TEST BMW R 1250 GS Adventure: Tatăl lor

TEST BMW R 1250 GS Adventure: Tatăl lor

Și varianta Adventure a marelui GS a primit noul motor de 1.250 cmc, cu distribuție variabilă ShiftCam. Am testat noul BMW R 1250 GS Adventure timp de câteva zile, pe stradă și în off-road, ca să vedem dacă încă mai este un punct de referință al categoriei enduro-tourerelor (foarte) mari.

foto: Dragoș Savu

BMW R 1250 GS Adventure este, mai întâi de toate, un simbol. Desigur, GS-ul suprem a fost dintotdeauna o motocicletă foarte competentă, asta o știm cu toții. Dar, mai mult decât atât, a devenit simbolul aventurii în sine. Asta pentru că mulți dintre riderii cu dare de mână care dau peste 20.000 de euro pe marele aventurier bavarez vor, mai mult de toate, să proiecteze imaginea perfectă a motociclistului care tocmai pornește într-o călătorie spre locuri îndepărtate și necivilizate, deși poate merge doar până la supermarketul de la colț, de fapt.

Mulți dezaprobă acest concept, fiind de părere că BMW-ul GS Adventure este doar un plus de imagine pentru falșii aventurieri, creând contextul ideal pentru dentiștii și avocații care lucrează la program să pară globetrotteri rebeli și curajoși. Dar câți dintre cei care cumpără sportive de 200 CP se duc pe pistă și fac timpi notabili pe tur? Câți dintre cei care au cruisere cromate și customizate și veste de piele sunt „outlaws” ca-n filme? Realitatea este că, vrând-nevrând, motocicleta spune ceva despre tine și că multora dintre noi ne place chestia asta. Am cunoscut foarte mulți motocicliști de toate genurile, vârstele și tipurile. Majoritatea dintre ei, fie că își dau sau nu seama, vor să proiecteze o anumită imagine, fie prin motocicleta pe care o au, fie prin felul în care o personalizează și accesorizează, fie prin cum o conduc, sau chiar și prin cum vorbesc despre motociclete și motociclism.

Acum, că am stabilit că nu e un lucru rău faptul că marele GSA proiectează o anumită imagine a riderului său, să vedem dacă e justificată această reputație de aventurier suprem. Pentru că, cel puțin în poze și pe hârtie, R 1250 GS Adventure este o motocicletă extremă: 268 kg la plin (cu 8 kg mai mult decât predecesorul), rezervor de 30 de litri, motor de 1.254 cmc, cu o putere de 136 CP și un cuplu de 143 Nm, suspensie cu 2 cm mai înaltă decât la R 1250 GS, parbriz înalt, flancuri impresionante înconjurate de un crash-bar pe măsură… este o motocicletă impresionantă, oricum ai lua-o. Nu este una frumoasă, asta e clar, dar are acel farmec al vehiculului care își exprimă scopul prin estetică. Adică este „urât” într-un mod sugestiv, în același fel în care un tanc M1 Abrams nu este frumos, dar inspiră respect și teamă, căci se vede clar de ce este în stare. Estetic, noul 1250 diferă de vechiul model doar prin câteva detalii: flancurile sunt de culoarea aluminiului și crash-bar-ul se extinde în sus până aproape de parbriz. Apoi, avem scheme coloristice complet noi, dintre care noi am încercat varianta HP, care combină albastrul cu alb, cu negru și cu auriul jantelor într-un fel foarte plăcut ochiului.

Bordul TFT este acum în echiparea standard. Foarte ușor de folosit și de navigat prin meniuri, oferă foarte multe informații și posibilitatea de conectare cu un smartphone, pentru navigație, media și comunicare.

La partea de ciclistică, motocicleta este, practic, neschimbată față de vechiul 1200. Și acesta nu este un lucru rău, căci, pentru o motocicletă de 268 kg, se mișcă uluitor de bine, atât pe asfalt, cât și în off-road. Mai ușor de pilotat și mai agil decât ai putea crede, GS Adventure zboară pur și simplu pe viraje, suspensia față Telelever dându-ți încredere la fiecare metru, mai ales în condițiile dubioase în care ne-am dat noi la momentul testului (5 grade afară, undeva în Buzău, asfalt deloc ideal). Desigur, cei obișnuiți cu feedback-ul unei suspensii clasice vor fi descumpăniți, inițial, căci trenul față al bavarezului este sărac în senzații, dar după ce te obișnuiești poți inclusiv să te dai în regim rapid pe pistă (spun pentru că am încercat cu succes). În off-road, la un ritm de plimbare, marele GS te încurajează și te ajută, trecând peste obstacole, prin șleauri și șanțuri cu mare aplomb. Atunci când încerci un ritm mai sportiv-agresiv în off-road, însă, lucrurile devin ceva mai dificile, mai ales dacă rezervorul de 30 de litri este plin și pneurile sunt de stradă. GS-ul se mișcă bine în continuare, dar ridică cu greu roata față peste obstacole, simți centrul de greutate sus și roata spate patinând atunci când vrei să descarci mai mult fața. Chiar și așa, pentru o motocicletă atât de mare și de grea, R 1250 GSA se descurcă mult mai bine decât ai crede.

