Prima etapă a Motomondialului desfășurată vreodată în Thailanda a fost una de succes, deși piloții nu s-au arătat foarte încântați de desenul circuitului de la Buriram. Dar cursele au fost palpitante la toate clasele (în parte, tocmai datorită acestui desen). Iată câteva considerații interesante (și poate prea puțin știute) după cursele de pe Circuitul Internațional Chang.
Comparație 2018/2017
După 14 etape, iată comparația între punctele adunate de piloți în 2018 și cele din sezonul trecut (pentru 2017 va conta Marele Premiu al Marii Britanii, pentru 2018 va conta în plus cursa din Thailanda, deci numărul de curse este egal):
Márquez 271/224 (+47); Dovizioso 194/208 (-14); Rossi 172/168 (+4); Viñales 146/196 (-50); Lorenzo 130/106 (+24); Crutchlow 128/92 (+36); Petrucci 126/95 (+31); Zarco 123/117 (+6); Iannone 113/37 (+76); Rins 102/27 (+75); Pedrosa 87/170 (-83); Miller 74/56 (+18); P.Espargaró 32/37 (-5); A.Espargaró 32/53 (-21)
Vedem cât de mult mai bun este acest sezon pentru Marquez, care a comis mai puține greșeli (și a avut mai puțin ghinion decât anul trecut), dar e clar că Dovizioso și, mai ales, Vinales, au parte de un sezon mai slab, iar Rossi este cam tot pe acolo pe unde era anul trecut (în ciuda problemelor la motocicletă și faptului că anul trecut a câștigat o cursă).
Comparație între coechipieri
Daccă ne uităm la care dintre coechipieri a terminat înaintea celuilalt în fiecare etapă (în paranteze, comparația pentru sesiunile de antrenamente libere și calificări), lucrurile vor arăta așa:
Dovizioso/Lorenzo 8/5 (6/8); Márquez/Pedrosa 14/0 (13/2) Rossi/Viñales 9/5 (7/8); Petrucci/Miller 11/3 (13/2); Iannone/Rins 8/6 (9/6); A.Espargaró/Redding 9/3 (15/0); P.Espargaró/Smith 7/3 (8/3)
E clar că Dovi nu este un specialist al calificărilor, fiind surclasat de Lorenzo la comparația în antrenamente, dar compensează prin parcursul mai constant în curse (deși Lorenzo are și el victorii de etapă). Rossi îl eclipsează pe Vinales în cursă, dar în calificări catalanul este mai rapid, în general. Pedrosa a fost eclipsat total de Marquez în acest sezon: nu a terminat nici măcar o cursă în fața mai tânărului său coechipier. Petrucci l-a devansat cu mult pe Miller într-un sezon nu tocmai bun pentru australian, și acesta este și motivul pentru care italianul este cel care a primit contractul penru locul vacant lăsat de Lorenzo în echipa Ducati anul viitor.
Vinales nu se simte suficient de apropiat de echipa Yamaha
Maverick Vinales, într-un interviu pentru SKY, a explicat ce îi lipsește în boxa Yamaha: „Îmi lipsește puțină susținere din partea lui Meregalli și a lui Jarvis, m-am simțit puțin lăsat la o parte, din când în când mi-ar fi prins bine o îmbrățișare, nu doar atunci când lucrurile merg bine, dar mai ales atunci când merg rău, ca să mă simt un pic mai bine. E important să mă simt că sunt într-o echipă, asta mi-a lipsit cel mai mult,” sunt cuvintele lui Vinales. La Suzuki, Maverick era obișnuit să aibă contacte apropiate la nivel uman cu întreaga echipă, construită în jurul său, dar la Yamaha situația e diferită.
Marquez „răpit” la Bangkok
Miercuri, Marc Marquez a participat la un eveniment organizat de sponsor la Bangkok, pilotul Repsol Honda mergând prin oraș la ghidonul unui Tuk Tuk, un taxi thailandez. La finalul evenimentului, Marquez trebuia dus de un polițist pe scuter înapoi în motorhome-ul închiriat de Honda, dar polițistul a făcut un mic ocol, ducându-l pe Marque „la secție”, ca să-l prezinte colegilor. Pentru câteva momente s-a creat puțină panică, pentru că nimeni nu știa unde se află Marquez, dar acesta a fost dus repede înapoi la motorhome.
Aleix Espargaro are probleme mari în calificări
Înainte de cursă, Aleix Espargaro a vorbit despre dificultățile cu care se confruntă în acest sezon: „Față de 2017 avem mult mai multe probleme în calificări, nu reușim să facem diferența cu anvelopele moi. De aceea plecăm mereu din spate, lucru care ne condiționează cursele. A fost un sezon foarte dificil, chiar dacă motocicleta noastră s-a îmbunătățit față de anul trecut; dar rivalii au făcut un pas mai mare. Trebuie să intervenim asupra tuturor elementelor motocicletei: nu reușim să folosim gumele cum trebuie de la jumătatea cursei încolo, când scade aderența, lucru care ne ieșea bine anul trecut.”
Jorge Martin: prea multă fizioterapie
Jorge Martin a exagerat cu ședințele de fizioterapie pentru mâna stângă, cea ruptă în antrenamentele de la Brno. Astfel s-a provocat o inflamație a unor tendoane, iar sâmbătă liderul clasamentului la Moto3 nu reușea să meargă mai mult de două-trei tururi legate. A fost dus la Clinica Mobile și tratat, apoi i s-a pregătit o mănușă cu „tiranți” pentru a-i facilita mișcarea degetelor, manevră care a mai fost făcută pentru Noboru Ueda cu mulți ani în urmă. Inițial, Martin părea să nu poată alerga, apoi a reușit, iar în cele din urmă a câștigat puncte față de Marco Bezzecchi, care pornise din pole-position, dar a fost scos de pe pistă în ultimul viraj de către Enea Bastianini. Așa că îndârjirea lui Martin a dat roadele scontate: are un avantaj imens în clasament, cu patru curse rămase de disputat.
Fenati ar putea reveni în Moto2 cu MV Agusta
Pentru moment e doar un zvon, dar merită remarcat: se zice că însuși Carmelo Ezpeleta ar lucra pentru a-i găsi motocicletă lui Romano Fenati pentru 2019. Numărul unu de la Dorna ar avea în plan să-l plaseze din nou pe Fenati la MV Agusta, care vor intra anul viitor la Moto2 alături de echipa Forward Racing. Dar tocmai această echipă îl avea deja sub contract pe pilotul italian, apoi l-a eliminat în doi timpi și trei mișcări după infamul incident de la Motorland Aragon. Dar Mattia Pasini, care ar fi urmat să-l înlocuiască pe Fenati la MV Agusta, nu a semnat încă niciun contract, semn că zvonurile ar putea fi adevărate.
De ce? Pentru că, deși Fenati e periculos ca pilot, probabil și-a învățat lecția și este o garanție a spectacolului. Dorna nu face profit din performanțe sportive, ci din spectacol, indiferent ce formă îmbracă acesta.
Se vând motoarele Honda de Moto2
S-au pus deja în vânzare propulsoarele Honda folosite la Moto2. Este vorba de motoare pregătite pentru curse, cu reviziile la zi, perfect funcționale. Costă 1.950 de euro bucata. Un chilipir, dacă ne întrebați pe noi.
Rubrica „V-am zis eu!”
Valentino Rossi și Maverick Vinales (joi): „Acesta este un circuit nefavorabil pentru Yamaha, nu avem mari așteptări.”Clasament în cursa de duminică: 1. Marquez 2. Dovizioso 3. Vinales 4. Rossi 5. Zarco