Colegii de breasla de la moto.it au realizat un interviu cu Carlo Pernat, un om cu 35 de ani de experienta ca manager in lumea competitiilor moto, fost manager al lui Loris Capirossi si Marco Simoncelli si actual manager al lui Andrea Iannone si Alex de Angelis. Pernat a fost manager sportiv Cagiva in anii ´80, castigand doua editii ale Ralului Paris-Dakar, cu Hubert Auriol si Edi Orioli, iar, din 1990, a fost director sportiv la Aprilia, fiind unul dintre cei care au contribuit la cele trei titluri mondiale ale lui Max Biaggi alaturi de producatorul din Noale (1994, 1995, 1996) si de asemenea cel care l-a pus pe Valentino Rossi pe motocicleta Aprilia de uzina cu care si-a inceput „Doctorul” cariera in MotoGP.
Carlo Pernat
Iata cele mai importante momente ale interviului:
De ce a ramas Biaggi asa mult la clasa 250? Daca trecea din ´95 la clasa 500 ar fi putut castiga un titlu?
„Nu. Biaggi a ramas la 250 exact cat trebuia. Fix ´98 trebuia sa treaca la 500 si asa a si facut. Biaggi nu a castigat titlul la clasa regina, au fost multe situatii care au cauzat acest lucru, dar de fiecare data, in cele din urma, vina a fost a lui. Biaggi a fost un mare pilot, este si acum de altfel, merita cu siguranta un titlu la clasa regina, dar l-a tradat caracterul sau. Problema lui a fost ca s-a pus contra lui Doohan, care castigase deja o gramada de titluri la 500 si cei de la Honda nu i-au mai reinnoit contractul in ´99. Si, in ´99, cand Doohan s-a accidentat dupa doua-trei etape si a iesit din scena, mai-marii de la Honda i-au dat lui Criville motocicleta lui Doohan si Criville a castigat titlul in 99. Criville nu era neaparat cel mai bun pilot de atunci, cred ca Biaggi ar fi putut fi in locul lui si ar fi castigat el titlul si atunci cariera lui ar fi evoluat altfel.”
Max Biaggi
De ce Iannone cand a trecut de la Moto2 la MotoGP a ales o motocicleta Ducati, in conditiile in care echipa era in criza atunci si nu o Honda satelit? Cred ca Iannone pe Honda ar fi fost unul dintre cei fantastici 4.
„Da, ai dreptate. Cand Iannone a trecut la Ducati, a existat un contact cu Honda Gresini. Nu cu HRC, pentru ca ei nu il cautasera pe Iannone. E clar ca existau pe atunci momente in care lumea credea ca Ducati isi va reveni repede. Alegerea a fost una buna, dupa mine, pentru ca parcursul lui Andrea l-a facut sa evolueze foarte mult. Iannone era obisnuit sa alerge in echipa lui “de familie” (era alaturi de tatal si de fratele lui), asa ca sa treaca intr-una de uzina a fost un mare pas pentru el. Si in 2014 a facut un mare pas inainte si in viitor ar putea sa faca si mai multe.”
Ce crezi de Ducati in 2015? Ma tem ca noua motocicleta va veni prea tarziu.
„E clar ca atunci cand faci o motocicleta noua si nu esti Honda sau Yamaha, iti trebuie timp. Si ei vor sa fie siguri ca atunci cand vor veni cu noua motocicleta, va fi competitive, nu vor sa grabeasca lucrurile si sa o aduca inainte sa fie siguri ca e competitiva. Dar nu am nicio indoiala va fi competitiva.”
Cum vezi sezonul 2015? Ma refer la Marquez, Lorenzo, Rossi.
„Cred ca favoritul numarul 1 ramane mereu campionul en-titre. Deci Marquez are prima sansa. Dar a cazut de 14 ori anul trecut (antrenamente + curse) si a avut noroc, nu s-a intamplat nimic grav, dar, cand cazi, nu stii niciodata ce se va intampla. Poate este prea sigur pe el, desi este intr-adevar un fenomen. Rossi va fi si el acolo. L-a ajutat Yamaha, care a evoluat in a doua parte a sezonului 2014, dar e clar ca Rossi se va bate la varf. Cu Lorenzo, lucrurile sunt ceva mai delicate, daca devine din nou cel mai complet pilot din grila, se va bate pentru titlu. Sa vedem cum va evolua in antrenamentele din iarna, care au fost gresite anul trecut.”
