testat mai mult motorul. Noul motor lucrează ceva mai rafinat, dar este în continuare foarte rapid în linie dreaptă. Toți trei piloții (Dovi, Petrucci, Miller) s-au declarat mulțumiți de îmbunătățirile în ținuta de drum a motocicletei în mijlocul virajului, acolo unde clasica problemă Ducati este subvirarea. Încă mai e de lucru în această direcție, spun ei, dar lucrurile progresează bine. Asta nu s-a văzut neapărat și în timpii pe tur, clasamentele fiind dominate de Yamaha și de Suzuki.

Honda i-a avut doar pe Marquez, Bradl și pe Crutchlow la datorie ca piloți de teste, căci Nakagami încă lipsește în urma operației la umăr, iar Alex Marquez de-abia se obișnuiește cu bestia RC213V. Marc a avut foarte mult de lucru, cu două prototipuri cu cadre diferite pentru 2020, plus motocicleta actuală de testat. Motorul se pare că s-a îmbunătățit puțin, dar necesită o schimbare completă a reglajelor sistemelor electronice. Se pare că problemele la capitolul electronică sunt cele care au dus la destul de multe căzături în teste pentru toți cei trei rideri.

Alex Marquez s-a obișnuit destul de repede cu Honda: la Valencia, la primul contact, termina al 20-lea, la aproape 2,4 secunde de Vinales, apoi, la Jerez, era al 17-lea și cel mai rapid dintre debutanți, la 2,2 secunde de lider (care la Jerez aproape a spulberat recordul absolut al pistei).

KTM are un cadru nou, cu o țeavă ovală lungă la exterior, care duce cu gândul la cadrele-pod din aluminiu ale adversarilor. Motocicleta virează mai bine, Pol Espargaro declarându-se foarte încântat și terminând în top 10 în ambele teste. Problema pentru KTM este că se pot baza doar pe Espargaro și pe Kallio pentru dezvoltare și testare, căci Oliveira nu are suficientă experiență și este încă pe tușă după accidentare, iar Lecuona și Binder sunt debutanți absoluți. Lecuona a impresionat în teste, fiind destul de rapid la Valencia (unde a alergat și în ultima etapă pentru KTM Tech3), dar la Jerez a terminat la 2,8 secunde de lider, fiind eclipsat de mai puțin experimentatul Alex Marquez. Brad Binder a mers decent, dar a spus că simte că limita e foarte departe și că de-abia începe să înțeleagă ce poate motocicleta de MotoGP.

Aprilia nu a testat cine știe ce noutăți, căci încă așteaptă un model RS-GP nou-nouț, în care echipa își pune toate speranțele pentru 2020. Acest nou model este radical diferit, dar marea schimbare pentru Aprilia a survenit la nivel de organizare, Massimo Rivola lucrând pentru a facilita comunicarea între departamente și angajând oameni noi, competenți, pentru a progresa.

Rivali, dar și buni prieteni. Aleix Espargaro și Maverick Vinales au făcut schimb de căști la Jerez.

Între timp, mai venit și o ultimă lovitură de teatru: Karel Abraham a fost exclus brusc din echipa Reale Avintia Ducati, în cele câteva zile dintre testele de la Valencia și cele de la Jerez. Managementul echipei a gestionat foarte prost situația, trimițându-i un mail cu o notificare de la un notar, în limba spaniolă, lui Abraham, cu o zi înainte ca acesta să plece spre Jerez pentru teste. Motivul oficial pe care i l-au dat cehului a fost întârzierea plății primei tranșe de către sponsorii personali ai acestuia către echipă, pentru 2020. Neoficial, se pare că se pregătește venirea lui Johann Zarco în echipă. Francezul a cam rămas fără opțiuni, odată ce echipa Marc VDS de la Moto2 a semnat cu Augusto Fernandez. În cazul în care Zarco va ajunge la Avintia, va trebui să-și ceară scuze pentru anumite remarci pe care le-a făcut anterior despre formațiunea spaniolă. Francezul a spus că are nevoie de o echipă de top ca să revină, iar Avintia nu sunt o astfel de echipă și nu vrea să se piardă și acolo.

Deocamdată intrăm în cea mai lungă pauză de MotoGP a anului, dar rămâneți pe fază, căci urmează o serie de articole despre tehnologia, istoria și situația Motomondialului.

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account