Vestea a apărut ca un fulger pe cer senin. Yamaha este singurul producător care a fost prezent de la început, prima motocicletă care a câștigat raliul – o legendă în rally-raid, pe scurt.
Yamaha a anunțat astăzi că renunță la Raliul Dakar și la rally-raid. Nu știm încă exact de ce. După mulți ani de absență ca echipă oficială, Yamaha revenise de ceva vreme în Dakar cu un proiect foarte bine pus la punct. Andrea Mayer, soția lui Stephane Peterhansel, era la cârma echipei, aveau un pilot de top în persoana lui Adrien Van Beveren, care s-a apropiat foarte mult de podium și chiar de o posibilă victorie la Dakarul de anul acesta, plus un pilot experimentat și o valoare sigură în americanul Andrew Short.
Echipa era una mică, ce-i drept, dar care se putea lupta cu echipele enorme ale celor de la KTM și de la Honda. Erau un fel de David contra lui Goliat, dar obțineau rezultate peste așteptări. Dar, puțin peste o lună după locul patru obținut de Van Beveren, Yamaha vine cu vestea-bombă, într-un comunicat laconic, care spune deja din titlu tot ce trebuie să știi: „Yamaha se retrage din Dakar și din Campionatul Mondial de Raliuri Cross-Country”.
De ce? Încă nu se știe. Nimeni nu știa, nici foști mari piloți de rally-raid asociați de-a lungul carierei cu Yamaha, precum Stephane Peterhansel și Alessandro Botturi. Este posibil ca niponii să se concentreze pe producția unei motociclete pentru Dakar, mai simplă și mai accesibilă decât concurentele de la KTM și de la Honda, disponibilă pentru clienți.
Motocicletele Yamaha au participat la fiecare ediție a Raliului Dakar de până acum, câștigând primele două ediții, cu Cyril Neveu la ghidon. Stephane Peterhansel a câștigal șase ediții în anii ’90, iar Edi Orioli a obținut una dintre cele patru victorii ale sale în Dakar la ghidonul unei motociclete Yamaha. Motocicleta din Iwata a continuat să urce pe podium și în anii hegemoniei KTM, cu piloți precum David Fretigne, Helder Rodriguez și Olivier Pain.