Cel mai mare rival pentru Marquez – Rossi sau Lorenzo?
„Deocamdata zic Rossi pentru ca il vad cum se antreneaza, vad ca isi doreste foarte tare victoria, ca are inca orgoliul de pilot de top. Lorenzo in planul doi pentru ca am vazut ca inca nu a revenit inca la forma care il consacrase.”
Daca ai fi fost team manager la HRC, ai fi reinnoit contractul cu Pedrosa?
„Nu. Sigur ca sunt lucruri din bucataria lor care pot schimba modul de gandire, de exemplu faptul ca Repsol e sponsor sau presiuni de la Dorna, acestea pot cantari si ele destul de greu cand vine vorba de o astfel de decizie. Cred ca Pedrosa a avut foarte mult timp la dispozitie ca sa devina campion in MotoGP si nu a facut-o. Eu nu as mai fi reinnoit demult contractul cu el, deja dupa primii doi-trei ani. M-as fi orientat mai degraba catre un tanar cu talent si pofta de victorie, cum e Iannone.”
Daca ai fi fost in locul lui Lin Jarvis, in 2013, l-ai fi luat inapoi pe Valentino Rossi in echipa Yamaha?
„Pai asta e chestia, ca nu l-au luat inapoi de bunavoie, au fost obligati. Asa cred eu. Cand Rossi pleca din echipa de uzina Ducati, practic disparea de pe harta Motomondialului. Or, Dorna nu putea permite asa ceva, un nume ca Rossi sa dispara sau sa fie redus la rangul de pilot intr-o echipa satelit, pilot de pluton. Asa ca i-au fortat pe cei de la Yamaha sa-l primeasca inapoi, desi ei nu voiau. Salariul lui a fost platit de catre Dorna, cred eu, ca sa-i faca pe cei de la Yamaha sa accepte. Si, in aceste conditii, normal ca a fost primit inapoi si, in cele din urma, s-a dovedit a fi decizia corecta.”
Valentino Rossi
Daca tu ai fi fost in locul lui Paolo Ciabatti, ai fi facut aceasta echipa complet italiana, cum a facut Ducati pentru 2015, cu Dovizioso si Iannone?
„Da, pentru ca nici nu prea erau alternative. Dovizioso si Iannone sunt doi piloti de valoare egala si foarte diferiti ca oameni, care se vor provoca unul pe celalalt si vor evolua impreuna. Nu prea aveau pe cine sa ia, Pedrosa voia foarte multi bani, pentru ca era un risc mare. In aceste conditii, a fost o alegere foarte corecta.”
Care e viitorul motociclismului viteza italian, ca lucrezi si pentru Federatia Moto Italiana? Cum stau lucrurile pentru urmatorii Valentino Rossi?
„Cred ca viitorul este promitator pentru pilotii italieni. Pana acum cinci ani era un blocaj total, nu aveam nici un pilot in top 15 la clasa mica, situatia nu era grozava. Dar federatia s-a mobilizat, lucrurile s-au schimbat si acum avem un Antonelli, un Fenati. Apoi a venit Valentino, cu echipa sa foarte buna, a continuat si Gresini. Cred ca acum sunt multe posibilitati ca piloti italieni sa castige in clasa mica. Piloti cu talentul luI Fenati, Antonelli, Bagnaia, Bastianini, Stefano Manzi, Locatelli. Cred ca avem in sfarsit tineri care pot sa concureze cu succes la acest nivel.”
Urmatorul invitat la noi va fi Marco Melandri. Ce parere ai despre el?
„Dupa mine, Marco e un mare talent, nu se poate spune altfel. A avut prea putin succes pentru cat potential are. S-a batut la titlul de multe ori, inclusiv cu Valentino, deci e un pilot foarte bun. Daca are un punct slab, as spune ca e sinceritatea lui exagerata. Si cand a plecat din MotoGP si cu alte ocazii, Marco a spus mereu ce credea. Or, in mediul nostru, aceasta nu e cea mai buna strategie, de cele mai multe ori.”