Test BMW R nineT: Visul unei nopti de vara

Test BMW R nineT: Visul unei nopti de vara

Recunoasteti, vreti motocicleta asta. E genul de vehicul care starneste pasiuni puternice si care nu lasa pe nimeni indiferent. Poate ca nu e cea mai practica sau cea mai ieftina alegere, dar BMW R nineT te face sa-l doresti.

[wzslider]

Foto: Dragos Savu

Broaaaap! Evacuarea Akrapovic (de serie) a motorului boxer de 1.200 cmc baraie placut si agresiv, motocicleta compacta iese din viraj de parca ar fi aruncata de mana invizibila a unui urias, schimbarea de directie se face fulgerator in timp ce evacuarea pocneste frumos in frana de motor. Intrare in curba, apex, gaz din nou. Broaaaap! As putea sa fac asta la nesfarsit. Sunt cu un BMW R nineT pe Cheia si dansez dintr-un viraj intr-altul, hipnotizat de drum, trase si de ceea ce este de departe cea mai interesanta motocicleta pe care am ghidonat-o in ultima vreme. Desigur, nu impresioneaza prin numere: nu are peste 150 de cai, precum super-naked-urile, nu este ultrausoara precum Yamaha MT-09 (222 kg cu plinurile facute) si nu debordeaza de tehnologie, in stilul in care ne-a obisnuit BMW (are doar ABS nedecuplabil). Ba mai si costa o gramada de bani (14.600 de euro), cu circa 2.000 de euro mai mult decat un R 1200 R, modelul de la care a imprumutat motorul boxer racit cu aer.

Dar uitati-va la ea! Daca ai un R nineT doar al tau, jumatate din timp il vei petrece privindu-l. O forma simpla si totusi atat de complexa. R nineT (a se citi „ninety”, adica 90) reprezinta motociclismul redus la esenta – doua roti, un rezervor, un cadru si un motor. Cu toate acestea, arata mai bine decat marea majoritate a motocicletelor moderne care par sa se straduiasca prea mult. Fructul imaginatiei californianului Roland Sands, boxerul bavarez cu accente retro a dat pe spate o lume intreaga atunci cand a aparut, in toamna anului trecut. In ciuda pretului piperat, comenzile curg in valuri, iar, daca vrei un nineT, ai de asteptat cateva luni bune pana sa-l primesti, caci listele de asteptare sunt lungi.

Si inteleg pe deplin de ce. Chiar daca exclusivistul roadster ar fi complet mediocru din punctul de vedere al calitatilor dinamice, ar merita cumparat doar pentru cum arata. La fel cum multi s-ar insura chiar maine cu Monica Belucci fara sa ii intereseze daca se pricepe vreun pic la geopolitica sau daca stie sa faca sarmale. Partea si mai interesanta vine de-abia acum: nineT merge la fel de bine cum arata. Experienta pilotajului este una de-a dreptul incantatoare, roadsterul bavarez imbinand agilitatea cu stabilitatea si cu o senzatie de agresivitate retinuta. Pozitia de pilotaj este putin agresiva, cu bustul aplecat spre ghidonul lat. Multi s-au plans de ea,  dar pentru mine vine ca turnata. Imi dau seama totusi ca, daca ai peste 1,90 m, nu vei sta foarte bine pe R nineT. Motocicleta este foarte compacta, mult mai mica decat un R 1200 R. O simti agila, dar fara sa dea senzatia de „jucarie” pe care o dau unele naked-uri foarte usoare – iti e clar in fiecare moment ca ai de-a face cu o motocicleta serioasa.

Motorul boxer de 110 CP nu te da pe spate, dar are valuri de cuplu la turatii joase si medii, totul intr-o coloana sonora perfecta pentru genul acesta de motocicleta. Furca inversata este preluata de la S 1000 R, dar ii lipsesc reglajele, iar suspensia spate cu monoamortizor se poate regla doar la pretensionare. Chiar si asa, in majoritatea cazurilor suspensiile lucreaza excelent, fiind mai degraba moi decat ferme, dar oferind suficienta sustinere pentru pilotajul agresiv, mai ales spre capatul cursei. Desi pare un retro-bike relaxat, R nineT devoreaza viraje de viteza mica si medie cu un aplomb care le e complet strain altor motociclete cu accente retro (Triumph Bonneville, Moto Guzzi V7). Eficienta cu care ciclistica transforma cuplul motorului in forta de propulsie este de-a dreptul uimitoare. Cei 119 Nm imping motocicleta inainte, fara derapaje sau tendinte prea pronuntate de wheelie.

Nici utilizarea touring nu ii este complet straina, confortul fiind decent la viteze normale (pana la 130 km/h). Ghidonul este totusi montat parca prea rigid, vibratiile si socurile fiind transmise in maini. Niste mansoane mai groase si mai moi ar ajuta la acest capitol.

Franele cu etriere radiale pe fata sunt mai mult decat suficient de puternice, dar maneta are o cursa moarta cam lunga. Suspensiile lucreaza excelent in aproape orice situatie, dar nu abunda in reglaje (doar pretensionare pe spate). Ce-i drept, nici nu e nevoie.

Posibilitatile de customizare din fabrica abunda – saua pasagerului poate fi inlocuita cu un capac de aluminiu, exista mai multe variante de evacuare si instalatia electrica este gandita special pentru a permite montarea de elemente suplimentare.

R nineT este asadar o motocicleta foarte reusita – look superb, abilitati dinamice pe masura, caracter unic. Singurele adevarate minusuri sunt date de unele detalii care nu dau bine in acest context (suportul scaritelor pentru pasager, elementele laterale ale aripii fata care par de aluminiu, dar sunt de fapt din plastic vopsit). Dar dupa acest test nu mai incape nicio indoiala: pretul nu este unul exagerat. R nineT este acum pentru mine una dintre cele cinci motociclete din garajul visurilor.

 

CE NE PLACE

–          Look. Caracter. Exclusivism

–          Manevrabilitate. Placere a pilotajului.

–          Frane. Suspensii.

CE NU NE PLACE

–          Ghidon prea rigid.

–          Pret piperat.

–          Unele elemente si finisari.

 

DATE TEHNICE

Motor  2 cilindri boxer, racit cu aer/ulei, 1.170 cmc

Putere 110 CP la 7.550 rpm

Cuplu   119 Nm la 6.000 rpm

Transmisie      finala cu arbore cardanic, cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj monodisc uscat

Suspensii         fata furca inversata de 46 mm, spate monoamortizor

Frane   fata 2 discuri de 320 mm, etriere radiale Brembo cu 4 pistonase, spate disc de 265 mm, etrier cu 1 pistonas

Masa proprie  222 kg cu plinurile facute

Pret     14.600 euro (www.bmw-motorrad.ro)

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account