Test Can-Am Spyder RS-S: Ce este un Can-Am Spyder si la ce se foloseste?

Foto: Claudiu Ionescu

Poate ca unii dintre voi ati vazut acest gen de grozavie prin trafic, mai ales daca sunteti din Bucuresti, pe unde misuna cateva. In plus, si stimabilii politisti de la Rutiera umblau pe asa ceva acum ceva vreme. Ce este un Can-Am Spyder? Motocicleta? Trike? Masina cu trei roti?

Pai, conform producatorului, canadienii de la Can-Am, este un roadster. Stim ca suna ambiguu, ca roadster poate fi si motocicleta si o masina decapotabila cu tendinte sportive, dar ei asa il denumesc. Pentru conducerea utilajului este nevoie de un permis categoria B, deci, legal vorbind, este considerat echivalent unei masini. In talon scrie „Motociclu L5e”, adica „mototriciclu, respectiv vehicul cu trei roti simetrice, al carui motor depaseste 50 cmc si cu o viteza maxima de peste 45 km/h”. Dar are ghidon, nu volan, accceleratia se comanda printr-un manson de pe ghidonul drept, ca la motocicleta, iar schimbatorul (la versiunea cu schimbator manual) si ambreiajul se actioneaza tot la fel ca la motocicleta. Noi am testat versiunea cu schimbator semiautomat secvential, asadar fara maneta de ambreiaj si cu doua butoane pentru schimbarea treptelor, amplasate sub ghidonul stang. Motorul V2 Rotax de 998 cmc este unul de motocicleta si dezvolta o putere maxima de 100 CP si un cuplu maxim de 104 Nm.

[wzslider]

Asadar, din ce unghi sa abordam acest Can-Am? Am avut placerea sa conduc si modelul anterior, care arata usor altfel si avea schimbator clasic, dar, in rest, dadea senzatii foarte similare cu acest nou RS. Particula RS semnifica faptul ca avem de-a face cu cea mai sportiva si spartana varianta a lui Spyder, celelalte versiuni fiind mai potrivite pentru touring, cu o protectie mai buna la vant si spatiu mult pentru bagaje. Daca te dai jos de pe o motocicleta si te sui in saua unui Spyder, esti putin descumpanit. Accelerezi asa cum esti obisnuit, dar nu te poti inclina, asa ca virajele se iau intotdeauna virand in directia in care vrei sa mergi si nu exista manete pe ghidon. Frana pe toate rotile este actionata de pedala de langa scarita dreapta, iar ambreiajul se actioneaza complet automat la aceasta versiune. Asa ca degetele mainilor, obisnuite cu clasica pozitie de pe ghidonul motocicletei, se intind de fiecare data in van.

Plecand de pe loc, se constata ca triciclul se conduce relativ facil, ambreiajul este gestionat lin si se poate pleca cu usurinta de pe loc fara socuri, iar manevrele in spatii stramte nu sunt foarte complicate. Asta, desigur, dupa ce te obisnuiesti cu felul in care se cupleaza marsarierul si cu butoanele pentru schimbarile de treapta. Odata pornit, iti controlezi mereu impulsurile de a te baga printre masini, caci Spyder-ul este lat aproape cat o masina, deci nu poti profita prea mult de spatiile din trafic. Desigur, strecurarea pe bulevardele mari din oras este mai facila decat cu o masina, chiar si una de clasa mica, dar roadsterul este departe de eficienta unui vehicul cu doua roti. Motorul se incalzeste foarte puternic si iti transmite valuri de caldura, atat tie cat si eventualului pasager. Daca tragi cu convingere de mansonul de gaz, plecarile de la stop lasa in urma cam orice masina, dar cei obisnuiti cu felul in care accelereaza o motocicleta de peste 100 CP nu vor fi uimiti. Desigur, cu un astfel de utilaj nu trebuie sa iti faci griji referitor la plecarea de pe loc. Dai gaz pur si simplu, roata spate patineaza intempestiv si vehiculul se arunca inainte, fara ca riderul sa aiba vreo grija legata de ridicarea neintentionata pe o roata sau de derapaje incontrolabile, cum este cazul la motocicletele foarte puternice. Motorul biciclindric are un cuplu impresionant si un sunet pe masura, iar acceleratiile la plecarea de pe loc sunt similare cu ale unei masini sport de peste 400 CP. Dar, din nou, pentru un motociclist obisnuit cu astfel de performante, senzatiile nu vor fi atat de coplesitoare.

