Avancronica Raliului Dakar 2018 – Să înceapă balul!

Avancronica Raliului Dakar 2018 – Să înceapă balul!

Pe 6 ianuarie, peste 140 de piloți vor lua startul din Lima, Peru, în cea de-a 40-a ediție a legendarului Raliu Dakar, susținut de Motul. Veteranii disciplinei vor concura cu tinere talente și cu outsideri totali pentru victorie în ceea ce este, probabil, ce mai dificilă competiție moto din întreaga lume.

foto: KTM, Honda, Yamaha

De sărbători, lumea este de obicei alături de familie, relaxându-se. Majoritatea piloților din disciplinele de motorsport pe două roți își permit câteva zile libere, în care o lasă mai moale cu antrenamentul și se bucură de o perioadă mai lejeră, petrec timp cu prietenii, cu familia și se odihnesc. Nu și riderii care participă la Raliul Dakar. Aceștia își petrec Revelionul în America de Sud, alături de echipe și de adversari, în așteptarea startului în cel mai dur raliu din lume, ajuns anul acesta la o ediție aniversară, cea cu numărul 40.

Raliul Dakar nu mai are nevoie de nicio prezentare. Aproape 9.000 km în două săptămâni, în cea mai mare parte prin teren off-road, dificil, înșelător, necunoscut. Iar la categoriile moto și quad, piloții sunt probabil mai temerari decât colegii de la auto și camioane. Pentru că un singur om trebuie să piloteze (folosind foarte mult corpul) și să navigheze. Asta în timp ce toate pericolele care îl pasc sunt amplificate, căci nu are în jurul său centuri de siguranță cu prindere în șase puncte și un roll-cage.

Așadar, legendarul raliu este un test al fizicului și al psihicului uman dus la niște limite extreme, care bat spre sado-masochism. Căci, în timp ce piloții de elită, susținuți de uzine și antrenați intens tot anul pentru Dakar, termină de obicei ziua destul de repede, apoi au timp să se odihnească și să se pregătească mental pentru ziua următoare, amatorii, care constituie grosul plutonului, ajung târziu în bivuac și mulți dintre ei trebuie cel puțin să ajute la punerea la punct a motocicletei pentru ziua următoare, dacă nu s-o facă de unii singuri. Așadar, pentru amatorul venit la Dakar, chiar și antrenat fiind și cu ceva experiență în rally-raid la activ, principalul dușman este lipsa de somn. Cu etape care ajung la peste 900 km într-o singură zi și starturi programate la orele 5 ale dimineții, un amator care a încheiat ziua trecută la 2 noaptea are la dispoziție doar două ore de somn înainte de a se lansa într-o nouă zi de coșmar, pe teren dificil, cu temperaturi care, de-a lungul celor două săptămâni, variază de la -5 la +45 de grade Celsius și cu zile întregi petrecute la altitudini inimaginabile (peste 5.000 de metri).

Ediția din 2018 a raliului revine în Peru, unde a mai fost în 2012 și 2013. De fapt, startul va fi în capitala peruviană, Lima, de unde raliul va intra direct „în pâine”, ceea ce, pentru Dakar, înseamnă „în nisip”. Piloții vor avea de-a face cu etape dificile încă de la început. În ziua a doua, cu startul și finișul în orașul peruvian Pisco, 90% din traseu va fi hors-piste (adică în afara drumurilor și cărărilor bătute), unde abilitățile de navigator vor fi foarte importante. Primele cinci zile vor fi petrecute traversând zone întregi cu dune de toate formele și mărimile. În etapa a șasea, caravana va intra în Bolivia, urcând abrupt spre Altiplano-ul bolivian, acel platou de altitudine foarte mare. În etapa a opta, înainte de a părăsi acest Altiplano, riderii vor străbate dune la altitudini de peste 3.500 m. În aceste condiții, cei care nu au antrenament specific vor experimenta dureri de cap și se vor extenua foarte rapid, căci oxigenul este la mare preț acolo sus.

Din etapa a noua, se intră în Argentina și încep provocările de navigație prin labirintul de „rios”. Aceste albii secate de râu întretaie toată zona străbătută în etapele 9-12 și pot provoca răsturnări spectaculoase de situație. Dacă ai coborât în albia greșită, va fi foarte greu să ieși și să găsești calea cea bună. Etapa a unsprezecea, Belen – Chilecito, va fi una extrem de dificilă, căci motocicletele, mașinile și camioanele vor avea startul intercalat, în ordinea primilor 25 de piloți mai rapizi din ziua precedentă. În plus, seara, motocicliștii vor sta într-un bivuac separat, căci vor avea parte de a doua etapă maraton a raliului. Asta înseamnă că nu au voie să lucreze la motociclete în seara respectivă, urmând ca a doua zi să continue cu motocicletele (și pneurile) așa cum erau la finalul zilei precedente. Ultima etapă îi va duce pe rideri din Cordoba peste vreo 30 de rios, apoi înapoi în Cordoba.

