50 de ani de Gold Wing: iată cum a evoluat emblematica motocicletă Honda

Honda Gold Wing este una dintre motocicletele emblematice ale segmentul touring, încă de la lansarea sa, ca motocicletă naked de 1.000 cmc, în urmă cu jumătate de secol.

De-a lungul acestor cinci decenii, nava amiral a tourerelor Honda a crescut în ce privește cilindreea și dimensiunile, încorporând noi niveluri de confort, lux și tehnologie. Îți prezentăm mai departe care sunt reperele acestei fascinante evoluții.

 1972: Începutul, prototipul M1

O nouă echipă de proiectare se strânge sub bagheta lui Soichiro Irimajiri. Inginerul condusese proiectarea motoarelor de curse Honda cu cinci și șase cilindri în anii 1960. Noua misiune a echipei este să exploreze conceptul Grand Touring. Întrebarea care este pe buzele tuturor este „cât de rafinată și de luxoasă poate fi o motocicletă atunci când e concepută de la bun început ca o mașinărie pentru parcurgerea de distanțe mari?”

Drept răspuns, echipa creează prototipul secret M1. Acesta este propulsat de un motor boxer cu șase cilindri, răcit cu lichid, cu transmisie finală cu cardan. Aceste caracteristici se vor regăsi în varianta de producție Gold Wing, pe măsură ce aceasta va evolua. M1 îmbină performanța cu un nivel de rafinament necunoscut până atunci.

 1975: GL1000 Gold Wing

Primul Gold Wing este un model revoluționar, care deschide noi posibilități pentru călătoriile pe distanțe lungi. Puterea oferită de motorul boxer cu patru cilindri, răcit cu lichid, de 999 cmc, venea la pachet cu un nivel de rafinament nemaintâlnit până atunci pentru un vehicul  pe două roți.

Noii proprietari de Gold Wing ajung mai departe și mai repede decât fusese posibil înainte, pe o motocicletă, care de la bun început și-a creat o reputație legendară pentru fiabilitate.  În 1976, Honda sărbătorește succesul Gold Wing lansând Gold Wing Limited Edition, iar în 1979 se deschide prima fabrică  Honda din America, reflectând faptul că 80% din producția Gold Wing este exportată în Statele Unite.

1980: GL1100 Gold Wing și GL1100 Gold Wing Interstate

Dacă GL1000 refuza să fie încadrată într-o anume categorie de motociclete prin amestecul său de putere de superbike și confort de tourer, GL1100 – lansat după cinci ani de dezvoltare intensivă conform cererilor punctuale ale consumatorilor – definește Gold Wing drept un Grand Tourer prin excelență.

Motorul de 1.085 cmc este dezvoltat mai degrabă pentru cuplu decât pentru putere, în timp ce un ampatament mai mare oferă stabilitate sporită și mai mult spațiu pentru pilot și pasager. Suspensia asistată cu aer stabilește noi standarde pentru confort. În același timp, GL1100 Interstate introduce ideea de „touring la cheie”, cu carenajul, valizele și topcase-ul montate din fabrică.

1982: GL1100 Gold Wing Aspencade

Cel mai luxos Gold Wing de până atunci oferă o gamă inegalabilă de dotări standard, de la instrumente de bord LCD și radio până la un compresor de aer la bord.

1985: GL1200 Limited Edition

Poziționarea pe piață a Gold Wing devine mai puternică prin întreruperea producției pentru GL1200 standard, și lansarea ediției limitate GL1200, cu injecție computerizată de combustibil, sistem audio cu patru difuzoare, cruise control, suspensie spate automată, un computer de călătorie și vopsea aurie metalizată.

1988: GL1500 Gold Wing

Brief-ul pentru această motocicletă era unul extrem de exigent: noul Gold Wing trebuia să fie mai silentios, mai fin, mai rapid, mai confortabil și mai performant în viraje! Echipa de dezvoltare GL1500 evaluează 15 modele diferite pentru care s-au realizat în total 60 de prototipuri!

Rezultatul este un tourer de lux cu șase cilindri, atât de rafinat, încât stabilește un punct de referință care continuă să domine industria motocicletelor timp de mai bine de un deceniu.

2001: GL1800 Gold Wing

Rezultatul unui proces de dezvoltare care s-a întins pe parcursul a opt ani, GL1800 a condus numele de Gold Wing pe noi culmi. Echipa de dezvoltare a fost condusă de Masanori Aoki, în al cărui CV regăsim CBR250RR, CBR400RR și mult lăudatul CBR600F3.

Așa se face că Gold Wing devine senzațional și din punct de vedere al dinamicii de pilotaj. În cuvintele lui Aoki-san: „Rolul meu a fost să adaug mai mult fun-factor, să construiesc un Gold Wing care să ofere accelerație și manevrabilitate asociate în mod normal cu motocicletele sportive”.

Sunt testate diverse opțiuni de propulsoare, toate sunt respinse, iar GL1800 este lansat cu un motor cu șase cilindri opuși orizontal, montat într-un cadru din aluminiu. De menționat și că în cursul dezvoltării motocicletei au fost brevetate nu mai puțin de 20 de inovații tehnologice.

2006: Primul airbag din industria moto

Lansat inițial în SUA, acest model încorpora primul airbag din lume pe o motocicletă de serie, precum și stopuri și instrumente de bord revizuite.

2011: stil nou

Gold Wing capătă un nou aspect sub conceptul de design de „agresivitate maiestuoasă”. Vitalitatea și manevrabilitate motocicletei se reflectă în aspectul care este în același timp și elegant și impunător dar și dinamic.

Capacitatea de stocare este crescută la 150 de litri, iar un nou sistem audio cu șase difuzoare oferă mai multe opțiuni de conectivitate. Modelul japonez, prezentat în această imagine avea și ștergător de parbriz.

2013: Gold Wing F6B

Model customValkyrie (1996-2003) , dar și ediția limitată (2003) – ambele vândute în SUA – au folosit motorul Gold Wing. În 2013, familia Gold Wing câștigă un al doilea membru cu Gold Wing F6B dezbrăcat de carene, lung și jos: o motocicletă unică, personalizată, în stil Bagger, plină de personalitat.

2014: Gold Wing F6C

Iată a treia motocicletă care intră în familia Gold Wing. Cu a sa siluetă joasă, agresiv și musculos, Gold Wing F6C a fost o injecție cu adrenalină în arena motocicletelor power cruiser.

2018: GL1800 Gold Wing

Reînnoit din temelii, Gold Wing se prezenta în 2018 cu un motor și un cadru concepute pentru optimiza pachetul oferit de motocicletă și pentru a maximiza plăcerea pilotului.

În funcție de variantă, s-au economisit până la 48 kg față de generația anterioară. Un nou concept de furcă a permis motorului să fie mutat mai în față, oferindu-se astfel mai mult control și stabilitate. Motorul cu șase cilindri a fost reproiectat, furnizând o avalanșă de cuplu și de putere.

Accelerația tip throttle by wire le transferă pe șosea printr-o nouă transmisie, disponibilă atât în versiune manuală cu șase trepte cât și în versiune cu șapte trepte cu dublu ambreiaj (DCT). Noi funcții precum sistemul Smart Key, Apple CarPlay și conectivitate Bluetooth aduc și mai mult confort.

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account