Gerovital
Gerovital
Gerovital

125 cu B: legea e aproape de votul în Parlament. Se va referi doar la scutere.

În ultimul an am tot scris și povestit despre noua lege care ar urma să permită posesorilor de permis categoria B să circule cu vehicule cu două roți de categorie A1. Ei bine, legea și-a continuat traseul normal și nu mai durează mult până să fie propusă pentru votare în Parlament, dar cu câteva modificări.

Polemicile continuă asiduu în diferitele colțuri ale internetului românesc referitor la legea care promite să schimbe peisajul motociclistic autohton. Unii spun în continuare că este calea spre dezastre pe șosele, alții că nu are cum și încă un grup se poziționează mai pe la mijloc. Între timp, legea și-a continuat parcursul prin diversele comitete și comiții, trecând de toate în drumul către a fi votată în Parlament. Mai trebuie să treacă doar de Comisia de Apărare (o formalitate, evident, căci nu prea are cum să afecteze apărarea națională) și va intra la vot. Când se va întâmpla asta? Nu putem ști, căci mașinăria legislativă românească se mișcă imprevizibil – surprinzător de repede uneori și extrem de lent cu alte ocazii, probabil și în funcție de diversele interese care îi mână în luptă pe vajnicii noștri parlamentari.

Față de formularea inițială a legii, au apărut însă două modificări semnificative. Consiliul Legislativ a avut observația că ar trebui adăugată „condiția ca posesorul permisului de conducere eliberat pentru categoria B să fi parcurs un curs practic obligatoriu pe motocicletă categoria A1 de 10 ore, așa cum se precizează în Expunerea de motive.”

Deci în formula actuală a legii se specifică obligativitatea efectuării unui curs practic de 10 ore, care ar urma să se facă la școlile de șoferi. Dar Guvernul, în Punctul de Vedere emis acum două zile, a mai adăugat o observație. Că vehiculele de categorie A1 care ar urma să poată fi conduse cu permisul B ar trebui să fie doar cele cu transmisie automată. Conform Ministerului Afacerilor Interne, precizarea este „necesară, ținând cont de factorul de risc privind gradul de siguranță rutieră și de faptul că posesorul acestui permis de conducere nu are o pregătire specială pentru conducerea unei motociclete (manevrarea ambreiajului și sincronizarea treptelor de viteză).”

Cele două măsuri sunt de bun-simț, fără îndoială. Cursurile practice sunt o necesitate în multe dintre țările care au adoptat astfel de legi și vor fi fără îndoială utile pentru un plus de siguranță. Iar limitarea vehiculelor la scutere cu transmisie automată este și ea destul de normală, mai ales dacă ne gândim că oricum 99% dintre beneficiarii acestei legi spre scutere s-ar fi îndreptat. Transmisia automată facilitează mult controlul vehiculului, mai ales pentru cei care nu au apucat să se obișnuiască cu acționarea ambreiajului cu mâna stângă și a schimbătorului de viteze cu piciorul stâng.

În formula actuală, legea ar trebui să împace și capra și varza, în sensul că oamenii care o considerau de-a dreptul periculoasă să-și mai domolească puțin criticile văzând că se iau măsuri pentru reducerea riscurilor.

Că tot vorbeam despre exemplele date în alte țări, în Polonia s-a dat această lege de puțin timp, într-o formă destul de permisivă: dacă ai permis de categorie B de trei ani, poți conduce motociclete sau scutere de categorie A1. Rezultatul? Domeniul moto s-a dezvoltat foarte rapid, pe toate segmentele (nu doar pe scutere de 125, deși acolo a fost plusul cel mai mare), situația traficului s-a îmbunătățit și numărul accidentelor, deși a crescut oarecum proporțional cu înmulțirea vehiculelor cu două roți în trafic, nu a fost unul spectaculos sau dezastruos. Asta fără obligativitatea cursurilor în prealabil sau a transmisiei automate.

Salutăm și susținem în continuare această inițiativă, una dintre singurele soluții reale pentru fluidizarea traficului din marile orașe. Combinată cu introducerea motocicletelor în programul Rabla, ar putea avea un impact important în societatea românească.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account