Test Honda CMX500 Rebel: Banal de specială

Am rezistat cu mare greutate să cad în capcana intitulării acestui articol „Rebel fără cauză”. O dată pentru că încerc, în general, să evit clișeele facile și a doua oară pentru că mica și interesanta Honda Rebel are un scop cât se poate de bine definit: să facă orice rider să se simtă în largul său și să se bucure de o tură de „easy-riding”, indiferent că face naveta într-un oraș aglomerat sau că se dă pe un drum pitoresc de la munte.

foto: Dragoș Savu

Încep prin a spune că Honda CMX500 Rebel este cam cât de departe poate fi o motocicletă de ceea ce aș numi „genul meu”. Întotdeauna am preferat motocicletele cu abilități dinamice, cu motoare pline de cuplu, utilajele cu potențial de distacție pe două roți și de mers (măcar cât de cât) sportiv. Or, cruiserele sunt, în general, în celălalt capăt al spectrului față de motocicletele antemenționate. Bașca, ar fi rezonabil să tragem concluzia că un mini-oarecum-cruiser cu motor de 46 de cai-putere n-o să-mi trimită pulsul către zona roșie.

În același timp, așa, din exterior, am admirat întotdeauna ce a făcut Honda cu micul cruiser Rebel, apărut pentru prima dată în îndepărtatul an 1985, mai ales după „renașterea” de la începutul lui 2017. Honda Rebel a venit cu o siluetă simplă, redusă la esență, și cu un stil inconfundabil, care se pretează extrem de bine personalizărilor de orice fel, dar care merge foarte bine și de sine stătător. Secretul, cred eu, este că Honda Rebel nu se ia prea în serios și poate deveni fix ce vrea riderul, de la un commuter-bike fără pretenții cu care să străbați orașul în drum spre serviciu, până la o motocicletă deosebită și „funky”, personalizată, pe care ești mândru s-o parchezi în fața terasei.

Bordul, simplu și elegant, e nou pentru 2020, oferind mai multe informații, printre care și treapta de viteză selectată.

Așa că am abordat testul intrând în pielea personajului, în cazul nostru un proaspăt deținător de permis de categorie A2, tânăr și fără griji. Eventual mai scund decât media, cu îngrijorări legitime referitoare la ajunsul cu picioarele  jos (acest etern nemesis al începătorilor) pe o motocicletă mai „normală”. Aici, Honda Rebel vine cu șaua extrem de joasă, la 690 mm, o înălțime de la care până și un copil de 10 ani poate pune ambele picioare jos.

Apoi, mai este stilul simplificat, dar combinat cu o calitate foarte bună a fabricației. Honda Rebel are butoane puține și mari, dar foarte bine finisate, la fel ca restul detaliilor. Bordul complet digital este rotund, simplu și foarte „funky”. Oferă mai multe informații decât te-ai aștepta, dar mai puține decât își doresc majoritatea riderilor în această eră a conectivității și digitalizării. Pentru începători, acesta este un lucru foarte bun, deși mulți dintre ei nu își dau încă seama: ai mai puține lucruri care să-ți atragă atenția în bord și poți să te concentrezi mai bine la ce e important: lucrurile din jurul tău și drumul tău printre ele.

Motorul de pe Rebel este clasicul și ultra-testatul bicilindru de pe gama CB500, dar are 2 CP în minus și o strategie de injecție și aprindere care favorizează și mai mult regimurile joase și medii. Puținele vibrații care există sunt mai degrabă plăcute decât deranjante și tind să dispară atunci când motorul este în sarcină, în mers. Cuvântul de ordine în cazul Hondei Rebel (la fel ca la multe modele ale aceluiași producător) este „facilitate”. Totul funcționează cât se poate de intuitiv și motorul trage exact așa cum te-ai aștepta. Suficient cât să te miști cu aplomb în trafic, dar niciodată excesiv, mereu controlabil, mereu previzibil. Toate butoanele răspund exact așa cum te aștepți și motocicleta se conduce aproape singură, din nou un mare avantaj pentru începători, care se pot concentra foarte bine la trafic în șaua unui vehicul care necesită aproape zero efort pentru a-l controla.

Deși motocicleta e joasă, garda la sol e surprinzător de mare. Adică nu trebuie să te sperii de orice bordură întâlnită în cale.

