Test Kawasaki J300: Minunata lume nouă

Acesta este sloganul sub care Kawasaki prezintă primul scuter din istoria companiei – Brave New World, titlul renumitului roman al lui Aldous Huxley. Am testat noul J300 și ne-a impresionat din mai multe puncte de vedere.

[wzslider]

foto: Dragoș Savu

Poate că unii dintre cei mai dedicați fani ai mărcii din Akashi s-au simțit puțin ofensați atunci când japonezii au prezentat primul lor scuter, denumit J300. „Verzii”, renumiți până acum pentru modele sportive, dure, puțin (sau mai mult) sălbatice, precum ZX-6R, ZX-10R, Z1000 sau noul H2R, să producă un modest scuter? Și nici măcar nu este vorba de vreo extravaganță, „cel mai rapid scuter din lume” sau vreo excentricitate maximă care să concureze cu modele precum Aprilia SRV 850, ci de un „commuter” aparent banal. Mai mult, noul J300 este realizat pe o platformă de Kymco Downtown 300. Făcând o paralelă cu lumea auto, e ca și cum Porsche ar produce un model pe platformă de Hyundai. Nu dă bine.

Dar realitatea dură este că mai-marii de la Kawasaki ar fi trebuit să ia această decizie încă de acum câțiva ani. Pentru că piața dedicată maxiscuterelor este enormă, mai ales în Europa și să nu fii prezent cu nici un model în acest segment nu e o manevră foarte deșteaptă, din punct de vedere financiar. În plus, scuterele nu trebuie asociate neapărat cu ruda săracă a motocicletelor. Yamaha TMAX este un scuter cât se poate de dezirabil, iar producători premium, precum BMW, se aventurează și ei în această lume cu modele foarte interesante și hi-tech. Se zvonește că și Ducati ar pregăti un maxiscuter.

Trebuie să recunosc că și eu aveam dubiile mele referitor la asocierea dintre Kawasaki și Kymco în acest proiect. Am mers cu modelul Downtown 300 și, deși era un vehicul foarte onest la prețul respectiv, nu pot să spun că m-a dat pe spate. Pare un maxiscuter pe care îl cumperi mai degrabă de nevoie, din rațiune, nu pentru că ți-l dorești. Or, această abordare nu se potrivește deloc cu stilul Kawasaki, care mereu a produs modele dezirabile, agresive, interesante.

SSD_8897

Dar, după ce am luat primul contact cu J300 (și m-am mai și documentat puțin), temerile mi-au dispărut. Era normal ca inginerii de la Kawasaki să folosească o bază deja existentă pentru J300, căci realizarea unui astfel de proiect de la zero implică o investiție enormă și o perioadă de lucru îndelungată. Dar mințile luminate din Akashi au modificat în profunzime proiectul, făcându-l foarte Kawasaki, dacă mi-e permisă exprimarea.

Totul pleacă de la design. Scuterul nu mai aduce deloc a Kymco, ci chiar seamănă, cel puțin din față, cu modelele noi din seria Ninja. Designul este unul agresiv și scuterul are o linie mai zveltă, partea din spate fiind subțiată, în stilul supersportivelor. Dacă îl vezi în oglinda retrovizoare, la o primă vedere ai putea crede că se apropie o sportivă.

Finisările sunt și ele cu totul altele. Calitatea percepută este la un nivel destul de înalt, materialele folosite arată bine și sunt plăcute la atingere, îmbinările sunt realizate cu grijă. Manetele reglabile par luate direct de pe o sportivă. Contactul arată și el foarte bine, putând fi acoperit cu o plăcuță din aluminiu (care se deschide cu partea de plastic a cheii), cu scop de protecție suplimentară antifurt.

SSD_8784

Șaua este foarte bine profilată și, mai ales, bine capitonată. Plusul de confort dat de acest lucru vine însă la pachet cu un dezavantaj: sub șa este loc pentru o singură cască integrală (plus o geantă nu foarte mare).

Inginerii de la Kawasaki au căutat să mizeze tot pe un stil cât mai apropiat de o motocicletă, de aceea tunelul central (unde se găsește și bușonul rezervorului) este acoperit, în lateral, de plăcuțe cu material antiderapant, astfel încât pilotul să poată strânge tunelul cu picioarele, pentru o senzație mai apropiată de cea a unei motociclete. Poziția în șa este una foarte spațioasă și naturală și scuterul este suficient de îngust astfel încât să nu stai crăcănat într-un mod caraghios atunci când pui picioarele jos.

