Cel mai dur test de anduranță: BMW F 800 GS la Serres Rally

Cel mai dur test de anduranță: BMW F 800 GS la Serres Rally

Cu vreo două săptămâni în urmă, vă povesteam despre hotărârea mea de a înfrunta traseul de la Serres Rally în șaua motocicletei mele adventure, BMW F 800 GS. Acum, după ce am terminat raliul, să vedem cum s-a descurcat materialul de concurs.

dsc_0709

Prima zi și primul curs de apă dintre cele 40-50 pe care aveam să le traversăm.

Dacă ar fi să rezum calitățile lui F 800 GS într-un singur cuvânt, acesta ar fi „indestructibil”. Când am intrat prima dată pe traseu, înainte să înceapă cursa propriu-zisă, mi-am dat seama deja că aveam o misiune mult mai dificilă decât credeam inițial. Traseul, pe care îl văzusem în filmele de prezentare ca pe unul tipic de rally, cu forestiere largi și teren destul de plat, fără obstacole problematice, era de fapt destul de enduristic, cu urcări abrupte presărate cu trepte din piatră și coborâri de-a dreptul nebunești pe trasee cu șleauri și bolovani.

dsc_0884

Startul ceremonial. Nu credeam că motocicleta va arăta la fel după încă șase zile de concurs. Și totuși…

BMW F 800 GS, deși foarte competent pentru un enduro-tourer, nu era în elementul său pe o mare parte a traseului. Acolo aveai nevoie de greutate mai mică și suspensii cu o cursă mai lungă și amortizare mai fermă. Dar, chiar și așa, bavarezul bicilindric a trecut prin locuri pe unde, în mod normal, m-aș fi gândit de două ori dacă să încerc chiar și în șaua unei motociclete de enduro. Motorul are suficient cuplu cât să tragă bine la turații joase în treapta a doua, păstrând și o motricitate destul de bună chiar și pe nisip. În același timp, motocicleta este foarte bine echilibrată și ușor de controlat, chiar și în momentele în care suspensiile ajung la capătul cursei și utilajul ricoșează din pietre ca o minge, la viteze nu tocmai mici. Deși nu am cine știe ce experiență în enduro, mi s-a părut că GS-ul mă ajuta în fiecare moment, în loc să mă încurce. Pe traseele dificile găsea aderență și urca, pe coborâri lucrurile rămâneau mereu sub control, chiar și unde mi se părea că totul e pierdut și că o să ajung să fac tumbe la vale, iar pe zonele rapide pilotajul era o adevărată plăcere. Derapajele controlate în treptele a treia și a patra, pe traseele sinuoase din munții Greciei, au fost unele dintre cele mai plăcute lucruri pe care le-am făcut vreodată pe motocicletă.

dsc_0144

După 9 ore la ghidon, dintre care ultimele două pe ploaie torențială, la 11 grade, iese soarele din nou. Manșoanele încălzite au valorat greutatea lor în aur.

Cam toți riderii care participau cu motociclete de enduro mai aveau câte o problemă, mai erau nevoiți să repare câte ceva, să strângă șuruburi și să facă mici ajustări. Al meu GS, însă, necesita doar obișnuita curățare a filtrului de aer plus curățarea și ungerea lanțului. Am schimbat o singură dată uleiul, la jumătatea raliului și un pneu spate Pirelli Scorpion Rally după patru zile.

dsc_0746

Bătălia a lăsat urme, dar nu atât de mari cât aș fi crezut. Cred că bolovanii în care am căzut s-au stricat mai tare.

Asta deși am supus motocicleta unui tratament nemilos: sărituri, trepte și bolovani luate la viteze măricele, nisip, urcări nesfârșite cu ambreiaj patinat, treceri prin zeci de cursuri de apă. Motocicleta a ajuns pe jos cam de 20 de ori de-a lungul raliului, uneori în „rock gardens” pline de bolovani ascuțiți. Dar are doar câteva zgârieturi pe carene și o pedală de schimbător ușor îndoită. Desigur, aici și-au spus cuvântul și scutul metalic original BMW, plus crash-bar-ul SW Motech. Dar este vorba și de faptul că F 800 GS este construit ca un tanc și suportă abuzul incredibil de bine. Sincer, la cum începuse cursa, mă așteptam să schimb cel puțin o manetă și o pedală de-a lungul săptămânii de competiție. Dar n-am schimbat nici măcar un șurub.

20160827_172136

În ziua dinainte de start, în așteptarea verificării tehnice. Motocicleta era pregătită, eu mai puțin.

O altă surpriză a constat în eficiența și durabilitatea plăcuțelor de frână. La 22.500 km, încă am plăcuțele de frână originale BMW pe față, care nu doar că funcționau perfect în condițiile dificile din raliu (mult nisip, praf, ocazional apă și noroi), dar încă mai au „carne” după o utilizare atât de îndelungată și de intensă! Desigur, costă mai mult decât dublu față de orice plăcuțe aftermarket, dar se pare că merită banii.

dsc_0784

Start în prima specială. Pe porțiunile plate, puterea și cuplul făceau din F 800 GS o adevărată rachetă.

Un alt plus la care nu mă așteptam a fost modul Enduro. Deși inițial nu mi s-a părut cine știe ce chestie, l-am folosit destul de mult în raliu pentru că îmi era greu să dozez fin frâna spate cu cizmele butucănoase de enduro și de multe ori o blocam excesiv, mai ales pe coborâri. În modul Enduro, însă, ABS-ul intră mai târziu și permite un anumit grad de blocare a roții, dar ține lucrurile sub control în permanență. Am avut un singur moment când ABS-ul a fost contraproductiv, la o frânare la vale la viteză destul de mare, unde am depășit locul în care voiam să opresc cu doi-trei metri. În rest, ABS-ul în modul Enduro a funcționat ireproșabil. Controlul tracțiunii a fost oprit în permanență.

img_2893

În plină specială, în ziua a treia. Derapajele au fost la ordinea zilei.

Consumul mediu afișat de computerul de bord înainte de start era de 5,0 l/100 km. Pe timpul concursului, consumul mediu a crescut la un 6,5 l/100 km, oricum mai mult decât decent având în vedere regimul de folosire. Am alimentat pe traseu doar în două zile, dar doar într-una dintre ele a fost nevoie cu adevărat.

dsc_0751

Pneurile Pirelli Scorpion Rally și-au făcut treaba destul de bine. Umblă zvonul că jantele de F 800 GS sunt sensibile, dar mie nu mi-au făcut nicio problemă, în ciuda abuzurilor. Nu am folosit mousse, ci camere heavy-duty.

Una peste alta, deși a fost o achiziție făcută cu rațiunea, nu cu sufletul, pot spune că, după o săptămână în care am flirtat constant cu limitele mele și ale motocicletei, m-am atașat puternic de acest F 800 GS. Niciodată n-am fost genul care pune nume motocicletelor, dar încep să mă gândesc destul de serios să-l botez pe bavarezul acesta. Oare „Panzer” sună prea tare a clișeu?

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account