Gențile laterale negre sunt accesorii din catalogul BMW. Costă ceva (aproximativ 1.200 de euro), dar arată foarte bine pe R 1250 GS Adventure.

Frânele sunt oarecum noi, unele dintre etriere fiind produse de Hayes, altele de Brembo. Nu poți să-ți dai seama care e care, pentru că pe toate scrie BMW. Dar nu există motive de îngrijorare, compania americană Hayes este deținută tot de Brembo și senzația pe frânare este foarte bună, atât ca putere de decelerare, cât și ca progresivitate.

Plusul cu care vine noul 1250 este, fără îndoială, motorul. Propulsorul boxer de 1.254 cmc are distribuție variabilă, denumită ShiftCam, pe care am explicat-o în detaliu în articole precedente. Practic, curba de cuplu este acum mai bună decât oricând și motocicleta trage excelent de la 2.000 rpm în sus, fără să se simtă vreo întrerupere sau vreo treaptă de cuplu. În viața reală, asta înseamnă că poți merge cu o treaptă mai sus față de vechiul 1200, fără să simți nevoia să retrogradezi atunci când ai nevoie de o accelerare puternică.

Marele plus, după mine, este însă rafinamentul. Mulți proprietari de GSA se plângeau în trecut că, după ce au dat o căruță de bani pe o motocicletă de ultimă generație, care ar trebui să le știe și să le facă pe toate, trebuie să suporte un motor zgomotos, plus vibrații și o lipsă de rafinament care nu ar avea ce să caute într-o asemenea clasă de preț. Acum, motorul a fost revizuit și are acel plus de rafinament de care avea atât de mare nevoie. Sunetul care se aude cel mai tare atunci când accelerezi este evacuarea, nu zgomotele mecanice din motor, vibrațiile au fost reduse enorm și motorul funcționează mult mai rotund și mai rafinat la turații joase (de altfel, și turația de ralanti a scăzut cu 200 rpm). Așadar, acum vasul amiral al bavarezilor are și finețea corespunzătoare reputației. Transmisia este etajată la fel, ceea ce înseamnă că, în continuare, motorul stă cam turat la viteze de croazieră în ultima treaptă (5.000 rpm la 140 km/h), dar asta nu te mai deranjează la fel de mult, căci nu mai simți turația respectivă la fel de tare.

Quickshifter-ul funcționează mai bine decât la vechiul 1200, dar în continuare are momente în care dă ușoare șocuri în transmisie, mai ales în treptele mai joase, la turații joase și medii. De aceea eu nu îl folosesc decât la pilotaj dinamic pe viraje și la accelerări hotărâte, în rest schimb tradițional.

La 17.100 de euro preț de bază, noul R 1250 GS Adventure nu este deloc o motocicletă ieftină. Și, dacă vrei toate jucăriile posibile, mai ai de investit câteva mii de euro, pentru că e păcat să ai motocicleta supremă de aventură, fără dotarea supremă (manșoane încălzite, suspensie reglabilă electronic și adaptivă Dynamic ESA, moduri de pilotaj Dynamic, Dynamic Pro, Enduro și Enduro Pro, quickshifter-ul Shift Assist Pro, asta ca să enumerăm doar câteva dintre opțiuni). Astfel se ajunge la un preț de-a dreptul stratosferic. Dar de banii respectivi primești una dintre cele mai competente motociclete de adventure-touring care au existat vreodată, plus imaginea unui vehicul care pare că tocmai pornește spre celălalt capăt al pământului chiar și când este parcat în față la Mega Image-ul din cartier.

 

DATE TEHNICE
Motor   2 cilindri boxer, 1.254 cmc, răcit cu aer/lichid, DOHC

Putere  136 CP la 7.750 rpm

Cuplu    143 Nm la 6.250 rpm

Suspensii             față Telelever, spate Paralever, reglaj electronic și adaptiv Dynamic ESA, cursă față/spate 210/220 mm

Frâne    față 2 discuri de 305 mm, etriere radiale cu 4 pistonașe, spate 1 disc de 276 mm, ABS Pro

Masă proprie     268 kg cu rezervorul plin

Preț       17.100 euro preț de bază, 21.250 euro varianta testată (www.bmw-motorrad.ro)

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account