Aici ajută și poziția în șa, care este foarte naturală, în ciuda siluetei și pretențiilor de cruiser ale micului Rebel: scărițele sunt poziționate destul de aproape de șa, nu departe în față, ceea ce facilitează confortul și controlul. Atunci când cauți să strângi genunchii pe rezervor, pentru un control optim, la fel ca la multe motociclete în stil cruiser, descoperi că vei cuprinde destul de mult din motor și din cadru.

Ambreiajul acționat mecanic se dozează foarte ușor, motorul livrează cuplul cel mai bine la regimuri medii, încurajându-te să schimbi devreme în treapta superioară, iar pedala schimbătorului funcționează ireproșabil.

Frânele nu debordează de putere (deși au suficientă pentru vitezele pe care le poate atinge motocicleta), dar excelează prin modulabilitate. Frâna spate are un efect destul de puternic, pentru că Rebel, în stilul tipic cruiser, are multă greutate pe spate.

Ce m-a uimit a fost calitatea amortizării suspensiei spate, care nu are o cursă foarte lungă (normal, cu un spate atât de jos), dar care nu te zguduie prea tare pe denivelările atât de des întâlnite în București. Suspensiile, noi pentru 2020, își fac treaba excelent, deși, pe hârtie, nu par cine știe ce. Ca la mai toate modelele Honda pe care le-am încercat în ultimii ani, impresia generală este de vehicul aparent simplu, dar foarte rafinat, cu o calitate excelentă a componentelor – un pachet foarte bine pus la punct. Versiunea testată de noi a fost ediția specială FOP, care costă cu 500 de euro mai mult decât cea „normală”, dar oferă o minicarenă în jurul farului rotund cu LED, o șa specială cu cusături în romb și burdufuri pentru furca telescopică tradițională.

Evident, dacă vrei să faci touring și drumuri lungi în șaua lui Rebel, va trebui să accepți câteva compromisuri: protecția la vânt este, practic, inexistentă și motorul bicilindric își pierde din vervă la viteze de croazieră, unde depășirile trebuie calculate bine înainte să le execuți. La fel, dacă vrei să devorezi viraje pe drumuri de munte, deși ai o ciclistică intuitivă, stabilă și surprinzător de agilă, vei fi limitat de scărițele foarte joase, care ating asfaltul devreme, și de pneurile Dunlop cu balon mare și dimensiuni de cruiser, care par că vor ține zeci de mii de kilometri, dar fără a excela prin aderența pură.

Una peste alta, cea mai nouă versiune de Honda CMX500 Rebel este așa cum ne-am obișnuit în ultimii ani: simplă, facilă și plăcută. Dar a ajuns la o treaptă mai sus în materie de rafinament, confort și dotări (lumini cu LED). Este foarte ușor de condus, perfectă pentru traficul aglomerat din orașele mari (îngustă, facilă, compactă) și ideală pentru riderii cu picioare scurte, cu șaua ei ultra-joasă. Este și surprinzător de confortabilă și impresionează prin calitate. Dacă ar fi să-i reproșez ceva, ar trebui să intru din nou în pielea riderului experimentat, cu pretenții de performanțe și de distracție serioasă pe două roți, care evident că este lăsat rece de cei 46 CP, scărițele joase și atitudinea prea pașnică a micului cruiser Honda. Cea mai fascinantă parte a acestui concept mi s-a părut contradicția totală între prețul de bază și felul în care se conduce (atât de simplă, facilă și „normală”), pe de o parte, și stilul său aparte, funky și personalizabil, care o distinge de orice altă motocicletă nouă de pe piață. La 6.550 de euro preț de listă, nu mă mai mir deloc că, indiferent încotro mă uit când ies în trafic, parcă apare de undeva o Honda Rebel.

 

DATE TEHNICE

Motor   2 cilindri paraleli, 471 cmc, răcit cu lichid, DOHC

Putere  46,2 CP la 8.500 rpm

Cuplu    43,2 Nm la 6.000 rpm

Transmisie          cutie de viteze cu 6 trepte, finală cu lanț

Suspensii             față furcă telescopică, spate 2 amortizoare Showa

Frâne    față disc de 295 mm, spate disc de 240 mm

Masă proprie     191 kg la gol

Preț       6.550 euro (7.050  euro varianta testată) – www.honda-moto.ro

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account