Pozitia in sa este confortabila, asemanatoare cu cea de pe o motocicleta sport-touring. Saua este lata si confortabila, iar pasagerul are mult loc la dispozitie, plus o pereche de manere solide de care sa se ancoreze. Portbagajul de 44 de litri aflat in fata accentueaza si el predilectia vehiculului pentru ture mai lungi. Si, ca sa te bucuri cu adevarat de un astfel de roadster, trebuie sa iesi din oras si sa gasesti un drum liber si virajat, undeva la munte. Fiind mai racoare, caldura degajata de motor nu mai deranjeaza si, odata ce te obisnuiesti cu felul in care se piloteaza acest Spyder, te poti bucura de traseele virajate la fel cum ai face-o cu o masina sport usoara. Felul in care vireaza utilajul este bizar pentru cei care au mers doar cu masina sau doar cu motocicleta. Ajuta foarte mult experienta cu ATV-uri si/sau karturi. Trenul fata al triciclului Can-Am inscrie instantaneu vehiculul in viraj, iar forta centrifuga, proportionala cu vitejia cu care riderul a tras de ghidon, tinde sa-ti arunce corpul in exterior. De aceea trebuie sa anticipezi printr-un soi de „hanging off”, ca si cum ai fi cu motocicleta pe circuit. La fel ca pe motocicleta, trebuie sa iti sustii corpul prin picioare si spate, astfel incat mainile sa fie libere sa manevreze ghidonul, altfel ai tedinta sa indrepti ghidonul la momentul nepotrivit si sa faci cunostinta cu peisajul.

Fiind gandit si produs pe continentul american, Can-Am Spyder abunda de sisteme de siguranta, astfel incat sa le fie greu chiar si celor mai incompetenti rideri sa se rastoarne cu el sau sa se raneasca incercand diverse manevre vitejesti. Astfel, avem VCS (Vehicle Stability System), SCS (Stability Control System), TCS (Traction Control System) si ABS. Dar tocmai aceste sisteme taie oarecum din placerea pilotajului unui astfel de vehicul. Derapajele sunt permise doar la plecarea de pe loc in linie dreapta, figurile de tip rolling burnout fiind la indemana oricui. Dar derapajele in mers sunt ucise in fasa de sistemele electronice si, desi acesta este probabil un lucru bun pentru integritatea corporala a majoritatii pilotilor prea viteji, te face sa te simti limitat, incorsetat oarecum. Ai un vehicul foarte performant, care, cu o oarecare obisnuinta si pricepere, poate fi condus in stil putin extremist, dar electronica nedecuplabila trage o linie clara in privinta limitei pana la care te poti distra. E ca si cum ai fi la o petrecere grozava, cu muzica excelenta si atmosfera pe masura, dar care se termina brusc la ora 23:00. Si de aceea nu cred ca un Spyder se poate apropia vreodata de o motocicleta, chiar si una cu doar 60-70 CP, din punctul de vedere al senzatiilor si al potentialului pentru distractie.

Dar comparatia cu motocicleta nu este corecta, dupa umila mea parere. Pentru ca publicul-tinta al acestui gen de vehicul nu sunt motociclistii impatimiti, ci automobilistii care vor senzatii tari si un pic diferite fata de cele pe care le poate da o masina roadster de pana in 30.000 de euro. Si un pic din aroma motociclismului, fara pericolele aferente. Cu un Can-Am Spyder nu poti sa cazi si, probabil, este mai usor sa-ti convingi sotia sa se suie pe asa ceva decat pe o motocicleta, dupa o viata petrecuta in relativa siguranta a interiorului unei masini. Din acest punct de vedere, comparand Spyder cu o Mazda MX-5, spre exemplu, bizarul roadster canadian incepe sa aiba sens. Este mult mai performant decat orice decapotabila din aceeasi gama de pret si ofera senzatii mai puternice, chiar daca usor diferite. Dar atunci cand esti pe un drum virajat si vezi cu ochii tai cum roata de pe interior atinge frumos apexul unei curbe, apoi accelerezi hotarat si motorul te arunca spre urmatorul viraj, incepi sa prinzi ideea acestui Can-Am. Si cei 16.282 de euro (pentru varianta RS-S cu schimbator semiautomat) nu ti se mai par asa de multi. Si nici consumul mediu de peste 8 l/100 km nu te mai deranjeaza asa de tare.

Singura problema adevarata a unei astfel de jucarii este chiar asta: faptul ca, atunci cand tragi linie, ramane o jucarie. Nu este suficient de practic ca sa inlocuiasca o motocicleta in traficul urban sau o masina atunci cand e frig si urat afara, sau cand ai de transportat mai mult de doi oameni si cateva genti. Dar, pentru cei care isi permit sa cheltuiasca circa 16.000 de euro pe asa ceva, poate fi o jucarie foarte distractiva.

Motor: 2 cilindri in V, 998cmc, racit cu lichid
Putere maxima: 100 CP la 7.500 rpm
Cuplu maxim: 104 Nm la 5.000 rpm
Alimentare: injectie electronica, rezervor de 25 litri
Transmisie: cutie de viteze semiautomata cu 5 trepte, ambreiaj actionat automat, finala prin curea dintata
Cadru: n/a
Suspensii: fata brate triunghiulare suprapuse, cursa 151 mm, spate bascula, monoamortizor, cursa 152 mm
Frane: fata 2 discuri de 270 mm, etriere Brembo cu 4 pistonase, spate disc de 270 mm, etrier Brembo cu un pistonas, ABS in echiparea de serie
Pret: 16.282 euro (www.euronautica.ro)

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account