SSD_8863

Odată pornit motorul monocilindric, senzație este una foarte familiară celor care au mai mers cu astfel de vehicule. Pe loc, la ralanti, motorul transmite vibrații care se simt peste tot, dar, odată ce ai pornit, acestea dispar complet, ca prin magie. Și motorul a fost revizuit de Kawasaki, mai ales la partea electronică, dezvoltând acum 28 CP la 7.750 rpm. A fost îmbunătățit și cuplul la regimuri medii, o caracteristică foarte importantă pentru un scuter. Rezultatele sunt grăitoare. Când tragi de gaz, J300 se lansează rapid de pe loc și accelerează foarte bine până pe la 110 km/h, viteză după care începe să se plafoneze. Dacă insiști cu gazul în plin, scuterul poate trece de 130 km/h indicați. La viteze de oraș, reprizele sunt excelente, mai bune decât ale oricărui alt scuter din această categorie pe care l-am încercat până acum. Ambreiajul centrifugal cuplează lin și ferm în același timp, asigurând atât plecări fulminante, cât și o dozare fină la manevrele de viteză foarte mică.

J300 este și foarte bine echilibrat, făcând din traficul aglomerat o joacă de copii. Desigur, dimensiunile sale nu sunt tocmai reduse, așa că te vei bloca în zone foarte strâmte, pe unde poate ai putea trece cu un scuter de 125. Dar manevrabilitatea sa este ireproșabilă. Suspensiile au fost și ele revizuite complet de Kawasaki la adaptarea modelului Kymco și asta se vede. Chiar și încărcat cu doi oameni de peste 80 kg fiecare, plus bagajele aferente, J300 nu transmite aproape deloc acea senzație enervantă tipică maxiscuterelor care încarcă foarte mult spatele și descarcă fața. În plus, denivelările sunt absorbite cu aplomb. Și aici am de-a face cu cel mai bun scuter din categorie. Amortizează destul de bine majoritatea denivelărilor, fără ca suspensiile să fie prea moi și să permită transferuri de masă deranjante. Frânele, și ele realizate special de Kawasaki, se remarcă prin putere și funcționare constantă. Frâna față e mai degrabă relaxată decât bruscă, dar oferă o decelerare foarte bună atunci când ai nevoie, în timp ce frâna spate este destul de sensibilă. Modelul testat de noi era echipat cu ABS, iar sistemul pare excelent reglat.

SSD_8922

Când ieși din oraș, J300 se face plăcut prin confort, stabilitate și un strop de spirit sportiv, moștenit probabil odată cu ADN-ul verde care i-a fost injectat la conversia din Kymco în Kawasaki. Foarte intuitiv și facil pe viraje, manevrabil fără a deveni nervos, J300 poate să provoace plăcere autentică la străbaterea unui drum virajat, într-un fel la care nu te așteptai de la un scuter, cel puțin nu de la unul din această categorie. Șaua oferă un confort regesc pentru ambii ocupanți. Protecția la vânt era ajutată la exemplarul testat de noi de parbrizul Givi care îi fusese montat, mai înalt decât cel de serie și cu o formă specială. Astfel, poți merge cu viziera căștii deschisă la viteze de peste 90 km/h fără să simți disconfort. Dar există rideri cărora nu le place acest gen de parbrize, căci te obligă de multe ori să te uiți prin el ca să vezi în față și structura sa deformează imaginea. Mie, unuia, mi-a plăcut, mai ales că forma specială deflectează și curentul de aer din zona mâinilor. J300 poate susține fără probleme o viteză de croazieră de 110 km/h. Confortul e rezonabil și peste această limită, dar motorul începe să pară chinuit.

Latura practică a scuterului din Akashi este foarte bine dezvoltată. Există o priză de 12 V în torpedoul din stânga (unde încap și acte, telefon etc.), spațiul de sub șa e destul de cuprinzător și topcase-ul original Kawasaki (montat pe exemplarul testat de noi) poate găzdui fără probleme o cască integrală și este dotat și cu spătar pentru pasager. Bordul este ușor de urmărit, dar nu abundă în informații, iar butoanele pentru accesarea informațiilor și reglarea/resetarea lor sunt plasate nu tocmai ergonomic, fiind cam greu de accesat.

SSD_9014

Una peste alta, la prețul de bază de 4.600 de euro, Kawasaki J300 oferă foarte multe. Pe lângă toate calitățile enumerate mai sus, există și o garanție de patru ani fără limită de kilometri. Versiunea testată de noi (culoare verde/negru, ABS) costă 5.500 de euro. Kawasaki se pare că a reușit un hit de la prima încercare, căci J300 este una dintre cele mai bune oferte din segmentul său.

 

CE NE PLACE

  • Poziție în șa. Confort. Look.
  • Stabilitate.
  • Performanțe. Preț.

CE NU NE PLACE

  • Butoane din bord greu de operat
  • Lipsa frânei de staționare

 
DATE TEHNICE

Motor   1 cilindru, răcit cu lichid, 299 cmc

Putere  28 CP la 7.750 rpm

Cuplu    28,7 Nm la 6.250 rpm

Transmisie          cu variație continuă, ambreiaj centrifugal automat

Suspensii            față furcă telescopică de 37 mm, spate 2 amortizoare cu pretensionare reglabilă

Frâne    față disc dantelat de 260 mm, etrier cu 2 pistonașe, spate disc dantelat de 240 mm, etrier cu 2 pistonașe

Masă proprie    191 kg

Preț       4.600 de euro, 5.500 în varianta testată (www.unitedmotors.ro)

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account