Česká Zbrojovka Strakonice nu e un nume care să îţi spună prea multe, dar cu siguranţă prescurtarea CZ ţi se va părea cunoscută. Crosserele CZ au câştigat campionate mondiale, enduroaicele erau o prezenţa uzuală pe podiumurile International Six Days, iar în ţara noastră, generaţia de aur a motocrosului le-a utilizat cu acelaşi success prin competiţii. Dar, nu despre asta e vorba. Între 1957 şi 1964, CZ a produs şi un scuter de 175 cmc, care a devenit o prezenţă emblematică pe străzile cu aer boem ale Pragăi. Aceasta în ciuda poreclei de “porcuşorul”, pe bună dreptate câştigată.
Iată că englezul Neil Eamonn Smith reanimă brandul, fondând Cezeta Motors şi deschide o magazin lângă Praga. Cezeta reanimă şi “porcul”, botezat acum 506, păstrând designul original, dar cu măruntaie electrice. Din raţiuni economice s-a renunţat la şasiul tip monococă în favoarea unui cadru tubular. Graţie motoraşului electric instalat în butucul roţii spate, Cezeta 506 accelerează de la 0 la 60 km/h în doar 3,2 secunde şi este capabil să atingă o viteză de top de 120 km/h, având performanţe comparabile cu cele ale unui scuter de 300 cmc. Autonomia este la fel de impresionantă, “porcuşorul” ducând până la 120 km într-o singură încărcare care durează între două şi trei ore.
Talentele noului CZ par a fi inepuizabile. Scuterul are şi marşarier, de mare ajutor atunci când „porcul” este uşor înclinat, o acceleraţie patent propriu care se poate impinge şi spre înainte, pentru a creea o frână de motor “electro-mecanică” şi reîncărca bateria în acelaşi timp, dar şi trei moduri de livrare a cuplului, urban, ploaie sau “full”. Lista de opţionale este lungă, aici regăsindu-se un far LED, sistem audio, conectivitate smartphone,toate acestea putând uşor dubla preţul de start al scuterului, deloc mic, 7.640 de euro.
foto via Cezeta Motors