Maverick Vinales a obținut cel mai bun timp pe tur în prima zi a ultimei sesiuni de teste din presezonul MotoGP, desfășurată pe circuitul Losail din Qatar, chiar în locul în care va avea loc prima etapă a Motomondialului peste trei săptămâni.
Atât Vinales, cât și Valentino Rossi au avut un parcurs mult mai bun în Qatar decât în Thailanda, rulând în mod constant cu timpi competitivi. Desigur, asta nu ar trebui să fie o surpriză, căci o Yamaha a câștigat cursa din Qatar în șase din ultimii opt ani. Motocicleta din Iwata este în largul ei pe traseul din Peninsula Arabă, iar condițiile de rulare sunt destul de diferite de cele din Sepang sau din Thailanda, mai ales odată ce se lasă seara, când temperatura aerului și, implicit, a pistei, coboară destul de mult.
Până acum, în intersezon, echipa Yamaha a avut probleme destul de mari, care au cauzat o inconsecvență masivă în rezultate. După ultimul test, cel din Thailanda, Vinales era chiar disperat, fiind nemulțumit de foarte multe aspecte, inclusiv de lucruri de bază, precum distribuția maselor pe roțile față/spate. „Vreau să simt motocicleta exact cum era acum un an,” spunea catalanul după ultima zi de teste de la Buriram.
Dar performanțele semnificativ mai bune în Qatar nu înseamnă finalul problemelor pentru echipa din Iwata. Motocicletele erau setate exact ca în Thailanda, lucru care înseamnă că noul model de M1 este foarte sensibil la combinația dintre pneuri, temperatura și consistența asfaltului. În unele situații strălucește, în altele se confruntă cu probleme mari, fără ca inginerii să aibă o soluție clară ca să rezolve problema.
Piloții Honda nu au strălucit prin timpii realizați (Crutchlow a fost cel mai rapid dintre ei, cu al nouălea timp), dar ei nici nu s-au prea agitat cu stabilirea unui timp pe turul sec, ci mai degrabă pe găsirea unor setări pentru condiții complet diferite de cele ale ultimelor două teste. Se pare că, odată ce se lasă seara și temperatura aerului scade semnificativ, noul motor al lui RC213V devine peste măsură de agresiv, exact lucrul de care se temeau Marquez & Co. (deoarece aerul mai rece este mai dens și mai mult oxigen ajunge în motor în unitatea de timp, sporind puterea). Dar campionul en-titre nu era foarte îngrijorat, declarând că deja au găsit soluții pe partea de electronică pentru a-l îmblânzi.
Iannone s-a remarcat în această sesiune de teste, reușind al treilea timp și impresionând și prin ritmul de cursă afișat. Italianul a declarat că are o senzație mult îmbunătățită cu trenul față al motocicletei, ceea ce îi permite să forțeze fără să riște. Coechipierul lui Iannone, Alex Rins, a spus că este în discuții cu Suzuki pentru prelungirea contractului (lucru foarte probabil după evoluția foarte bună a tânărului spaniol din ultimele luni). În același timp, Rossi a declarat, printre altele, că este foarte aproape de a semna un nou acord cu Yamaha pentru următoarele două sezoane, ceea ce ar însemna că eventuala echipă VR46, cu motociclete Yamaha, și-ar putea începe cariera cel devreme începând cu 2021.
Dovi și Lorenzo au fost ambii foarte rapizi (locul 2, respectiv 5 pe listă), ceea ce nu este surprinzător, pe o pistă care se pare că favorizează destul de mult atât motocicleta, cât și riderii. Ambii ducatiști au avut comentarii pozitive. Dovi a spus că timpii îi vin cu ușurință și că poate conserva pneul fără probleme, iar Lorenzo a declarat că începe să revină din ce în ce mai mult la starea care pentru el este una de normalitate – viteză și consecvență. Singura problemă serioasă pe care a semnalat-o a fost legată de conservarea pneului la finalul zilei, când temperaturile au scăzut foarte mult.
Iată lista cu timpi de ieri:
Poz. | Nr. | Pilot | Moto | Timp | Dif. | Ant. |
1 | 25 | Maverick Viñales | Yamaha M1 | 1:55.053 | ||
2 | 4 | Andrea Dovizioso | Ducati GP18 | 1:55.104 | 0.051 | 0.051 |
3 | 29 | Andrea Iannone | Suzuki GSX-RR | 1:55.107 | 0.054 | 0.003 |
4 | 5 | Johann Zarco | Yamaha M1 | 1:55.186 | 0.133 | 0.079 |
5 | 99 | Jorge Lorenzo | Ducati GP18 | 1:55.423 | 0.370 | 0.237 |
6 | 42 | Alex Rins | Suzuki GSX-RR | 1:55.432 | 0.379 | 0.009 |
7 | 46 | Valentino Rossi | Yamaha M1 | 1:55.432 | 0.379 | 0.000 |
8 | 9 | Danilo Petrucci | Ducati GP18 | 1:55.528 | 0.475 | 0.096 |
9 | 35 | Cal Crutchlow | Honda RC213V | 1:55.536 | 0.483 | 0.008 |
10 | 93 | Marc Marquez | Honda RC213V | 1:55.545 | 0.492 | 0.009 |
11 | 26 | Dani Pedrosa | Honda RC213V | 1:55.555 | 0.502 | 0.010 |
12 | 43 | Jack Miller | Ducati GP17 | 1:55.688 | 0.635 | 0.133 |
13 | 19 | Alvaro Bautista | Ducati GP17 | 1:55.848 | 0.795 | 0.160 |
14 | 30 | Takaaki Nakagami | Honda RC213V | 1:55.853 | 0.800 | 0.005 |
15 | 45 | Scott Redding | Aprilia RS-GP | 1:55.931 | 0.878 | 0.078 |
16 | 53 | Tito Rabat | Ducati GP17 | 1:56.029 | 0.976 | 0.098 |
17 | 41 | Aleix Espargaro | Aprilia RS-GP | 1:56.062 | 1.009 | 0.033 |
18 | 17 | Karel Abraham | Ducati GP16 | 1:56.268 | 1.215 | 0.206 |
19 | 44 | Pol Espargaro | KTM RC16 | 1:56.275 | 1.222 | 0.007 |
20 | 38 | Bradley Smith | KTM RC16 | 1:56.421 | 1.368 | 0.146 |
21 | 21 | Franco Morbidelli | Honda RC213V | 1:56.608 | 1.555 | 0.187 |
22 | 55 | Hafizh Syahrin | Yamaha M1 | 1:56.731 | 1.678 | 0.123 |
23 | 12 | Tom Luthi | Honda RC213V | 1:57.292 | 2.239 | 0.561 |
24 | 10 | Xavier Simeon | Ducati GP16 | 1:57.713 | 2.660 | 0.421 |