Baylisstic, sau cand foamea de victorie te face supraom

Dupa cum probabil ati aflat, Troy Bayliss, la aproape 46 de ani, va alerga in prima etapa de World Superbike la Phillip Island, pe un Ducati 1199 Panigale R de uzina, in locul lui Davide Giugliano. Dar cine este Troy Bayliss?

[wzslider]

Legendarul rider de la antipozi s-a nascut la Taree, pe coasta sud-estica a Australiei, pe 30 martie 1969. Daca in zilele noastre, cam toti riderii de top la nivel mondial s-au apucat de motociclism la 3 ani si nu s-au mai oprit de atunci, Bayliss, desi a descoperit placerile pilotajului in dirt-track la o varsta frageda (6 ani), s-a lasat de motociclism in adolescenta, devenind ucenic vopsitor. Facea naveta cu bicicleta pana la serviciu, ciclismul fiind o parte importanta din viata lui chiar si acum.

Tanarul Bayliss era ahtiat dupa orice sport care solicita puternic fizicul, asa ca, in jurul varstei de 18 ani, participa frecvent la curse de ciclism de toate felurile – mountain-bike, triatlon, time-trial etc. Tot pe atunci petrecea foarte mult timp pe plaja, facand surf. Acolo a cunoscut-o si pe Kim, cea care avea sa-i devina sotie in scurt timp.

In 1992, Troy trecea pe langa vitrina unui magazin de motociclete, unde a vazut un Kawasaki ZXR750. A facut un credit, l-a cumparat si a inceput sa participe la curse de viteza. A castigat prima cursa la care a participat, apoi a trecut la o motocicleta de 250 cmc in doi timpi Sport Production, tot Kawasaki. Deja incepea sa ia in serios competitiile moto. La sfarsitul anului 1992, Troy castiga deja curse in Campionatul Australian Sport Production 250 in saua motocicletei sale Kawasaki KR1.

In 1993, Bayliss a inceput sa alerge in campionatul australian la clasa 600, tot pe un Kawasaki. In acelasi an s-a casatorit cu Kim. In ’94, Troy termina pe locul 6 la Supersport si, in ’95 era vicecampion.

In 1996, omul din Taree, care avea deja 27 de ani, trecea la nivelul urmator, participand in Campionatul National de Superbike al Australiei, pe care avea sa-l termine pe locul al treilea, ca debutant – o performanta remarcabila. In 1997, Troy a participat ca wildcard in doua curse de World Superbike, pe Phillip Island, terminand pe un incredibil loc 5 in ambele manse. In nationalul australian devenea vicecampion in acel an, in saua unui Suzuki GSX-R 750 al echipei Ansett Air Freight.

Bayliss a primit in 1997 si un wildcard pentru cursa clasei 250 in MotoGP, la Phillip Island. In saua unui RGV 250 cu o putere semnificativ mai mica decat a rivalilor de la Honda, Yamaha si Aprilia, australianul s-a calificat pe locul 6. Dupa ce s-a batut pentru prima pozitie, a terminat pe 6. Dar motorul motocicletei sale era atat de slab incat pierduse trei locuri dupa intrarea pe ultima linie dreapta.

Britain's Neil Hodgson (R) dives underneath Austra

Bayliss si Neil Hodgson in 2001

Riderul din New South Wales nu stia pe atunci ca la acel Mare Premiu se uita un englez, Darrell Healey, din celalalt capat al lumii. Acesta era proprietarul echipei GSE Ducati din Campionatul Britanic de Superbike si, imediat dupa cursa, l-a sunat pe Troy ca sa-l angajeze in echipa sa pentru urmatorul sezon.

Astfel, in 1998, Bayliss a alergat pe un Ducati 996 in BSB, terminand pe locul 8, dupa nenumarate cazaturi si accidentari. In ’99, insa, Troy a luat titlul cu sase victorii si 14 podiumuri, invingandu-l pe Chris Walker.

In 2000, echipa Vance & Hines Ducati din AMA Superbike l-a chemat peste ocean sa ia parte la campionatul american, unde Baylisstic s-a remarcat rapid printr-o serie de pole-position-uri, care au fost insa umbrite de ghinion – la Daytona 200 a cazut si a abandonat, iar cursa urmatoare, de la Sears Point, a fost anulata din cauza vremii nefavorabile. Intre timp, insa, chiar la Phillip Island, locul in care cariera riderului din Taree isi luase avant cu cativa ani in urma, „King” Carl Fogarty cadea si se accidenta serios. Ilustra cariera a englezului, cvadruplu campion in Superbike, avea sa se incheie chiar in acel moment. Bayliss a primit din nou un telefon: echipa de uzina Ducati il voia ca inlocuitor al lui Fogarty. Ce a raspuns Troy? „Nu trebuie sa ma intrebati de doua ori. Normal ca vreau!”

Troy Bayliss

Bayliss a impresionat din prima in saua modelului 996 de WSBK, castigand in scurt timp prima sa cursa, la ultrarapidul circuit german Hockenheim. Apoi din nou in Anglia, la Brands Hatch. Prima cursa din cariera lui Troy disputata la Assen, in Olanda, i-a tinut pe spectatori cu sufletul la gura. Bayliss s-a duelat roata la roata cu Noriyuki Haga, pe o pista care era uscata pe prima jumatate si uda pe a doua. Troy a cazut in cele din urma. Asta urma sa se intample destul de des in acel an, caci australianul forta limitele de fiecare data cand se suia pe motocicleta. Pofta de victorie a lui Bayliss era nemasurata. In 2000, a terminat pe locul 6 in campionat, desi a ratat sase curse.

