Test Yamaha Tracer 900: Rapidul de Iwata

Am testat sport-tourerul de cilindree medie de la Yamaha, în toate situațiile imaginabile. Tracer 900 este derivat din naked-ul agresiv MT-09 și reușește să împace destul de bine capra pilotajului agresiv și entuziast cu varza confortului la drum lung.

Foto: Dragoș Savu

Nu sunt la primul contact cu Yamaha Tracer 900, dar această ultimă versiune este oarecum nouă pentru mine. Sunt un fan declarat al tricilindrului de 850 cmc de la Yamaha, un motor nu doar performant, ci plin de personalitate, un propulsor care-ți face inima să bată mai repede și te roagă să tragi de gaz.

Tracer 900 este o încercare a celor de la Yamaha de a împacheta acest motor cu o poftă de viață de-a dreptul contagioasă într-un pachet mai confortabil, mai practic și mai rațional decât MT-09, un naked foarte dornic să „rupă lanțul” și să te lase fără permis.

Inițial, pe vremea când modelul se numea MT-09 Tracer și am avut primul meu contact cu el, mi s-a părut o idee destul de reușită, dar motorul era în continuare prea agresiv, suspensiile și șaua prea dure pentru confort la drum lung, deci nu cel mai nimerit compromis pentru sport-touring (căci era mult mai mult sport decât touring). Noul model, actualizat pentru ultima dată în 2018, promite să rezolve multe dintre problemele observate la prima generație.

Motocicleta îmi place încă dinainte să urc în șa. Tracer 900 arată foarte bine din toate unghiurile, având silueta potrivită, culori nimerite și o carenă frontală foarte atrăgătoare. Motocicleta este modernă, elegantă și interesantă, fără să atragă prea mult atenția.

De la ghidon, poziția în șa este excelentă, triunghiul șa-ghidon-scărițe fiind cât se poate de nimerit pentru rideri de toate taliile. Șaua este reglabilă pe înălțime în două poziții (850 și 865 mm), parbrizul se poate regla pe înălțime cu o singură mână și bordul complet digital oferă destul de multe informații și este ușor de urmărit. Există trei moduri de pilotaj selectabile de la ghidon, plus control al tracțiunii pe două niveluri decuplabil și ABS. Gențile laterale prezente pe exemplarul testat se integrează foarte bine în designul general al motocicletei și par încăpătoare și ușor de manevrat.

La o primă privire și atingere, finisările sunt excelente peste tot, de la profunzimea straturilor de vopsea și de lac până la aspectul și calitatea fabricației la piesele din plastic, butoane, ghidon etc. Pentru prețul de 10.600 de euro, Tracer 900 oferă deja mult. Dacă merge la fel de bine cum arată și cum este făcută, e un chilipir.

Evident, motorul îmi place foarte mult. Poate mai mult acum decât oricând, pentru că, indiferent de modul de pilotaj selectat, a dispărut aproape complet acea smuceală enervantă atunci când deschizi prima dată gazul. Motorul trage lin și previzibil atunci când vrei, dar are sălbăticia care l-a consacrat când îi ceri mai mult. Doar că acum parcă nu te trage atât de tare spre mers repede și agresiv, ci se mulțumește și cu un stil mai liniștit. Echilibrul maselor este altul și rezervorul este mai mare decât la MT-09, iar transmisia pare etajată mai lung, astfel încât motocicleta nu mai vrea să se ridice pe o roată la cea mai mică provocare, nici dacă îi decuplezi excelentul sistem de control al tracțiunii. Dar este, în continuare, foarte ușor să atingi viteze care nu pot fi menționate în public fără teama unei amenzi luate retroactiv. Motorul cu trei cilindri accelerează mai tare decât se înțelege din datele tehnice (putere maximă 115 CP, cuplu maxim 87,5 Nm) și Tracer 900 poate, datorită poziției confortabile și parbrizului care protejează decent, să susțină viteze de croazieră de peste 160 km/h în deplin confort. La înălțimea mea, mi-aș fi dorit un parbriz mai lung, astfel încât să nu fiu nevoit să mă aplec la viteze mai mari, dar există opțiuni în această direcție, atât de la producător cât și after-market.

De asemenea, cei mai pretențioși vor obiecta și referitor la nivelul destul de puternic al vibrațiilor, la anumite turații. Dar, la drum întins, chiar și după porțiuni petrecute la viteze mari pe autostradă, nu am simțit acele tipice furnicături în mâini cauzate de vibrațiile de frecvență înaltă.

Suspensiile sunt mult mai confortabile acum decât la prima generație, dar acum sunt mai degrabă prea moi pentru o utilizare sportivă pe viraje. Sesiunile rapide pe circuit cam ies din discuție, căci furca și amortizorul spate permit încărcarea bruscă și exagerată la schimbările de sarcină și nu îți dau siguranță dacă pilotezi agresiv. Dar, pe stradă, dacă ai un stil fluid și elegant (cum ar trebui să ai cu o astfel de motocicletă la drum lung), Tracer 900 schimbă direcția foarte frumos, stă precis pe trasă și este o bucurie de pilotat în ritm alert. Frânele sunt mai mult decât adecvate, atât ca putere, cât și ca dozabilitate, iar sistemul ABS nu este deloc invaziv. Controlul tracțiunii funcționează exemplar, dar motocicleta generează suficientă aderență mecanică prin suspensiile destul de moi încât să nu simți nevoia de acest sistem decât pe suprafețe foarte alunecoase.

Confortul la drum lung este mai mult decât decent, atât pentru rider, cât și pentru pasager, cu o șa amplă, suficient de bine capitonată, suspensii confortabile și o poziție ergonomică. În oraș, motocicleta se manevrează ușor și intuitiv și gențile laterale nu te încurcă aproape deloc, căci nu depășesc lățimea ghidonului. Pentru drum întins, mi-aș fi dorit un pilot automat, mai ales pe autostradă (pe un model touring, devine deja indispensabil) și, pentru pilotaj sportiv pe viraje, un quickshifter ar fi fost interesant.

Una peste alta, Yamaha Tracer 900 oferă enorm pentru prețul de listă de 10.600 de euro: confort peste medie, dotări interesante, calitate a fabricației și o reputație de fiabilitate, comportament echilibrat și distractiv pe viraje și polivalență cât cuprinde. Ne-am dori doar un parbriz mai mare și opțiuni mai în pas cu vremurile, plus niște suspensii mai bine susținute pentru pilotaj sportiv. În rest, gaz și voie bună!

 

DATE TEHNICE

Motor   3 cilindri, 847 cmc, DOHC, răcit cu lichid

Putere  115 CP la 10.000 rpm

Cuplu    87,5 Nm la 8.500 rpm

Transmisie          cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei

Suspensii             față furcă inversată reglabilă, spate monoamortizor reglabil

Frâne    față 2 discuri de 298 mm, etriere radiale cu 4 pistonașe, spate 1 disc de 245 mm, ABS

Masă proprie     214 kg cu plinurile făcute

Preț       10.600 euro (www.yamaha-motor.ro)

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account