Riderul roman Emanuel ¨Mani¨ Gyenes a avut parte de etapa dificila ieri in Raliul Dakar, cei 717 kilometri ai zilei fiind cu atat mai solicitanti cu cat au fost parcursi la altitudini foarte mari. Ruta urmata de rideri intre Iquique (Chile) si Uyuni (Bolivia) nu a coborat niciun moment sub 3.000 de metri altitudine, riderii resimtind fizic stresul evoluarii la aceste inaltimi, ca si motocicletele, de altfel.
Traseul de ieri, care a inclus o speciala de 321 km, a fost presarat cu numeroase treceri prin rauri si cu multe zone inselatoare la capitolul navigatie, unde intra in joc acel echilibru perfect intre viteza, precautie, spirit de observatie si aptitudini de navigator care fac un pilot bun de rally-raid. Mani al nostru a facut dovada in repetate randuri ca, in ciuda conditiilor de antrenament mult inferioare fata de „granzii” acestui sport, poate face fata cu brio solicitarilor unui raliu dur si lung precum Dakarul. Va reamintim ca cea mai buna clasare a satmareanului in Dakar pana acum este un loc 17 la general, dublat de victorie la clasa Maraton.
Dupa cum va relatam in cronica etapei de ieri , Mani ruleaza acum pe locul 30 in clasamentul general, recuperand usor locuri catre zona topului 20, unde spera sa termine competitia. Se pare ca evolutia lui Mani l-a adus si pe primul loc intre riderii de la clasa Maraton, riderul Autonet Motorcycle Team plasandu-se acum cu peste 5 minute in fata urmatorului pilot de la Maraton, suedezul Thomas Berglund si cu peste trei ore in fata omului de pe locul trei, nimeni altul decat fostul pilot olandez de MotoGP Jurgen van der Goorbergh.
Iata ce declara Mani dupa ziua de ieri, una facuta si mai dificila de faptul ca a fost prima parte a unei etape maraton, adica riderii nu au avut aseara mecanici la dispozitie in bivuac, fiind constransi sa lucreze singuri la motociclete, cu o gama limitata de operatiuni permise:
„Mi-a fost greu sa imi gasesc ritmul astazi. A fost o zi foarte lunga si este prima data cand concurez atat de mulți km la o altitudine de peste 3.000 de metri. Luni revenim in Chile si sper sa imi maresc avansul pe care il am la clasa Maraton.„
Si speciala de azi, Uyuni-Iquique, de 784 km, se va desfasura tot la altitudini foarte mari. Iata ce ne spune Mihaela Beldie, medic sportiv si fost copilot in Campionatul Mondial de Raliuri, despre solicitarile pe care le au de infruntat riderii in aceste conditii:
„Luni va fi o etapa extrem de grea. Sunt deja multe zile de competitie in spate; pe langa oboseala acumulata pana in acest moment, lipsa de oxigen intalnita la aceste altitudini este un factor de stres in plus. La o altitudine de 3.000 m volumul de aer contine cu aproximativ 30% mai putin oxigen si sunt afectate toate functiile organismului. Respiratia este ingreunata mult din cauza dioxidului de carbon acumulat din activitatea musculara, sistemul nervos are de suferit. Organismul are o capacitate incredibila de adaptare si sunt convinsa ca ei vor face fata cu brio.
Nu doar sportivii au de suferit, motoarele sunt private si ele de oxigen, iar asta va scadea cu siguranta performantele.
Le tin pumnii lui Mani si lui Marcel si le doresc sa treaca cu bine si peste aceasta etapa.”
In etapa de azi, la checkpoint-ul cu numarul opt, Mani a trecut pe locul 42, dar este o etapa cel putin bizara, caci slovacul Svitko este la conducere, cu patru minute in fata lui Coma, iar Joan Barreda ruleaza pe 37, cu 24 de minute in spatele liderului. Italianul Botturi, unul dintre pilotii de uzina Yamaha, a abandonat.