Adevărul este că nimeni nu a putut să dea o explicație de ce Yamaha XV 1600 se numește Road Star în America și Wild Star în Europa. Dar, la fel de adevărat este și faptul că pe nimeni nu a deranjat acest lucru.
La fel cum nimeni nu s-a supărat atunci când Yamaha a intrat pe un teritoriu ce poate fi mai degrabă descris drept tipic Harley-Davidson. Chit că japonezii au garnisit cei doi uriași cilindri dispuși în V și răciți cu aer cu cele mai moderne soluții inginerești ale acelor vremuri. Spre deosebire de ceea ce făcea Harley pe atunci.
Pentru că acum, Yamaha nu mai produce cruisere, dar seria MT se bucură de un răsunător succes – vom vedea mai târziu de ce spunem asta, iar Harley-Davidson a trecut de la conservatorism la progresism. Așa că putem spune că acest cruiser Yamaha vine din alte vremuri, producția sa desfășurându-se între anii 1999 și 2014. 1.602 cmc și un cuplu de 134 Nm au încântat generație după generație de motocicliști, reprezentând în același timp și o excelentă bază de plecare pentru creațiile artiștilor custom.
Desigur, fiind vorba despre un cruiser, caii putere sunt doar un număr: 62.6. Relația lor cu “restul” motocicletei, care, cântărește nu mai puțin de 332 de kilograme fără fluide, este una specială și te face să citești sau să recitești articolul lui Marius Băcilă, „Ce e mai important: puterea sau cuplul?”
Cei aproape 63 de cai au fost tratați însă cu toată seriozitatea: cei doi cilindri sunt placați cu un aliaj special, respiră fiecare prin patru supape, cu actuatoare hidraulice, există un arbore de echilibrare, iar transmsia finală este pe curea. Nu e greu de înțeles de ce s-a făcut tot acest efort: încă de la 1.000 rpm, XV 1600 își pune la dispoziție aproape tot cuplul, manevrarea pârghiei schimbătorului până în treapta trei fiind un fascinant ritual. Despre care se spune că, trăit în șaua joasă a unui Wildstart oferă o experiență asemănătoare cu cea a unei catapulte. Diferența față de o catapultă e că prea puțini dintre cei care au încercat-o s-au mai întors să povestească cum e, dar fiecare posesor de Yamaha Wild Star vorbește despre asta, iar și iar.
În 2004, capacitatea propulsorului a fost crescută la 1.670 cmc, iar în 2008 s-a trecut de la carburație la injecție de carburant. În rest, XV 1600 Wild Star a rămas neschimbată de-a lungul anilor, existând în schimb mai multe ediții speciale, cu o varietate de echipări. Desigur, „cantitatea” de crom poate doar să crească atunci când vorbim despre un pachet „S”, dar și jurnaliștii moto și „cruiseriștii” s-au pus de acord că acest crom este exact atât cât trebuie pentru a încânta și nu zgâria ochiul.
Cât despre șasiu, furca cu o cursă de 140 mm lucrează într-o manieră care nu strică serenitatea tipică unei ture cruising, atunci când mergi pe drumuri ce îți oferă peisaje și viraje și nu cea mai rapidă deplasare. Cât despre amortizor, zona lombară nu are nimic de obiectat. În ciuda greutății și a unui ampatamentului de 1.685 mm, Wild Star este foarte ușor de manevrat odată ce motocicleta pleacă de pe loc.
Cât despre frâne, să recunoaștem că atunci când vine vorba de motociclete cruiser, acestea au fost mereu privite cu puțină ironie. Ceva în genul da, își fac treaba, te încetinesc dar nu sunt grozave, nu oferă feeling, etc. Corect, dar, cum ar fi ca producătorii să monteze pe acest tip de motociclete frâne „performante”? Să ne gândim în termeni de cuplu și nu cai putere, să ne gândim la masă și să medităm puțin la câtă energie kinetică au frânele de gestionat în acest caz. Iar în acest caz, soluția este să o iei cu binișorul și nu vrei ca, producător, să pui un brici prea ascuțit în mâna clientului. Așa că Yamaha a testat foarte mult sistemul de frânare – două discuri de 298 mm pe față, cu etrieri cu patru pistonașe și un disc spate de 320 mm, pentru ca pachetul oferit să fie unul cât mai echilibrat. Privind cifrele, acestea sunt oricum impresionante.
Se spune că dacă ai grijă de ea, Wild Star îți va permite să te bucuri de latură eclatantă a motociclismului – cuplu, aspect, masivitate – mult și bine! Desigur, trebuie avut grijă la câteva aspecte atunci când iei în vizor această motocicletă. Cel mai important se spune că e felul în care sună motorul. Care oricum, nefiind răcit cu lichid, lasă să se audă destule în ce privește viața sa interioară. Într-un fel, putem spune că motocicleta îți vorbește și își pune singură diagnosticul. Desigur, un mecanic experimentat e cel mai în măsură să … prescrie rețeta și intervenția. Pompa de ulei, rulmenții lagărului furcii, amortizorul și funcționarea normală a transmisiei, toate trebuie verificate înainte de o eventuală achiziție.
Ca de obicei, am găsit un exemplar și din această motocicletă, o raritate pe meleagurile noastre, la prietenii noștri de la MotoMus. Și nu vorbim despre orice exemplar, ci despre un un Wild Star Silverado, dotat cu parbriz înalt, set coburi din piele, scărițe și pedalier din aluminiu masiv și un crash bar. Evident că asta nu e o motocicletă cu care să faci naveta și o uiți sub o husa iarna undeva în fața blocului ci e genul de motocicletă care te îndeamnă să o „bibilești” pentru că altfel, ce fel de cruiserist ai fi? Râdem, glumim, desigur, dar acest Wild Star Silverado cu siguranță a fost îngrijit, la cum arată. Vorbim aici despre 22 de ani!
Așadar, dacă parte din ideea ta de a te da cu motorul este să ai între picioare și ceva cu o capacitate mai mare decât a multor mașini din ziua de azi, am fi ipocriți să spunem că nu înțelegem. 1.6 este … 1.6! Și, am rămas datori cu o explicație, modernitatea tot a avut ceva de câștigat de pe urma Wild Star, pentru că propulsorul de 1.670 cmc a fost folosit ca și inimă pentru nimeni alta decât MT-01. Iar ce înseamnă astăzi numele MT pentru Yamaha și pentru motocicliștii din toată lumea, știm prea bine!
Trebuie să știi că, la fel ca în cazul oricărei motociclete second hand achiziționată de la MotoMus, și aceasta beneficiază de garanție de 12 luni. Totodată, dacă nu te împaci cu motocicleta, în termen de zece zile calendaristice de la data achiziței sau în limita parcurgerii a 300 de kilometri, poți cere înlocuirea motocicletei cu alta de aceeași valoare sau mai scumpă.