2001 avea sa fie anul riderului cu privire de otel de la antipozi. A insirat victorie dupa victorie, podium dupa podium si a devenit campion mondial! Australianul s-a remarcat inca de pe atunci prin abilitatea sa iesita din comun de a reveni dupa o cursa problematica si a trage la victorie. Psihicul sau de fier, care nu parea afectat de cazaturi, accidentari sau alte probleme, a fost unul dintre factorii determinanti in cariera sa de succes.

In 2002, Bayliss a pierdut la mustata titlul in fata lui Colin Edwards, in ultimele doua curse ale sezonului, desfasurate la Imola. Cursele au ramas si acum in memoria fanilor ca unele dintre cele mai disputate si mai spectaculoase din istoria sportului. Troy s-a luptat la sange cu americanul care calarea o Honda SP-1, dar cei doi au ramas buni prieteni pana in ziua de azi. Gustul infrangerii a fost insa deosebit de amar pentru Bayliss de aceasta data, caci castigase 14 curse in acel sezon.

Australia's Troy Bayliss on Ducati vies with secon

Bayliss in fata lui Edwards, pe ploaie, in 2002

In 2003, Bayliss a fost convocat de Ducati in echipa de MotoGP, unde cei din Borgo Panigale isi faceau debutul in acel an. Desi motocicleta era complet noua, cu problemele inerente, Baylisstic a obtinut trei podiumuri, s-a calificat de doua ori in prima linie a grilei si a terminat pe locul 6 in campionat. Troy, acum un familist in varsta de 34 de ani, se batea cot la cot cu cei mai rapizi rideri din lume, pe rachete de 250 CP. Dar asta nu l-a intimidat nicio secunda. In Marele Premiu al Africii de Sud, la Welkom, australianul a plecat din a treia linie a grilei si a condus o treime din cursa. S-a duelat aprig cu Valentino Rossi si a terminat pe locul patru, in cele din urma.

Urmatorul sezon alaturi de echipa Ducati de GP nu a fost atat de fructuos. Troy a avut parte de multe cazaturi, terminand pe 14 in clasamentul final. A reusit totusi un podium in ultima cursa, la Valencia. Pentru 2005, Bayliss a trecut pe Honda echipei lui Sito Pons. Nu s-a simtit in largul sau pe Honda de GP, descriind-o ca prea rigida pentru stilul sau, necesitand un stil de pilotaj prea apropiat de motocicletele de 250: franare timpurie si viteza mare la mijlocul virajului.

Australian Troy Bayliss rides his Ducati

Bayliss pe Desmosedici

In 2006, Bayliss a revenit in Superbike, alaturi de Ducati, castigand al doilea titlu mondial in saua lui 999, dupa ce a dominat ostilitatile in mod autoritar. A fost premiat de Ducati cu un wildcard in ultima cursa de MotoGP din 2006, inlocuindu-l pe Sete Gibernau, care se accidentase. Troy a aratat ce putea face cu adevarat pe o motocicleta de GP, dominand cursa de la un capat la altul si obtinand prima si singura sa victorie in MotoGP. Astfel, numele lui Bayliss era inscris pe o lista foarte exclusivista, a riderilor care au castigat atat in Motomondial, cat si in WSBK.

In 2007, la Donington, Troy se instalase la conducere, cand a cazut intr-un lowside la 160 km/h in virajul Coppice. S-a ridicat, tinandu-si mana la testicule: era clar ce ii amortizase cazatura. In ciuda durerii ingrozitoare, s-a ridicat si, cand trecea pe langa publicul din tribune, un copil i-a cerut manusa. Troy a incercat sa-si scoata manusa dreapta pentru a-i face pe plac, dar a constatat ca, odata cu manusa, ii iesea si o jumatate din degetul mic de la mana dreapta. Chirurgii englezi au fost nevoiti sa-i amputeze ultimele doua falange ale degetului mic si un testicul, care se sparsese in urma cazaturii. 10 zile mai tarziu, Troy alerga la Valencia, cu dureri puternice in ultimul loc in care un barbat ar vrea sa simta durere. Echipa a incercat sa ii gaseasca un echipament de protectie special de la cricket, dar nu se gasea asa ceva in Spania. Chiar si asa, Baylisstic a obtinut pole-position-ul. Chiar daca avea un testicul in minus, Troy mergea de parca avea doua in plus. Grele, de fonta.

Superbike World Championship - Qualifying

Bayliss pe Ducati 999

In 2008, Bayliss a obtinut al treilea titlu mondial, primul pentru noul (pe atunci) Ducati 1098. A fost un sezon disputat, in care riderii Yamaha, Haga si Corser, s-au tinut pe pozitii pana la final, dar motivatia australianului de la Ducati era mult prea puternica ca sa accepte altceva decat victoria. Apoi s-a retras din Mondialul de Superbike, dar pofta de competitii i-a ramas intacta. A continuat sa alerge in competitii de dirt track si de supermoto in Australia sa natala, obtinand chiar titluri de campion. A continuat si relatia cu Ducati, in calitate de pilot de teste.

Superbike World Championship Round Two - Practice

In saua lui 1098R, in 2008

Reputatul jurnalist de GP Mat Oxley povesteste un episod interesant, care reflecta foamea de victorie a legendarului australian. La un moment dat, Troy a facut o competitie amicala si putin absurda cu unul dintre mecanicii echipei Ducati, un tip masiv, dur si tatuat. Castigatorul era cel care reusea sa zdrobeasca in cele mai multe bucati un semnalizator de scuter, cu pumnul gol. La final, Troy a ridicat un pumn insangerat in aer: invinsese si de aceasta data.

Asadar, nu incape indoiala ce va fi in mintea lui Troy Bayliss cand se va stinge semaforul in prima cursa de la Phillip Island in acest weekend. Victorie si nimic altceva. Va fi un spectacol care nu trebuie ratat.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account