Test Second-Hand: Suzuki GS500F

Roadsterul de buget redus de la Suzuki a avut o cariera indelungata spre finalul careia a fost transformat si intr-un sport-tourer carenat. Ce trebuie sa stii daca te bate gandul sa-ti iei un GS 500? Citeste mai departe.

[wzslider]

foto: Dragos Savu

Suzuki GS500E a aparut in indepartatul an 1988. Multi dintre cititorii acestui articol probabil nu erau nascuti pe atunci. Reteta motocicletei era simpla si a ramas neschimbata timp de 20 de ani: motor simplu, cu doi cilindri paraleli, racit cu aer, transmisie cu sase trepte, intr-un cadru ingust, totul la un pret atragator. Ideal pentru a atrage incepatori si rideri care tin la latura practica a motociclismului, dar nu chiar o motocicleta de vis.

27 de ani mai tarziu, motociclistii romani pot cumpara un Suzuki GS500 cu mai putin de 1.000 de euro. Merita?

Trecand direct la concluzie, am spune ca da (cu amendamentul ca depinde de starea in care se afla exemplarul in cauza).

Motor & transmisie

Motorul de pe GS500 are origini de-a dreptul arhaice, avand radacinile in propulsorul de GS400 de la sfarsitul anilor ´70. Nu are cine stie ce putere si nu impresioneaza nici prin cuplu. Daca vrei sa te misti repede, trebuie sa ii dai bice si sa tii turatia de la 7.500 rpm in sus (linia rosie e la 11.000 rpm). Daca faci asta, va trebui sa ignori semnalele sonore puternice prin care propulsorul iti cere indurare. Cand tragi tare, motorul suna de parca e pe cale sa explodeze. Cu toate astea, bicilindrul este extrem de fiabil, rezistand fara probleme cel putin 80-90.000 km, chiar daca e abuzat in mod frecvent.

Un amic, posesorul exemplarului de GS500F din aceste imagini, facea naveta Ploiesti-Bucuresti aproape zilnic in saua motocicletei. La o viteza de croaziera de 170 km/h, care se intampla sa fie si viteza maxima a bietului Suzuki. Trecand peste inteligenta indoielnica a prietenului respectiv (care era si incepator), GS-ul a rezistat cu brio. Dupa cateva luni de astfel de tratament, prietenul meu s-a dus la service si a constatat ca motocicleta consumase un litru de ulei. Cu toate acestea, exemplarul respectiv continua cu incapatanare sa functioneze si azi.

Cutia de viteze cu sase trepte functioneaza ireprosabil si rezista foarte bine in timp. Ambreiajul este usor de actionat si punctul de cuplare se simte perfect.

Suspensii & frane

Suspensiile GS-ului sunt simple si mediocre. Are monoamortizor pe spate, o solutie tehnica mai avansata decat a concurentei (Honda CB500, Kawasaki ER-5), dar nu este neaparat o motocicleta sportiva. Suspensiile sunt destul de moi si isi fac treaba bine atata timp cat sunt servisate regulat.

Franele sunt si ele decente ca tehnologie (disc pe spate inca de la inceputul carierei, in timp ce concurentii au avut tambur pana spre sfarsitul anilor ´90), dar nu impresioneaza prin putere. Motocicleta este totusi foarte usoara si franele fac fata fara probleme, mai ales daca etrierele sunt curatate o data pe an. Franele sunt foarte usor de dozat, caracteristica ideala pentru incepatori.

Comportament dinamic

Fara a fi vreo masina de produs adrenalina, GS500 se descurca foarte bine pe traseele virajate daca are un rider priceput la ghidon. Motocicleta este usoara si echilibrata, se inclina frumos si intuitiv si poti face exces de zel in pilotajul sportiv fara teama ca te va taxa la prima abatere. Cu toate acestea, limitarile sunt clare: dimensiunea pneurilor nu permite montarea unor anvelope cu adevarat sportive si, cand fortezi cu adevarat ritmul, te lovesti de suspensiile moi, de lipsa de aderenta si de libertatea de inclinare limitata. Acestea fiind zise, un GS500 pe Cheia, in mainile potrivite, poate surprinde pe cativa rideri de GSX-R.

Mai important, comportamentul GS-ului este foarte intuitiv. Daca esti incepator si vrei sa inveti sa „te dai”, GS500 este unealta potrivita.

Caracter practic

Ieftin de cumparat, fiabil, ieftin de intretinut, consuma putin. Sa mai zic? Rezista foarte bine si la cazaturi. Amicul antementionat a dat cu al sau GS500F carenat pe jos de vreo doua-trei ori. Semnele de-abia se vedeau. A cumparat motocicleta in primul sau sezon, a „invatat meserie”, apoi a vandut-o sezonul urmator cu 50 de euro mai ieftina decat a cumparat-o. Dupa trei cazaturi si abuz continuu.

Saua e foarte joasa, deci GS500 se preteaza excelent celor mai scunzi si motocicleta este foarte ingusta, ceea ce ii da un aer binevenit de simplitate. Se strecoara excelent prin trafic. Nu atrage atentia hotilor.

Estetica & finisari

Varianta naked, GS500E, mi s-a parut intotdeauna ca arata foarte bine pentru clasa de motocicleta din care face parte. Are o anume eleganta data de motorul racit cu aer si de simplitatea generala. Cea carenata, GS500F, care a aparut in 2004, incerca sa semene cu GSX-R-urile acelei vremi. Eu, unul, o gasesc hidoasa. De gustibus…

Calitatea fabricatiei si finisarile au fost intotdeauna un punct slab la GS500. Elementele metalice se corodeaza usor si motocicleta, daca nu este intretinuta cu sfintenie, isi arata varsta imediat. Cu toate acestea, fiabilitatea motorului si a transmisiei este ireprosabila.

Echipare

Turometru, vitezometru, kilometraj. Motor, cutie, sa, ghidon. Si cam atat. GS500 face parte dintr-o categorie si o perioada in care ABS-ul si mansoanele incalzite erau de domeniul stiintifico-fantasticului.

Pret

Incepatorii limitati atat la categorie (A2), cat si la buget se vor bucura sa afle ca poti cumpara un GS500E complet functional (vechi de vreo 15 ani, totusi) cu 800 de euro, poate chiar mai putin daca esti negociator abil. Un GS500F mai nou (dupa 2006), bine intretinut si cu kilometri putini trece cu putin peste 2.000 de euro. Chilipir.

NE PLACE

– Facilitatea pilotajului. Abordabil. Se incadreaza la categoria A2.

– Pret. Raport pret/performante/fiabilitate.

– Simplu de intretinut. Manevrabil, placut de pilotat pe viraje.

NU NE PLACE

– Finisarile perisabile.

– Motor durabil, dar a carui putere cam lasa de dorit.

– O oarecare lipsa de caracter.

 

DATE TEHNICE

Motor   racit cu aer, 2 cilindri paraleli, 487 cmc, alimentat prin carburatoare

Putere  48 CP la 9.500 rpm

Cuplu   41 Nm la 7.500 rpm

Transmisie  cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc in baie de ulei

Suspensii   fata furca telescopica, spate monoamortizor

Frane   Disc fata/spate

Masa proprie  174 kg

 

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account