Test Triumph Bonneville T120: Neoclasic

Triumph Bonneville T120 este cea mai nouă încarnare a clasicului roadster britanic. Cu motorul bicilindric de 1.200 cmc, controlul tracțiunii, ABS și computer de bord, marchează o revoluție totală față de vechiul model.

[wzslider]

foto: Andrei Barbu

Acum doi ani testam vechiul Triumph Bonneville, cu al său motor de 900 cmc. Mi-a plăcut teribil: arăta exact cum ți-ai imagina un roadster britanic din anii ’60-’70 și te făcea să te simți deosebit. Cu un singur amendament: motorul era mult prea calm și lipsit de vână. În vremea sa de glorie, cu patru-cinci decenii în urmă, Bonneville era echivalentul unui superbike carenat de azi: rapid, gălăgios, greu de pilotat, era apogeul sportivității pe stradă în acele vremuri. Asta atunci când funcționa.

Dar generația precedentă a roadster-ului retro nu era chiar cea mai rapidă motocicletă de pe stradă și nici nu îți dădea cine știe ce senzații tari. Nici nu avea cum, la puțin peste 60 de cai-putere.

La începutul acestui an, producătorul din Hinckley a reînnoit întreaga gamă retro, dar în stil mare. Motorul s-a schimbat complet, iar motocicletele au primit o infuzie de tehnologie modernă. A rămas, din fericire, look-ul care le-a consacrat.

rot_4522

Așadar, nu încape îndoială că noul Bonneville T120 este o motocicletă frumoasă. Estetic vorbind, parcă e chiar mai arătos decât generația precedentă, datorită poate proporțiilor schimbate de noul propulsor, mai masiv. Designerii s-au înțeles foarte bine cu inginerii când au proiectat noul T120, căci răcirea cu lichid a propulsorului este foarte bine mascată (radiatorul este „ascuns” între țevile din față ale cadrului), la fel ca injecția electronică, care seamănă cu un rând de carburatoare, iar catalizatorul este ascuns sub motor.

Diferența majoră față de vechea generație se simte imediat ce pornești motorul cu doi cilindri paraleli de 1.200 cmc. Tunetul care iese pe evacuare și felul în care simți motorul pulsând îți spun deja că aici ai de-a face cu putere și cuplu la un nivel cum nu s-a mai văzut pe „Bonnie” vreodată.

rot_4539

Și chiar așa și este: imediat ce ai plecat de pe loc, vâna noului motor se simte din plin, iar coloana sonoră este de-a dreptul impresionantă. Noul Bonneville este una dintre puținele motociclete moderne care nu pare să aibă nevoie de evacuări aftermarket pentru a obține un sunet sugestiv. De multe ori mă trezeam accelerând în gol în timp ce stăteam la semafor, doar de dragul de a mai auzi puțin bubuitul motorului. Între vechiul propulsor de 900 cmc și acesta este o diferență ca de la cer la pământ, confirmată și de fișa tehnică: motorul de pe T120 dezvoltă o putere maximă de 80 CP și un cuplu de 105 Nm la doar 3.100 rpm. Valul de cuplu se simte între 2.500 și puțin peste 5.000 rpm, apoi se plafonează, de aceea nu prea are rost să turezi bicilindrul până la linia roșie de 6.500 rpm. Vibrațiile se simt constant, dar nu deranjează, căci sunt din acelea de frecvență joasă, așa numitele „good vibrations”. Inginerii din Hinckley au reușit cu succes să facă o motocicletă destul de modernă care să-ți transmită acea senzație pură și nediluată caracteristică motocicletelor vechi și simple.

Dar noul Bonnie este simplu doar la suprafață, căci, tehnologic vorbind, este mult mai avansat decât ai crede: accelerația este de tip ride-by-wire, lucru care a permis introducerea unui mod de pilotaj suplimentar pe lângă cel normal: modul „Rain” îmblânzește felul în care motorul răspunde la accelerație, pentru condiții de aderență scăzută. Acum există și un sistem de control al tracțiunii, decuplabil din meniul din bord și, desigur, nelipsitul ABS.

rot_4559

Cu noua caracteristică de cuplu a motorului, controlul tracțiunii devine o necesitate, mai ales pe asfalt ud sau plin de praf. Dar, dacă de obicei mă plâng atunci când acest sistem este nedecuplabil, aici nu înțeleg de ce s-au deranjat să îl facă decuplabil. O fi noul T120 mult mai sportiv decât predecesorul, dar pneurile și suspensiile fără pretenții nu autorizează cine știe ce excese dinamice, iar wheelie-urile cam ies din discuție. În interesul științei, l-am decuplat puțin și am tras tare de gaz: în funcție de cât de tare brutalizezi gazul, roata spate lasă dungi negre mai scurte sau mai lungi pe asfalt, dar asta doar în prima treaptă.

După cum am spus, noul Bonnie chiar apasă toate butoanele potrivite: te face să te simți deosebit, are cuplu exact unde trebuie, se aude superb. Este, deci, o motocicletă de suflet. Dar, când te uiți la unele detalii, entuziasmul poate scădea puțin, în funcție de cât ești de exigent: calitatea finisărilor și a plasticului de pe ghidon nu se ridică la nivelul așteptărilor și, la viteze de oraș, valurile de căldură venite dinspre motor îți aduc aminte regula „putere mai mare înseamnă căldură mai multă”.

rot_4550

La drum întins, deși motocicleta este sensibil mai puternică și mai capabilă din punct de vedere dinamic, protecția la vânt inexistentă te limitează destul de mult în ceea ce privește viteza de croazieră. Pe viraje, motocicleta este bine echilibrată și suficient de precisă, dar are scărițele prea joase, pneurile prea înguste și „civile” și suspensiile prea simple pentru a putea trage cu adevărat tare.

Una peste alta, putem spune că noul Bonneville T120 marchează o evoluție clară față de predecesorul său pe aproape toate planurile și este o motocicletă mai dezirabilă decât oricând. Are de partea sa pedigriul, carisma, frumusețea și acum și cuplul și tehnologia. Problema este că și prețul a crescut pe măsură, astfel încât T120 costă 11.290 de euro, o sumă deloc neglijabilă.

Admisia și sistemul de injecție sunt deghizate sub forma unor carburatoare în vederea din lateral, pentru a completa look-ul clasic. Bordul cu aspect simplu este ușor de urmărit și arată bine. Micul display electronic al computerului de bord afișează destul de multe informații. Frânele, deși nu tocmai sportive, sunt mult superioare generației trecute, iar suspensiile sunt simple și „old-school”, dar își fac treaba destul de bine atâta timp cât nu forțezi ritmul prea tare. Evacuarea cromată are un sunet excelent în configurația de serie.

 

DATE TEHNICE

Motor   2 cilindri paraleli, răcit cu lichid, 1.200 cmc

Putere  80 CP la 6.650 rpm

Cuplu    105 Nm la 3.100 rpm

Transmisie          cutie de viteze cu 6 trepte, finală prin lanț, ambreiaj multidisc în baie de ulei

Suspensii            față furcă telescopică cu jambe de 41 mm, cursă 120 mm, spate 2 amortizoare Kayaba reglabile, cursă 120 mm

Frâne    față 2 discuri de 310 mm, etriere cu 2 pistonașe, spate 1 disc de 255 mm, etrier cu 2 pistonașe, ABS

Masă proprie    224 kg la gol

Preț       11.290 euro (www.motoboom.ro)

 

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account