Popularele motociclete din seria F a BMW Motorrad, adaptabilul F 800 GS, maxi-enduro-ul F 900GS și exploratorul F 900GS Adventure sunt toate propulsate de bicilindrul paralel de 895 cmc.
Contrar uzanțelor industriei, denumirea modelului nu reflectă cu necesitatea și capacitatea cilindrică, iar acesta este un „truc” folosit de bavarezi încă de când seria F a fost lansată, în urmă cu niște ani, în 2008. F650GS și F800GS împărțeau același bicilindru paralel de 798 cmc, primul model fiind orientat spre stradă, cu o roată față de 19 inch, iar al doilea, cu a sa roată față de 21 de inch, era mult mai capabil în off-road.
Predecesorul lor, ceea ce poate fi deja considerat „bunicul” actualelor modele din seria F, a fost monocilindrul F650, lansat pe piață în 1993. Aceasta este motocicleta asupră căreaia dorim să zăbovim, pentru că ea este un exemplu de cum au reușit bavarezii să capteze spiritul acelor vremuri și să-i ofere o expresie pe două roți motorizate.
O motocicletă cu un singur cilindru nu se mai pomenise în oferta BMW taman din 1966, ultimul an de producție al lui R27. De notat că aceasta producea 18 cai putere, o valoare care era nici mai mult și nici mai puțin decât maximul istoric atins de o motocicletă BMW cu un singur cilindru, cu transmisie de cardan. O adevărată raritate în indutrias moto! BMW F650 are însă transmisia finală pe lanț și, ca termen de comparație, oferă 48 de cai putere, cântărește la gol doar 189 de kilograme și atinge 163 de kilometri pe oră!
Motocicleta își merită numele de „Euro Bike”, demonstrând încă o dată de ce este capabil din punct de vedere tehnologic „bătrânul” nostru continent, atunci când energiile creative sunt puse la comun. Germanii dezvoltă conceptul tehnologic și pun la punct designul, italienii de la Aprilia se ocupă de procesul de asamblare. Construcția motorului cu un singur cilindru cu 4 supape de 650 ccm pus pe hârtie de BMW cade în sarcina specialistului austriac Rotax. BMW F650 este un succes al vremurilor sale și devine mai apoi un model de referință în istoria motociclismului.
La începutul anilor 90, pe străzile orașelor apăreau primele motociclete de enduro, modificate pentru a putea rula pe asfalt.
Tinerii acelor ani nu se mai raportau la motociclete doar ca la un obiect util, ci căutau și distracție și observaseră cât de agilă poate fi o motocicletă de enduro prin trafic. Totuși, aceste motociclete nu fuseseră concepute specific pentru așa ceva. Manevrabilitatea și aspectul lor cool le oferea un vibe irezistibil, dar parcă ceva totuși încă lipsea „pachetului”.
Acesta este contextul în care BMW a venit cu ideea sclipitoarea unui „funduro”, adică o motocicletă de enduro care să strălucească ca și compartament și pe șosea, captivând persoana de la ghidon! Mai mic din punct de vedere al cilindreei, mai compact, mai ieftin decât GS-ul care deja era o prezență consacrată pe piață, acesta era F 650! Costa 5.397 de mărci germane și era cea mai ietină motocicletă BMW!
Suplă și sportivă ca aspect, foarte ușor de condus, simplă ca și concept, F 650 reușea să se adreseze tuturor: tinerilor începători dar și celor reveniți în motociclism, femeilor și bărbaților, deopotrivă. Avea toate ingredientele pentru a fi all-rounder-ul perfect, iar asta l-a făcut să fie atât de bine vândut.
F650 putea intra pe off-road, echipat cu anvelopele potrivite, dar drumurile asfaltate erau terenul său predilect. Se simțea la fel de bine pe serpentine, drumuri de țară sau în centrul orașului.Capacitățile off-road ale „Funduro” erau date de ampatamentul mai lung, garda la sol mai mare, roata de 19 inch și înălțimea mai mare la care era plasată șaua. Lansată în 1996, F650St „Strada” avea dimensiuni puțin mai mici și o roată față de 18 inchi.
F 650 nu doar că a avut succes, dar a extins popularitatea modelului GS într-o clasă mai mică. Până în 1999, 64.000 de unități ieșișeră de pe linia de producție Aprilia, aproape dublul față de cele 35.000 planificate inițial! Modelul a suferit apoi o revizie majoră, iar producția s-a mutat la principala fabrică BMW din Berlin. În 2000, BMW a introdus F650GS, un „mini R1150GS” pentru a înlocui F650, în timp ce F650CS Scarver înlocuia varianta F650St Strada. Dar, F 650 devenise deja un clasic modern, spiritul „funduro” dăinuind chiar și acum!