După recentele upgrade-uri de care s-au bucurat crosserele de 250, 125, 85 și 65 cmc, pentru 2023, Yamaha și-a concentrat toate forțele pe „nava amiral” a acestei categorii, YZ 450F.
Deși pentru cineva care a urmărit de-a lungul anilor dezvoltarea acestui model era greu de imaginat în ce fel acesta ar mai putea fi reînnoit din temelii, inginerii japonezi nu au dezamăgit.
Chiar ei spun însă că nu i-a interesat să introducă noi tehnologii doar de dragul de a folosi noi tehnologii, concentrându-se în schimb pe pilot. Și nu doar pe un anumit tip de pilot ci pe întreaga tipologie a motocrosistului, de la profesionistul cu experiență la curse, la războinicul de weekend.
„Cumva”, în tot acest proces descris de către Yamaha drept „rider – centric”, noul YZ450F a ieșit de pe linia de producție la doar 109 kilograme cu toate plinurile făcute și cu 5% mai puternic. Iar aceste 5% ar trebui să se facă simțite, întrucât vechiul model cântărea cu 2.3 kilograme mai mult!
Ce s-a întâmplat? Yamaha spune că propulsorul înclinat posterior a trecut prin cea mai consistentă „revizie” din 2010 încoace. Aceasta înseamnă că a fost instalat un piston nou și mai ușor, într-un nou cilindru, care se turează cu 500 rpm mai sus, grație unui lanț de distribuție mai precis. Airbox-ul și admisia de aer au fost reproiectate, generându-se un vortex care separă praful de aer prin forțe centrifugale, aplicate înainte ca acestea să ajungă în filtrul de aer, cu o formă mai rotundă.
Noul ambreiaj este cu 0.75 kg mai ușor decât precedentul, fiind acum format dintr-o singură piesă, care renunță și la arcurile convenționale, în favoarea unora tip disc. Sistemul de răcire a fost și el updatat, la fel ca și sistemul de ungere.
Cadrul tip grindă dublă din aluminiu are acum joncțiunea între grinzile rezervorului și jugul furcii plasată cu 15 mm mai jos, la fel ca și joncțiunea între grinzile rezervorului și downtube, a cărui rigidate este mai crescută. Montantul frontal al motorului are acum 4 mm și trei șuruburi, spre deosebire de cel anterior, care avea 8 mm și un singur șurub.
Conceptul care descrie setul de plastice al noii Yamaha YZ450F este „Horizontal Movement”. Totul este mai compact și mai integrat. Au fost eliminate complet fantele necesare admisiei aerului, astfel încât carenajul lateral este cu 50 mm mai redus, iar rezervorul e mai îngust. Împreună cu noua șa și capacul filtrului de aer, YZ450F prezintă un profil mult mai plat și mai… jos.
Totuși, la nivelul triunghiului scărițe – șa – ghidon apar surprize, întrucât înălțimea la care se află șaua a crescut de fapt cu 5 mm, iar în ce privește profilul ei sagital, acesta este mai rotunjit, permițând mult mai multă mobilitate din partea pilotului. Iar faptul că scărițele au fost coborâte cu 5 mm nu poate decât să convină riderilor mai înalți. Ceilalți nu trebuie însă să își facă griji, întrucât ghidonul se poate regla pe patru poziții.
La nivel de suspensii, furca de la KYB a fost înzestrată cu valve noi, iar aplicația Power Tuner oferă informații și recomandări clare privind reglajele, eliminându-se „bâjbâielile” în ceea ce privește reglajele din partea pilotului. Frâna spate, extrem de importantă în menținerea controlului direcțional a fost echipată cu un nou furtun, mai puțin rigid, care permite pilotului să „simtă” ce efect imediat au comenzile sale.
Sistemul de control al tracțiunii oferă acum două niveluri de asistență, poate fi controlat prin Yamaha Power Tuner și se poate decupla. Sistemul Launch Control oferă acum funcția „rev limit”, se poate seta în incremente de 500 rpm între 6.000 și 11.000 rpm, permițând riderului să se concentreze pe a ajunge primul în primul viraj, fără a-și mai face griji de cât de mult turează motorul. Sistemul recunoaște momentul în care faza de start s-a încheiat și se dezactivează odată ce se cuplează treapta trei a cutiei de viteze.
Noile Yamaha YZ450F vor deveni disponibile în luna noiembrie a acestui an, în două culori, Icon Blue ș Monster Black.