Dacă în anii trecuți, favoriții se cam știau, acum lucrurile sunt destul de neclare, lucru care ar putea fi benefic pentru spectacolul din ianuarie 2018. Toby Price, fenomenul australian, vine la Dakar după o accidentare serioasă suferită în prima jumătate a raliului de anul trecut, cu femurul fracturat în patru locuri. Revenirea lui Price nu a fost facilitată nici de o accidentare la genunchi survenită în antrenamente în octombrie. Coechipierul lui Price din echipa de uzină KTM, Antoine Meo, revine și el după o accidentare urâtă și a declarat că va avea o abordare conservatoare a raliului, fără să-și asume riscuri inutile. În aceste condiții, ceilalți doi rideri „portocalii”, Sam Sunderland, câștigătorul de anul trecut, și Matthias Walkner, austriacul care vine după o victorie în Raliul Marocului, pleacă din postura de favoriți. Mai ales că tot ei sunt cei care au contribuit cel mai mult la dezvoltarea noului KTM 450 Rally, o motocicletă care s-a creat plecând de la o foaie albă și de la care putem să ne așteptăm la și mai multe performanțe, plus o fiabilitate exemplară.

Piloții echipei de uzină Honda simt, probabil, că acum este șansa lor, când Price nu este la 100%, dar Joan Barreda Bort, catalanul de 34 de ani, unul dintre cei mai rapizi rideri din lume, nu a reușit până acum să pună probleme serioase piloților KTM, mai ales prin lipsa sa de consecvență. Barreda se deschide greșelilor și ori cade, ori strică motocicleta, ori ia o penalizare pentru exces de viteză pe probele de legătură și își distruge singur șansele la victorie. Paulo Goncalves, portughezul de la Honda, este un model de consecvență, dar nu pare să aibă viteza pură necesară pentru a câștiga. În goana lor după tinere talente, HRC s-a oprit la argentinianul Kevin Benavides, un rider tânăr care a impresionat în edițiile trecute, când pilota pentru Honda America de Sud. Cei trei, alături de veteranul francez Michael Metge, vor forma echipa de uzină HRC pentru ediția 2018 a Dakarului.

Yamaha vine cu forțe proaspete, și anume francezul Xavier de Soultrait, un pilot tânăr cu rezultate din ce în ce mai bune. Acestuia i se vor alătura Adrien van Beveren, multiplu câștigător în cursa pe plajă Enduropale du Touquet și autor al unui loc patru anul trecut, plus argentinianul Franco Caimi, care trece de la Honda America de Sud în echipa de uzină Yamaha pentru Dakar 2018, după ce a terminat pe locul opt anul trecut.

Pe lângă clasica acoperire video oferită de Eurosport, la Dakar 2018 vom putea urmări mai multe detalii în direct prin intermediul echipei britanicului Lyndon Poskitt, care se înscrie din nou la categoria Malle Moto, denumită acum Original by Motul.

 

Pentru temerari

Lyndon Poskitt la ediția de anul trecut a Raliului, la categoria Malle Moto.

Original by Motul este noul nume al categoriei Malle Moto. Malle înseamnă cufăr, iar Moto știm deja ce înseamnă. Această categorie este rezervată „nebunilor” care se avântă la lupta de două săptămâni fără echipaj, de unii singuri. Doar o motocicletă și o ladă de scule. Îți repari singur motocicleta, căci nu are voie să te ajute nimeni, în afară de alți concurenți. Singurul domeniu în care ți se permite ajutor din afară este la schimbatul pneurilor. Asta înseamnă că, după o zi îndelungată de pilotaj și navigație, riderul înscris la Original by Motul trebuie să-și facă singur de mâncare, să-și pună cortul, să lucreze la motocicletă și să se pregătească pentru ziua următoare. Ceea ce se traduce printr-un timp mediu de somn, pe noapte, de aproximativ trei ore. Timp de două săptămâni.

 

Mani Gyenes, din nou la luptă

Mani Gyenes ia startul în al optulea Dakar din cariera sa în ianuarie 2018. Bravul sătmărean a avut mai multe clasări în top 20, cea mai bună fiind un loc 14 în 2016. Pasionatul rider din nordul țării continuă să lupte pentru visul său, deși condițiile sale de antrenament nici nu se compară cu cele ale concurenților săi direcți (care sunt, în mare parte, piloți de uzină). Mani a concurat anul acesta în Campionatul de Enduro al Ungariei, cu rezultate excelente.

Emanuel Gyenes #28„Mă aștept ca primele cinci zile din raliu să fie mai grele. Va fi un început mai dificil cu cele cinci etape din Peru, însă în rest știu la ce să mă aștept, pentru că am mai fost în zonele din Bolivia și din Argentina, unde vom concura în 2018. Totuși, vom afla exact ce ne-au pregătit organizatorii abia când vom primi roadbook-urile. Va fi destul de greu să țin aproape de piloții de uzină, când vine vorba de timpi pe probe, pentru că ei rulează deja cu noul model KTM 450 Rally, care este mai ușor comparativ cu modelul pe care voi concura eu. Așa că îmi doresc să am un rezultat cât mai bun și să nu am probleme de navigație și nici tehnice.”

 

Laia Sanz – o forță a naturii

Laia Sanz este un fenomen al pilotajului în off-road. Catalana în vârstă de 32 de ani a câștigat tot ce se putea în lumea trialului și enduro-ului feminin (13 titluri mondiale în trial și 5 în enduro), iar acum se concentrează intens pe Dakar. Acum aleargă pentru KTM într-o structură proprie, cu argentinianul Luciano Benavides pe post de susținător. În 2015, Laia a terminat Dakarul pe poziția a noua la general! Aviz celor care își închipuie că femeile nu se descurcă la ghidon.

 

Cele mai noi știri din Raliul Dakar 2018, pe siteul MotoBikes, cu sprijinul Motul.

BMW

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account