Test Harley-Davidson Fat Bob: Viva la revolucion

Test Harley-Davidson Fat Bob: Viva la revolucion

În 2018, Harley-Davidson aniversează 115 ani de la înființare și, cu această ocazie, a revoluționat întreaga gamă de modele. Astfel, toată gama Dyna a dispărut, iar noul Fat Bob, pe care l-am testat recent, face parte din gama Softail.

Foto: Dragoș Savu

Pot spune că, în general, îmi plac toate motocicletele. Nu contează puterea, vechimea sau tipul utilajului, le voi prefera întotdeauna altor mijloace de transport, cu toate metehnele lor (când e cald, ți-e cald, când e frig, ți-e frig și, dacă greșești, poți să-ți mai rupi câte ceva). Dar, dintre motociclete, până acum cel mai puțin mi-au plăcut chopperele. Asta pentru că m-am obișnuit să merg destul de sportiv și activ pe motocicletă, indiferent de suprafața de rulare, iar majoritatea chopperelor îmi limitează distracția destul de repede: schimbă direcția greu, au suspensii dure pe spate, frâne slabe și, imediat ce te gândești să te înclini, ating deja asfaltul cu scărițele, anunțându-te să o lași mai ușor, că doar nu ești la MotoGP.

Dar, din când în când, merg pe câte un chopper care îmi aduce aminte că această generalizare din mintea mea nu este tocmai corectă și că există destule motociclete de acest gen în șaua cărora te poți simți foarte bine, inclusiv pe viraje.

Și parcă inginerii de la Harley-Davidson mi-au citit gândurile atunci când au decis să modifice destul de radical gama de modele, efectuând cea mai mare schimbare de ordin tehnic a motocicletelor din Wisconsin din ultimele decenii încoace.

Noul Fat Bob face acum parte din gama Softail (căci gama Dyna dispare complet) și are cadrul din țeavă de oțel cu 65% mai rigid și cu aproape nouă kilograme mai ușor. În plus, construcția sa a fost simplificată mult, numărul de componente folosite fiind redus cu 50%, iar cel al sudurilor necesare cu 22%. Suspensia spate este complet nouă, folosind acum un monoamortizor Showa cu sistem de prindere Cantilever, cu pretensionare reglabilă prin intermediul unei rotițe amplasate în partea dreaptă, sub șa. Suspensia față primește acum o furcă inversată Showa Dual Bending Valve cu jambe de 43 de milimetri și cu o cursă de 130 mm.

Fat Bob iese în evidență însă în primul rând prin designul agresiv. Are o siluetă compactă, roți late pe față și pe spate și o șa cu formă scobită, în care riderul se simte foarte în largul său. Farul dreptunghiular cu LED este o alegere foarte curajoasă pentru producătorul din Wisconsin, care mizează în general pe un design tradiționalist.

Pentru riderii obișnuiți cu modelele Harley-Davidson de acum 10-15 ani, pilotarea unui Fat Bob ar reprezenta un șoc major. Motorul Milwaukee Eight, cu patru supape pe cilindru și răcire cu lichid, ar fi deja considerat un afront adus clasicului propulsor bicilindric răcit cu aer, ale cărui rădăcini se întind în trecut vreme de câteva decenii. Noul motor trage ferm și lin, având un cuplu semnificativ mai mare decât al generațiilor trecute, generând în același timp mai puține vibrații. Desigur, asta nu înseamnă că motocicleta americană prin excelență și-a pierdut caracterul, ci doar că a trecut, în sfârșit, în mileniul al treilea. Motorul cu doi cilindri în V la 45 de grade continuă să vibreze și să emită un sunet gros și sacadat, așa cum îi șade bine oricărui cruiser mare, negru și intimidant produs în Milwaukee.

Reprizele excelente ale motorului se potrivesc la fix cu o ciclistică mai agilă decât a oricărui Harley de dimensiuni mari de până acum. În ciuda pneului față lat de 150, Fat Bob schimbă direcția rapid și urmează trasa cu precizie nemaiîntâlnită până acum la genul acesta de motocicletă. Suspensiile lucrează și ele semnificativ mai bine, pentru un nivel de confort sporit pe drumuri denivelate. Frânele, cu ABS în echiparea de serie, oferă o decelerație respectabilă, dar necesită ceva forță la acționarea manetei.

Ce înseamnă toate acestea? Ei bine, noul Fat Bob reprezintă un enorm pas înainte în materie de plăcere în pilotaj pentru motocicletele Harley-Davidson. Desigur, puriștii mărcii ar putea protesta, spunând că motocicletele americane au devenit acum „prea japoneze”, dar mie mi se pare că au făcut doar progrese pe partea de rigoare în pilotaj și de plăcere în a devora virajele, fără să-și piardă caracterul tipic și senzațiile care te fac să-ți dai seama din prima că te afli în șaua unei motociclete deosebite. Dar pot spune că m-am distrat pe viraje cu Fat Bob cam la fel de mult cum aș fi făcut-o cu un naked japonez (probabil la o viteză medie ceva mai mică), dar am simțit în fiecare moment că sunt călare pe un Harley-Davidson, nu pe o Honda.

Motocicletele din Milwaukee erau deja, de departe, cele mai bine vândute din lume. Mutarea destul de radicală a producătorului american, care începe să se gândească din ce în ce mai mult la performanță și la tehnologii moderne, cred că va accentua acest succes și va lărgi și mai mult baza de clienți H-D în întreaga lume. Singurul minus semnificativ la care mă pot gândi rămâne prețul, cel puțin la noi, în Europa. Noul Fat Bob costă 18.148 de euro, o sumă nu spectaculos de mare, dar care te poate face să te gândești de două ori înainte să te desparți de ea.

 

DATE TEHNICE

Motor 2 cilindri în V, răcit cu aer/lichid, 1.745 cmc

Putere  nc

Cuplu    145 Nm la 3.500 rpm

Transmisie          cutie de viteze cu 6 trepte, finală prin curea dințată

Suspensii             față furcă inversată, spate monoamortizor

Frâne    față 2 discuri, spate 1 disc, ABS

Masă proprie     296 kg la gol

Preț       18.148 euro (www.harley-davidson-bucuresti.ro)

BMW

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account