Custom: Jawa Axl Rose by Retro Bikes

Custom: Jawa Axl Rose by Retro Bikes

Amicul Nelu Chesaru este motociclist pasionat de ani mulți și, după o pauză îndelungată, a revenit la această pasiune. Dar nu vrea doar să se plimbe cu cele șapte motociclete pe care le are în garaj, ci îi place la fel de mult să le modifice și să le personalizeze. Proiectul Jawa Axl Rose este unul de suflet pentru Nelu, căci este vorba despre a doua lui motocicletă, la origine o Jawa 350 TS pe care o are de 20 de ani. Și pe care a transformat-o dintr-o „socialistă” clasică într-un custom-retro superb. Am stat puțin de vorbă cu Nelu, ca să aflăm mai multe despre proiect.

De ce Jawa? Te leagă începuturile în lumea moto de „comuniste”?

Exact! Primele mele motociclete au fost comuniste. Un IJ Jupiter 5 aproape nou, iar a doua este Jawa 350 TS pe care o am de 20 de ani.

Nelu, alături de Jawa Axl Rose, a doua sa motocicletă, cumpărată acum 20 de ani.

Cum ți-a venit inspirația? Motocicleta este foarte reușită, minimalistă, pare că ai avut un concept foarte clar în minte de la bun început.

Inspirația pentru Jawa a venit foarte simplu. Încă din liceu desenam motociclete clasice pe ultimele pagini ale caietelor: Triumph Bonneville, Norton Commando, etc. Însă îmi permiteam să aduc modificări, să le desenez așa cum aș fi vrut eu să arate, erau detalii care nu îmi plăceau. Jawa mi s-a părut o bază perfectă pentru motocicleta clasică al cărei concept l-am rafinat în vreo 20 de ani. Efectiv am făcut-o așa cum mi-aș fi dorit să facă Jawa o motocicletă pe comandă pentru mine. De aceea am folosit multe piese de Jawa de la modele din perioade diferite. Stop și tobe „cigar” de Jawa 250 din 1960, coturi evacuare și rezervor de California din ’80, motor, cadru și roti de TS din ’96 etc. Am folosit și piese moderne, cum ar fi aprinderea electronica și farul cu LED pentru a o aduce în actualitate. Jawa avea o problemă cu platinele care se împușcau foarte des, aprinderea electronica este ideală pentru că această neplăcere să devină istorie și motocicleta să poată fi utilizată zilnic. Restul pieselor sunt lucrate manual, unicat. Spre exemplu, șaua e refăcută integral, capacele laterale ovale sunt ciocănite, găurite și pilite de mine din aluminiu, cheia e refăcută din alamă și îmbrăcată în piele cusută manual, până și cadrul este deformat în zona șeii și închis la spate după forma dorită de mine. Un alt detaliu la care țin este rezervorul vopsit în relief, inspirat de cadranul ștanțat în valuri al ceasului Ulysse Nardin Tourbillon. Dacă treci degetele peste rezervor, se simt valurile în relief.

Tot de inspirație tine și numele motocicletei. Când am înmatriculat-o, în urmă cu 20 de ani, am primit întâmplător numărul BR90AXL. În 2017 când am construit-o, Axl Rose, idolul meu rocker din tinerețe, a concertat la Praga-Cehia, deci la Jawa acasă. Ca un omagiu pentru această coincidență, am numit motocicleta Jawa Axl Rose by Retro Bikes, și pe aripa din față am încastrat sub lac semnătura lui Axl și leul de pe stema Cehiei.

Cât a durat? Câtă muncă a implicat? Ai făcut-o singur?

Construcția am făcut-o într-o iarnă, cam trei luni și jumătate am lucrat la ea, în medie cate patru-cinci ore pe zi. Am lucrat singur la ea, cu excepția părților vopsite care au fost lucrate la terți. Cadrul și piesele mici au fost vopsite în câmp electrostatic negru satinat, iar rezervorul, capacele ovale și aripile sunt vopsite clasic. Vopsitorul mi-a dat doar 10 minute ca să aplic relieful pe rezervor și semnătura pe aripă înainte de lacul final, altfel lucrarea ar fi fost compromisă.

Ce a însemnat din punct de vedere logistic/financiar?

A fost destul de greu să obțin piesele necesare, majoritatea le-am comandat noi din Cehia, unele încă se mai fabrică. Altele le-am recondiționat, le-am cromat. Câteva le-am găsit pe la prieteni sau prin târguri de vechituri. Am ținut evidența exactă a cheltuielilor și am ajuns pe la 2.500 de euro. Cele mai scumpe piese au fost tobele „cigar” și rotile.

De aici s-a pornit. Jawa 350 TS peste care trecuseră anii.

Cât de des mergi pe ea? Ai făcut-o „de colecție” sau o folosești frecvent?

Nu am apucat să merg cu ea pentru că instalația electrică am reușit să o termin abia în aceasta iarnă. Sper însă ca la anul să o pot folosi destul de des, dar doar pentru ture scurte sau la ocazii speciale. Mai am încă șase motociclete, așa ca am cu ce să mă plimb.

O etapă intermediară a proiectului.

Cât de greu a fost să găsești piesele de care ai avut nevoie? Ce adaptări ai făcut?

Pe lângă ce am menționat mai devreme, ar mai fi o mulțime de lucruri. Adaptări și piese custom: aripa spate e adaptata de la un Virago de 1100, aripa față e tăiată de la un IJ 4, carcasa farului e de la o sovietică, nu știu exact ce model, e luat din târgul de vechituri. Ghidonul e făcut de mine, îndoit la o presă manuală. Suportul ceasurilor de bord și cutia bateriei au fost refăcute din aluminiu. Poziția bateriei a fost schimbată și instalația electrică refăcută.

Rezervorul cu finisare în relief.

Știm că mai ai la activ și o Honda Dominator Scrambler. Care ar fi proiectul tău ideal de customizat? Ce model de motocicletă ai alege și ce i-ai face?

De la Honda Dominator Scrambler a început să îmi revină gustul pentru modificări moto, după vreo 15 ani în care nu am mai condus sau modificat vreo motocicletă, pauza a fost ca urmare a unui accident care m-a marcat destul de mult. Scramblerul a fost o comandă dată de un prieten.

Honda Dominator Scrambler, un alt proiect foarte interesant al lui Nelu, pe care îl vom prezenta detaliat într-un articol viitor.

Am văzut pe internet și în realitate multe proiecte cafe-racer făcute din BMW K 100 sau K 1100. Aproape la toate, după „dezbrăcarea” de carene, partea ambutisată din fața rezervorului, ce se ascundea sub carene, rămâne vizibilă și dizgrațioasă. Următoarea mea motocicletă custom va fi un K pentru care am o soluție foarte faină ca să maschez acea buză. Se va numi Piranha, va semăna, logic, cu un peste piranha și va fi lucrată în stilul steam-punk. O voi face în Austria, unde m-am mutat de câteva zile și unde sper să demarez o afacere cu motociclete custom, cu numele Retro Bikes.

Jawa a fost de vânzare la un moment dat pentru 3.500 de euro. Dar austriacul care a vrut-o s-a răzgândit în ultimul moment. Mă bucur ca nu am dat-o, că îmi e tare dragă, o am de 20 de ani și nici nu am apucat să mă plimb cu ea.

BMW Motorrad


BMW

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account